Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 HiK & KK vs äldre bromsar - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

HiK & KK vs äldre bromsar (Fordon: allmänt)

av Bertil Bengtsson, Thursday, December 03, 2020, 18:08 (1629 dagar sedan) @ el_vikingo

Ja!
För de som kan tyska: läs avsnittet om Knorr Selbstregler typ C - föregångaren till D, D1, D2, D3. Den var färdigutprovad 1938, bland annat i Schweiz. Men så kom andra världskriget emellan, så den enda järnvägsförvaltning som tycks ha använt den är danska statsbanorna. De första My-loken hade förarbromsventil typ C (framgår exempelvis av foton från NoHAB) ! Förmodligen även de danskbyggda "F-loken". Den kännetecknas av att det "inte gick" att göra losstöt... Ville föraren lossa bromsen - helt eller delvis - lade hen handtaget i det läge som motsvarade den tryckökning hen ville ha - helt eller delvis - och tryckte sedan på en klinka på handtagets undersida. Ventilen avgjorde sedan själv längden på losstöten! Föraren kunde inte avbryta eller förlänga en sålunda inledd losstöt, och något särskilt "lossläge" fanns inte! På loken fanns det en luftbehållare, som simulerade "första vagnens" bromsluftbehållare, och utifrån dess aktuella lufttryck styrdes losstötens längd! Och jo - det tycks ha fungerat även i backarna i Schweiz! Precis som D2, D3 hade C en knapp, med vars hjälp man sakta kunde utjämna överladdning i tåget.
Ventilens nackdel var att den inte hade gummimembran, så som D2, D3; den hade slider. Så DSB bytte snart ut C-ventilerna mot D2.
Förlåt - det här var ju OT!
Berra


Hela tråden:

 


Time: 253
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1103
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1220
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2616

[x]
[*]