Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 8/ rälsbussar - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 8/ rälsbussar (Bana)

av Leif B, Thursday, January 14, 2021, 22:38 (1609 dagar sedan) @ Granis

Jag har läst skendöden i Roslagen ett par ggr och undrar nu över varför SRJ aldrig ”Nappade” på Uddeholmaren konceptet


Kortfattat: SRJ/ DHJ behöll även efter att det blivit statligt 1951 "grundkonceptet" på att kunna köra samma fordonstyper såväl norr som söder om Rimbo, d v s på oelektrifierat som elektrifierat spår. I varje fall vad gäller vagnar. Således var det dåtidens motorvagnar (med "konventionella drag- och stötinrättingar" ) och inte rälsbussar ("av lättviktskonstruktion med speciella koppel" ) som huvudsakligen gällde. Så sent som 1957 beställde SRJ motorvagnar av den "konventionella typen" genom de s k "Rydbergarna" (senare SJ litt Xo6p). Fyra år senare slogs man samma med SJ, som dessutom då började få ett överskott på hyfsat moderna YBo-rälsbussar p g a nedläggningar av smalspårsbanor på andra håll i landet, och då blev det ett annat synsätt. Typ.


/ L G

SRJ beställde ju faktiskt "konventionella" motorvagnar ännu senare. De som kom att levereras som SJ Xoa9p 1962 - och året innan även konventionella stålpersonvagnar. Jag skulle nog säga att trafiken på elnätet (åtminstone söder om Vallentuna) var så stor att tunga tåg med starka motorvagnar var mer lämpliga än lätta rälsbussar som Uddeholmaren. Jag har inga siffror på Uddeholmaren men TGOJ:s motsvarighet var ju rätt motorsvaga, d v s hade låg acceleration och ganska få sittplatser. Uddeholmaren är knappast ett pendeltågsfordon, utan snarare lite av "sidolinjefjärrtåg".

En dieselvariant av Uddeholmaren, hade kunnat användas norr om Rimbo men fasta tågsätt hade nog passat sämre till SRJ:s trafik än lösa motorvagnar och vagnar.


Hela tråden:

 


Time: 272
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1248
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1313
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2844

[x]
[*]