Betongslipers år 1909 (Bana)

av mormorsgruvan, Tuesday, December 22, 2020, 14:37 (1630 dagar sedan)

SJ gjorde försök med betongslipers detta året. Finns det någon som vet mer om dessa försök ?

Betongslipers år 1909

av Kjell Aghult, Tuesday, December 22, 2020, 14:53 (1630 dagar sedan) @ mormorsgruvan

SJ gjorde försök med betongslipers detta året. Finns det någon som vet mer om dessa försök ?

Även Malmö-Ystad lär ha gjort ett tidigt försök, ~1915. Hängde de möjligen samman?

Betongslipers år 1909

av Stefan Olsson, Tuesday, December 22, 2020, 17:33 (1630 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Även Malmö-Limhamn, vilket kanske inte var så konstigt.

Tyvärr har jag ingen aning om när bilderna är tagna, men tippar sent 70-tal eller början på 80-talet. Då låg det kvar något som såg ut som en provsträcka vid utfarten från Limhamn.

[image]

Av bilden framgår inte hur sliprarna "hölls ihop". Tror möjligen att det kan ha varit ett vinkeljärn, men det kan vara något jag sett senare nånstans...

Betongslipers år 1909

av HJP, Wednesday, December 23, 2020, 13:22 (1629 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Möjligen är det sådana "delade" betongsliper, som jag har sett, under min framfart på spåren, även om jag inte känner igen utseendet riktigt. Dessa hölls ihop av ett metallrör. En nackdel, lär ha varit, att röret böjdes vid urspåring, så att det blev "smalspår" en bit. Kanske kan det vara orsaken till att man övergav den konstruktionen.

Betongslipers år 1909. Duo block och mono block

av Leif B, Wednesday, December 23, 2020, 13:40 (1629 dagar sedan) @ HJP

Möjligen är det sådana "delade" betongsliper, som jag har sett, under min framfart på spåren, även om jag inte känner igen utseendet riktigt. Dessa hölls ihop av ett metallrör. En nackdel, lär ha varit, att röret böjdes vid urspåring, så att det blev "smalspår" en bit. Kanske kan det vara orsaken till att man övergav den konstruktionen.

Den typ som SJ använde på stambanorna hölls mycket riktigt ihop av ett metallrör men på andra håll har det förekommit någon annan typ av "järnbit", t ex något slags vinkeljärn på dessa bilder från England:
http://nuelr.org.uk/photos/main.php?g2_itemId=15244
https://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-images-old-duo-concrete-sleeper-railway-l...
https://www.dreamstime.com/stock-photo-loads-concrete-sleeper-sleepers-used-constructio...

Delade betongslipers brukar kallas "duo block" medan de hela kallas "mono block".

Betongslipers år 1909. Duo block och mono block

av HJP, Wednesday, December 23, 2020, 16:30 (1629 dagar sedan) @ Leif B

Den typ som SJ använde på stambanorna hölls mycket riktigt ihop av ett metallrör men på andra håll har det förekommit någon annan typ av "järnbit", t ex något slags vinkeljärn på dessa bilder från England:
http://nuelr.org.uk/photos/main.php?g2_itemId=15244
https://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-images-old-duo-concrete-sleeper-railway-l...
https://www.dreamstime.com/stock-photo-loads-concrete-sleeper-sleepers-used-constructio...

Delade betongslipers brukar kallas "duo block" medan de hela kallas "mono block".

Tackar&Bockar!

Betongsliprar år 1909

av Sven Bårström, Wednesday, December 23, 2020, 14:01 (1629 dagar sedan) @ HJP

De tvåblocks betongsliprar Du sett i Sverige hade ett grovt rör som förbindning mellan de två blocken under rälerna. I röret, som var fyllt med betong gick ett spänt rundjärn, vars avsikt var att tillsammans med röret "hålla ihop" de två blocken. Dessa var i sin tur armerade med "korgar" av tunn armering. Denna sliper kallades i Sverige för "101" och var utformad av baningenjören vid SJ Thord Fogelberg. Problemet var dels deformationen vid eventuell urspåring, dels att vid eventuell ojämn stoppning kröktes röret neråt, så att rälerna lutade för mycket inåt. Därmed blev spårvidden med tiden något trång, ofta en bra bit under 1430 mm - 1426-1427 vill jag minnas. Det påverkade tåggången i sidled så att denna lätt blev "slängig".
101-sliprarna togs i bruk i början av 50-talet och användes till mitten av 60-talet, om jag minns rätt. Då tog man fram monoblockslipern, alltså en genomgående betongkonstruktion.
Sven B

