Ur A Erikssons annotationsbok - Militärtågen? Tillägg!+länk (Järnvägspersonal)
Jag kan svara genom att citera ur ett mail jag fick från Jan Sandgren:
”För länge sedan pratade jag med Ragnar Sölle som hade jobbat i lokstallet i Storuman. Han sade att i Storuman var man tvungen att hålla två koleldade lok för tysktågen. Ragnar är född 1921 och lever än.
Han berättade även att det var ont om stallplatser (rälsbussarna upptog nog många platser) så man fick ha lok stående ute på nätterna även i smällkalla vintern. Jag kan tänka mig att det krävde en hel del av stallpersonalen för att loken inte skulle drabbas av sönderfrysningar. Jag saknar en ingående beskrivning av hur det egentligen gick till. Kylan letar sig alltid in, även om det är ordentligt isolerat. Jag antar att man gick runt ock kollade att pyskranar verkligen pyste lite och att det alltid gick ett minimiflöde i varje ledning. Tänk om någon kunde beskriva den detaljen.”
Tydligen användes koleldade lok då och då även i ordinarie tåg. A E anger på nåt ställe att det är koleldat lok.
Kanske kan nedanstående länk leda till mina sidor om detta.
Min dator loggar in där automatiskt så jag kan inte kolla
https://sites.google.com/site/staffansdiverse