En ensam Hilding. (Historiskt material)
En ensam HC buss är ute och åker på en ordinarie körning. Kan någon identifiera exakt var bilden är tagen blir jag faktiskt imponerad. Bilden togs i maj 1960.
av Patrik Eriksson, Sunday, January 24, 2021, 16:15 (1578 dagar sedan)
En ensam HC buss är ute och åker på en ordinarie körning. Kan någon identifiera exakt var bilden är tagen blir jag faktiskt imponerad. Bilden togs i maj 1960.
av Göran Kannerby, Sunday, January 24, 2021, 16:40 (1578 dagar sedan) @ Patrik Eriksson
Makadamiserad oelektrifierad bana smalnar av urvalet betydligt. Skåne?
av Patrik Eriksson, Sunday, January 24, 2021, 16:46 (1578 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Makadamiserad oelektrifierad bana smalnar av urvalet betydligt. Skåne?
Skåne är rätt som sagt. Men var exakt - bit på den.
av Göran Kannerby, Sunday, January 24, 2021, 17:21 (1578 dagar sedan) @ Patrik Eriksson
Makadamiserad oelektrifierad bana smalnar av urvalet betydligt. Skåne?
Skåne är rätt som sagt. Men var exakt - bit på den.
Gissar på Ystad-banan, förslagsvis mellan Skurup och Ystad.
av Ingemar B, Sunday, January 24, 2021, 16:51 (1578 dagar sedan) @ Patrik Eriksson
I närheten av Harlösa.
Ingemar
av S-O Johansson, Sunday, January 24, 2021, 17:22 (1578 dagar sedan) @ Patrik Eriksson
Landskrona-Billesholm?
av Jonny Saljefeldt, Sunday, January 24, 2021, 18:25 (1577 dagar sedan) @ S-O Johansson
Landskrona-Billesholm?
Norr om Ottarp?
av Patrik Eriksson, Sunday, January 24, 2021, 20:59 (1577 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt
Landskrona-Billesholm?
Norr om Ottarp?
imponerande som sagt. Till höger i ligger en viadukt där järnvägen gick under Bältebergavägen. Den är igenfylld sedan länge och jag har aldrig sett något foto på denna. Allén i bakgrunden är från Bältebergavägen mot Vallåkra. Rälsbussen är på väg upp i skärningen i en svag högerböj mot en lång raksträcka där följande två stationer ligger utmed rakan. Bilderna visar näst sista tåg på banan.
av Göran Kannerby, Sunday, January 24, 2021, 21:06 (1577 dagar sedan) @ Patrik Eriksson
Spårstandard i topp och så lägger man ned, typiskt!
Tack för bilderna!
av Hans W, Monday, January 25, 2021, 00:23 (1577 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Spårstandard i topp och så lägger man ned, typiskt!
Tack för bilderna!
Det är rätt märkligt att man flaggsmyckat stationen och att åskådarna ser så glada och nöjda ut om det handlar om nerläggningsdagen. Sorgband och ledsna miner hade varit mer förväntat, men de kanske gläds åt den kommande vägbussen.;-)
av K Lemming, Monday, January 25, 2021, 10:22 (1577 dagar sedan) @ Patrik Eriksson
Landskrona-Billesholm?
Norr om Ottarp?
imponerande som sagt. Till höger i ligger en viadukt där järnvägen gick under Bältebergavägen. Den är igenfylld sedan länge och jag har aldrig sett något foto på denna. Allén i bakgrunden är från Bältebergavägen mot Vallåkra. Rälsbussen är på väg upp i skärningen i en svag högerböj mot en lång raksträcka där följande två stationer ligger utmed rakan. Bilderna visar näst sista tåg på banan.
Kingelstad?
av Patrik Eriksson, Monday, January 25, 2021, 17:08 (1577 dagar sedan) @ K Lemming
Landskrona-Billesholm?
Norr om Ottarp?
imponerande som sagt. Till höger i ligger en viadukt där järnvägen gick under Bältebergavägen. Den är igenfylld sedan länge och jag har aldrig sett något foto på denna. Allén i bakgrunden är från Bältebergavägen mot Vallåkra. Rälsbussen är på väg upp i skärningen i en svag högerböj mot en lång raksträcka där följande två stationer ligger utmed rakan. Bilderna visar näst sista tåg på banan.
Kingelstad?
Ja. Växeln i framför rälsbussen gick till betlastningskajen. Det fanns tidigare två spår framför stationshuset. Vet ej när detta togs bort. Stationshuset är kvar idag och helt original med "Kingelstad" på framsidan. Dock är hela huset fullt med bråte och obebott. Tragiskt öde för ett annars fint hus.
av K Lemming, Monday, January 25, 2021, 18:19 (1576 dagar sedan) @ Patrik Eriksson
Landskrona-Billesholm?