Betongsliprar år 1909

av HJP, Wednesday, December 23, 2020, 16:36 (1629 dagar sedan) @ Sven Bårström

101-sliprarna togs i bruk i början av 50-talet och användes till mitten av 60-talet, om jag minns rätt. Då tog man fram monoblockslipern, alltså en genomgående betongkonstruktion.
Sven B

Tack för den informationen. Möjligen slutade man lägga in 101-sliprar, på 60-talet, men de låg kvar mycket längre. Jag började åka som lokbiträde i mars 1975, då fanns de kvar, lite här och var, och i flera år efter det.

Betongsliprar år 1909

av Göran Kannerby, Wednesday, December 23, 2020, 17:00 (1629 dagar sedan) @ HJP

Sven B

Tack för den informationen. Möjligen slutade man lägga in 101-sliprar, på 60-talet, men de låg kvar mycket längre. Jag började åka som lokbiträde i mars 1975, då fanns de kvar, lite här och var, och i flera år efter det.

Tror vi hann något år in på 1990-talet innan sista 101-slipern lämnade tågspår.

Tanken har nog hela tiden varit att betongslipern ska hålla minst dubbelt så länge som träslipern, således 50-60 år, och därmed dubbelt så länge som rälerna i hårdtrafikerat rakspår.

Betongsliprar år 1909

av John T, Wednesday, December 23, 2020, 23:15 (1629 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Sven B

Tror vi hann något år in på 1990-talet innan sista 101-slipern lämnade tågspår.

Om jag inte minns fel försvann de sista sliprarna av den sorten någonstans på sträckan Märsta-Uppsala 1994 eller 1995.

MYJ försök

av mormorsgruvan, Thursday, March 04, 2021, 13:30 (1558 dagar sedan) @ Kjell Aghult

?

Även Malmö-Ystad lär ha gjort ett tidigt försök, ~1915. Hängde de möjligen samman?

MYJ tillverkade 500 slipers benämnda asbetongsyllar av ett kraftigt rundjärn vägande 15,97 kg samt betong i blandning 1:4. Dessa kostade i tillverkning 11:- styck. MYJ sliprar lades även in på MSJ, MTJ HHJ och L&HJ. Förmodligen gjorde det höga priset att någon vidare produktion ej kom igång.
Se Teknisk Tidskrift 19 Jan. 1916.

Betongslipers år 1909

av BD, Tuesday, December 22, 2020, 16:28 (1630 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Betongslipers provades i Italien, om jag nu minns rätt från läsningen, på 1890-talet.

Betongsliprar år 1909

av Sven Bårström, Tuesday, December 22, 2020, 18:07 (1630 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Det låter troligt att betongsliprar började prövas i Sverige 1909. I SJ banlära från 1915 finns två typer av försöksbetongsliprar beskrivna med ritningar. Det står ingenting om när och var de lagts in, inte heller något närmare om deras konstruktion. Det står dock att räler i något fall använts som armering. Att det gäller försök får man klart för sig. Det står ingenting om hur många sliprar försöken gäller, inte heller vad som kan väntas av dem. Men vi vet ju att det i princip dröjde till 50-talet innan de förspända betongsliprarna infördes på våra järnvägar.
Sven B

Betongslipers år 1909

av Richard Loe, Wednesday, December 23, 2020, 12:19 (1629 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Kan inte kommentera SJ, men i USA så prövade Reading Lines betongslipers redan 1896. Detta ska vara dokumenterat någonstans i American Railway Engineering Associations handlingar. Det finns även ett rykte att en brittisk smalspårig spårväg införde betongslipers redan 1885, men det har jag aldrig sett bekräftat.

Åtminstone i Storbritannien så infördes förspända betongslipers i större skala under andra världskriget, med början 1942. Dessa betongslipers användes i sidospår och på bibanor, detta som ett sätt att minska underhållsbehoven utan att riskera spårproblem på huvudbanorna. Ett exempel på en sådan bibana var banan mellan Kettering och Cambridge, där det finns färgfotografier från början på 1950-talet som tydligt visar spåret med betongslipers - och stolräls (bullhead rails). Det dröjde till 1960-talet innan förspända betongslipers började användas på huvudbanorna.

Time: 237
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)

Time: 1173
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)
Time: 1177
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)

Total time: 2637

[x]
[*]