Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 HC rälsbuss YO8 - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

HC rälsbuss YO8 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Torbjorn_Forsman, Tuesday, February 23, 2021, 15:17 (1549 dagar sedan) @ IH

Dessa hade kompression 6,4:1 vid lättbentyldrift och 9:1 vid gengasdrift. Motoreffekt 170 hk vid 2200 rpm och lättbentyldrift. Cylindervolym 10,35 liter.
Hur ändrade man kompressionen ?
Vilka lokomotortyper hade samma motor som denna rälsbuss ?


Att ändra kompressionsförhållande kan man göra med fräsa ner topplocket.
Men att öka från 6,4:1 till 9:1 innebär en stor minskning av kompressionsutrymmet.
Det kanske är så att de rälsbussar som levererades under kriget hade en motor som var speciellt anpassad för gengas. Någon som vet?

6,4:1 var ganska normalt kompressionsförhållande för bensin- och lättbentylmotorer i slutet av 1930-talet. Även om i synnerhet lättbentylen nog kunde tåla högre kompressionsförhållande, undvek man det eftersom det ansågs ge "hård gång" åt motorn och ge onödig belastning av vevpartiet. Med den tidens dåliga motoroljor var man ständigt tvungen att oroa sig för vevlager- och kolvbultsskärningar, även på motorer som med dagens mått mätt är grovt överdimensionerade på de punkterna.

På den tiden var det vanliga då en motor serietillverkades i utföranden med olika kompressionsförhållanden, att man monterade olika kolvar beroende på önskad kompression. Det fanns ju t ex marin- och traktormotorer som tillverkades med tre olika kompressionsförhållanden - för fotogen, bensin/lättbentyl och gengas.
Att göra topplocket så det medgav stor nedfräsning undvek man, det blev andra problem med t ex att man måste hålla sig med olika långa stötstänger för olika utföranden av motorn.


Hela tråden:

 


Time: 249
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1122
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1328
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2725

[x]
[*]