Norr om Ottarp?
imponerande som sagt. Till höger i ligger en viadukt där järnvägen gick under Bältebergavägen. Den är igenfylld sedan länge och jag har aldrig sett något foto på denna. Allén i bakgrunden är från Bältebergavägen mot Vallåkra. Rälsbussen är på väg upp i skärningen i en svag högerböj mot en lång raksträcka där följande två stationer ligger utmed rakan. Bilderna visar näst sista tåg på banan.
Kingelstad?
Ja. Växeln i framför rälsbussen gick till betlastningskajen. Det fanns tidigare två spår framför stationshuset. Vet ej när detta togs bort. Stationshuset är kvar idag och helt original med "Kingelstad" på framsidan. Dock är hela huset fullt med bråte och obebott. Tragiskt öde för ett annars fint hus.
Jag besökte Kingelstad för 10-12 år sedan när vi passerade i närheten och passade på att kolla lite LEJ rester på vägen. Redan då var huset fyllt av bråte, på plattformen och spårområdet växte det en mindre lövskog. Ett växel/spårspärrsklot låg bland träden men huset var som du säger i fint orginalskick. Minns inte om uthuset också var kvar. Vi knackade på grannhuset för att fråga om dom visste vem ägaren var då min kompis och hans sambo (inte järnvägsintresserade) blev helt förälskade i huset och fick idéer om att kanske köpa det om det var möjligt. Svaret vi fick var att ägaren tydligen bodde i Danmark vill jag minnas att det var och att flera andra visat intresse för att köpa huset men att ägaren varit helt ointresserad av att sälja.
Hoppas verkligen inte huset får förfalla bortom räddning utan att någon (helst med byggnadsvårdsintresse) tar sig an det och vårdar det utan att söndermodernisera det för det är en väldigt vacker byggnad och som sagt i orginalskick utifrån vad man kan se utvändigt och det lilla som gick att se genom fönstren.
av S-O Johansson, Sunday, January 24, 2021, 18:28 (1577 dagar sedan) @ S-O Johansson
Om det är Landskrona-Billesholm så passar jag på platsen. Dålig lokalkännedom om Skåne förutom runt Södra Stambanan.
av Kjell Aghult, Tuesday, January 26, 2021, 16:30 (1576 dagar sedan) @ S-O Johansson
1946 kördes två par sexdagars lokalgodståg, för fjärrtrafik (passerande) resp. lokaltrafik. Båda med E-lok, i två turer: Som sannolikt omfattade också persontågen. Indragna vid Landskrona-elektrifieringen 1949. Ersatta med reguljär lokomotorkörning Billesholm-Ekeby och behovsvis sådan Landskrona-Kingelstad.
Ånglok kvar i persontågen till ~1953. Bettransporter pågick till 1958.
Nedläggningen 1960 beräknades spara in ca 260 000 kr. I dag nära tre miljoner?
av K Lemming, Tuesday, January 26, 2021, 17:35 (1575 dagar sedan) @ Kjell Aghult
1946 kördes två par sexdagars lokalgodståg, för fjärrtrafik (passerande) resp. lokaltrafik. Båda med E-lok, i två turer: Som sannolikt omfattade också persontågen. Indragna vid Landskrona-elektrifieringen 1949. Ersatta med reguljär lokomotorkörning Billesholm-Ekeby och behovsvis sådan Landskrona-Kingelstad.
Ånglok kvar i persontågen till ~1953. Bettransporter pågick till 1958.
Nedläggningen 1960 beräknades spara in ca 260 000 kr. I dag nära tre miljoner?
Vilka godskunder fanns det mellan Landskrona och Billesholm?
I Säby fanns ju anslutande spåret till sockerbrukey och i Ekeby fanns spåret till Skrombergaverken. Men där i mellan som t.ex Kingelstad som tydligen betjänades vid behov efter 1949, vad fanns där?
av Anders.k., Tuesday, January 26, 2021, 18:50 (1575 dagar sedan) @ K Lemming
1946 kördes två par sexdagars lokalgodståg, för fjärrtrafik (passerande) resp. lokaltrafik. Båda med E-lok, i två turer: Som sannolikt omfattade också persontågen. Indragna vid Landskrona-elektrifieringen 1949. Ersatta med reguljär lokomotorkörning Billesholm-Ekeby och behovsvis sådan Landskrona-Kingelstad.
Ånglok kvar i persontågen till ~1953. Bettransporter pågick till 1958.
Nedläggningen 1960 beräknades spara in ca 260 000 kr. I dag nära tre miljoner?
Vilka godskunder fanns det mellan Landskrona och Billesholm?I Säby fanns ju anslutande spåret till sockerbrukey och i Ekeby fanns spåret till Skrombergaverken. Men där i mellan som t.ex Kingelstad som tydligen betjänades vid behov efter 1949, vad fanns där?
Sockerbruket i Säbyholm lades ju ner 1962 så då försvann ju trafiken på den lilla snutten.
Men när försvann godstrafiken till Ekeby ?
M.V.H Anders.k.
av K Lemming, Tuesday, January 26, 2021, 19:37 (1575 dagar sedan) @ Anders.k.
1946 kördes två par sexdagars lokalgodståg, för fjärrtrafik (passerande) resp. lokaltrafik. Båda med E-lok, i två turer: Som sannolikt omfattade också persontågen. Indragna vid Landskrona-elektrifieringen 1949. Ersatta med reguljär lokomotorkörning Billesholm-Ekeby och behovsvis sådan Landskrona-Kingelstad.
Ånglok kvar i persontågen till ~1953. Bettransporter pågick till 1958.
Nedläggningen 1960 beräknades spara in ca 260 000 kr. I dag nära tre miljoner?
Vilka godskunder fanns det mellan Landskrona och Billesholm?I Säby fanns ju anslutande spåret till sockerbrukey och i Ekeby fanns spåret till Skrombergaverken. Men där i mellan som t.ex Kingelstad som tydligen betjänades vid behov efter 1949, vad fanns där?
Sockerbruket i Säbyholm lades ju ner 1962 så då försvann ju trafiken på den lilla snutten.Men när försvann godstrafiken till Ekeby ?
M.V.H Anders.k.
Efter 1960 var där väl ingen trafik mellan Säby och Ekeby om jag förstått det rätt. Från Landskrona gick det trafik Landskrona - Säby - Säbyholm, iaf fram till nedläggningen av sockerbruket. Om där efter det var fortsatt trafik till Säbyholm till någon möjlig industri som tog över sockerbrukets bygnader efter 1962 vet jag inte.
När revs LEJ och SbhJ upp?
av Patrik Eriksson, Tuesday, January 26, 2021, 22:44 (1575 dagar sedan) @ K Lemming
Jag har läst uppgifter om att delen Säby - Ekeby skulle ha börjat rivas upp omgående efter nedläggningen och att viadukten vid Ottarp skulle ha lyfts bort bara timmar efter att sista resandetåget gått men foton talar emot detta. Ett exempel på detta är bilden nedan där rälsen rivs från Ekeby och mot Säby. Man har kommit fram till viadukten vid Ottarp och någon har klättrat upp i en telefonstolpe och tagit detta foto. Tittar man på träden så finns det inga löv så bilden är tagen tidigast november 1960 så Ottarpsviadukten har kanske stått kvar otrafikerad i ett år. Redan 1965 var viadukten under Bältesbergavägen igenfylld. Rivningen av Sbhj är också osäker men den fanns kvar 1970 och var borta 1973.
av Kjell Aghult, Wednesday, January 27, 2021, 09:36 (1575 dagar sedan) @ K Lemming
När revs LEJ och SbhJ upp?
Landskrona-Säby okänt, Säby-Ekeby 1960-1961, Ekeby-Billesholm 1992.
av Patrik Eriksson, Wednesday, January 27, 2021, 12:26 (1575 dagar sedan) @ Kjell Aghult
När revs LEJ och SbhJ upp?
Landskrona-Säby okänt, Säby-Ekeby 1960-1961, Ekeby-Billesholm 1992.
Har du någon uppgift om när Ottarpsviadukten revs?
av Kjell Aghult, Wednesday, January 27, 2021, 12:54 (1575 dagar sedan) @ Patrik Eriksson
Har du någon uppgift om när Ottarpsviadukten revs?
Tyvärr inte.
av Anders Olsson2, Thursday, January 28, 2021, 08:55 (1574 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Även Landskrona-Säby revs 1971 utom några tiotal meter hos Weibulls i Landskrona som fortfarande användes och hade fått ny anslitning till f d Landskrona-Kävlinge.
Efter att sockerbruket i Säbyholm lades ned fortsatte dåvarande Sockerbolaget att använda anläggningen för olika verksamheter till åtminstone mitten av 1980-talet. Därav fanns visst behov av transporter.
av Kjell Aghult, Thursday, January 28, 2021, 10:26 (1574 dagar sedan) @ Anders Olsson2
Även Landskrona-Säby revs 1971 utom några tiotal meter hos Weibulls i Landskrona som fortfarande användes och hade fått ny anslitning till f d Landskrona-Kävlinge.
Petitess: Enligt skånsk JD-källa revs SbhJ 1970, året före formell nedläggning. Gäller detta även Landskrona-Säby? .
av Anders Olsson2, Thursday, January 28, 2021, 11:56 (1574 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Även om SJ skött hela trafiken Landskrona-Säbyholm så var det ju fortfarande två olika banor.
Så vitt jag förstått var alltså inte rivningen samordnad. Att SbhJ revs före officiell nedläggning TROR (inte vet) jag beror på banans status. Den hade ju riktig koncession. Järnvägsbolaget upphörde 1966 och sedan var spåret Sockerbolagets (tidigare moderbolag till SbhJ)och där betraktades nog banan som vilket spår på företagets område som helst - som man kunde riva utan formaliteter.
Hos SJ som var vana att avveckla järnvägar var det nog annorlunda. Där fanns en formell gång att hantera saker. Uppgiften att SJ-sträckan revs 1971 har jag sett i notis i Tåg eller Ånghwisslan.
av Kjell Aghult, Wednesday, January 27, 2021, 09:34 (1575 dagar sedan) @ Anders.k.
Sockerbruket i Säbyholm lades ju ner 1962 så då försvann ju trafiken på den lilla snutten.
Sista kända trafikering var i januari 1969. Spårrivning 1970, före formell nedläggning 1971-05-23.
Men när försvann godstrafiken till Ekeby?
1988-05-29, jämte fortsättningen till Skromberga. Båda rivna 1992.
av Anders.k., Wednesday, January 27, 2021, 13:08 (1575 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Sockerbruket i Säbyholm lades ju ner 1962 så då försvann ju trafiken på den lilla snutten.
Sista kända trafikering var i januari 1969. Spårrivning 1970, före formell nedläggning 1971-05-23.
Men när försvann godstrafiken till Ekeby?
1988-05-29, jämte fortsättningen till Skromberga. Båda rivna 1992.
Tack.
Det enda skrivna jag sett om banan till Skromberga är i en uppräckning av landets godsbanor i TÅG 4/70.
Det står att Åstorps Z65 är planlagd att gå ner VuL , men trafiken på senare varit lite sporadisk 2-3 turer i veckan , trafiken ligger på ca 580 vagnar/år.
I vissa sammanhang räknas banan som industrispår och nämns inte ens .
M.V.H Anders.k.
av Kjell Aghult, Wednesday, January 27, 2021, 13:52 (1575 dagar sedan) @ Anders.k.
Det enda skrivna jag sett om banan till Skromberga är i en uppräckning av landets godsbanor i TÅG 4/70.
Det står att Åstorps Z65 är planlagd att gå ner VuL , men trafiken på senare varit lite sporadisk 2-3 turer i veckan , trafiken ligger på ca 580 vagnar/år.I vissa sammanhang räknas banan som industrispår och nämns inte ens .
Den var industrispår, skildrad i bl a industriloksboken om Malmöhus län.
av Anders Olsson2, Thursday, January 28, 2021, 08:51 (1574 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Billesholms siste stationsföreståndare Yngve Delgård har skrivit ett par artiklar i den lokala hembygdsföreningen skrifter. Där kan man läsa att 1960 flyttades styckegodset från Ekeby till Skronberga, verkar till en början att ha varit öppet för allmänheten. Vagnalasttrafiken sköttes till en början med Billesholms Z49 - lokomotor, När Billesholm avvecklades som trafikplats tog Åstorp över först med Z65 men den längsta tiden med Z66.
Banan Ekeby-Skromberga byggdes av gruvbolaget som senare övertogs av Höganäsbolaget. Några år fanns faktisk persontrafik för allmänheten körd av SJ.
På 1970-talet körde Helsingborgs Veteranjärnväg museitåg på somrarna Billesholm-Ekeby-Skronberga. I föreningens tidning finns också lite info om banan.
av Kjell Aghult, Wednesday, January 27, 2021, 09:30 (1575 dagar sedan) @ K Lemming
Vilka godskunder fanns det mellan Landskrona och Billesholm?
I Säby fanns ju anslutande spåret till sockerbrukey och i Ekeby fanns spåret till Skrombergaverken. Men där i mellan som t.ex Kingelstad som tydligen betjänades vid behov efter 1949, vad fanns där?
I Kingelstad och Vadensjö fanns inga kända specifika godskunder. Det räckte med dåtida "allmän trafik".
av Kjell Aghult, Wednesday, January 27, 2021, 09:39 (1575 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Ånglok kvar i persontågen till ~1953.
Rälsbussdrift 1953-06-10. Sträckan var Skånes sista med Yo1.
Time: 222
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)
Total time: 2698