SS A5 för 57 år sedan (Fordon: allmänt)

av Gunnar D, Friday, March 12, 2021, 15:32 (1531 dagar sedan)

[image]

A5 52 vid Södermannagatan 12 mars 1964. Bara någon dag kvar för dessa vagnar vid SS.

Mvh Gunnar

SS A5 för 57 år sedan

av Torbjörn Jansson, Friday, March 12, 2021, 16:28 (1531 dagar sedan) @ Gunnar D

Jag gissar att den är på Ringvägen nära korsningen med Södermannagatan?

SS A5 för 57 år sedan

av Överkörmästaren, Friday, March 12, 2021, 17:39 (1531 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

[image]

A5 52 vid Södermannagatan 12 mars 1964. Bara någon dag kvar för dessa vagnar vid SS.

Mvh Gunnar

Jag gissar att den är på Ringvägen nära korsningen med Södermannagatan?

Ja, Gunnar skrev ju "vid Södermannagatan" och inte "på Södermannagatan" men hur som helst är det en mycket trevlig bild, på en sån där halvtrist vårdag!

8E-skylten ser ut att vara i "A24-storlek" men måste väl vara omgjord för att passa i hållaren eller rör jag till det nu?

SS A5 för 57 år sedan

av Gunnar D, Saturday, March 13, 2021, 09:15 (1531 dagar sedan) @ Överkörmästaren

8E-skylten ser ut att vara i "A24-storlek" men måste väl vara omgjord för att passa i hållaren eller rör jag till det nu?

Typsnittet är väl SS52, skylten för Ängbyvagnarna på linje 8 hade ett äldre typsnitt. Stagen är också olika.

/Gunnar

SS A5 för 57 år sedan

av Gunnar D, Friday, March 12, 2021, 17:41 (1531 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Jag gissar att den är på Ringvägen nära korsningen med Södermannagatan?

Stämmer bra, den anländer till hållplatsen Södermannagatan.

/Gunnar

SS A5 för 57 år sedan

av Littera JS, Friday, March 12, 2021, 19:10 (1531 dagar sedan) @ Gunnar D

Och växelspettet är på plats som sej bör. Men lades växlarna alltid om på detta sätt (under den sista säg 20-årsperioden) ?

SS A5 för 57 år sedan

av Överkörmästaren, Friday, March 12, 2021, 19:36 (1531 dagar sedan) @ Littera JS

Och växelspettet är på plats som sej bör. Men lades växlarna alltid om på detta sätt (under den sista säg 20-årsperioden) ?

Nej, det fanns elmanövrerade växlar. Två vanliga modeller fanns:

1. Ström på/ström av, alltså en konstruktion i kontaktledningen som kände av om vagnen drog motorström eller inte, och lade växeln åt ena eller andra hållet. Föraren fick köra med handbromsen tillsatt och några fartkontakter på kontrollern för "ström på", 0-läge för "ström av". Den förekom från 1930-talet och fram till ganska sent i Stockholm, i Norrköping var det kvar in på 90-talet.

2. Magnetisk växelomläggning med en polvändningsbar omläggningsmagnet monterad under vagnen. Infördes på 50-talet, utrustningen finns på vagnen på bilden. I Stockholm användes dylika prylar fram till 2009.

Därutöver fanns några andra varianter av elmanövrering också, som t ex knappmanövrering och regelrätta bemannade ställverk av järnvägstyp. Och så förstås klotväxlar (förekommer fortfarande) och återfjädrande växlar.

SS A5 för 57 år sedan

av Överkörmästaren, Friday, March 12, 2021, 20:20 (1531 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Och växelspettet är på plats som sej bör. Men lades växlarna alltid om på detta sätt (under den sista säg 20-årsperioden) ?


Nej, det fanns elmanövrerade växlar. Två vanliga modeller fanns:

1. Ström på/ström av, alltså en konstruktion i kontaktledningen som kände av om vagnen drog motorström eller inte, och lade växeln åt ena eller andra hållet. Föraren fick köra med handbromsen tillsatt och några fartkontakter på kontrollern för "ström på", 0-läge för "ström av". Den förekom från 1930-talet och fram till ganska sent i Stockholm, i Norrköping var det kvar in på 90-talet.

2. Magnetisk växelomläggning med en polvändningsbar omläggningsmagnet monterad under vagnen. Infördes på 50-talet, utrustningen finns på vagnen på bilden. I Stockholm användes dylika prylar fram till 2009.

Därutöver fanns några andra varianter av elmanövrering också, som t ex knappmanövrering och regelrätta bemannade ställverk av järnvägstyp. Och så förstås klotväxlar (förekommer fortfarande) och återfjädrande växlar.


Här är ett kopplingsschema för variant 1, i detta fall en väldigt komplicerad variant vid Slussen, men de fetstilta delarna illustrerar principen för starkströmmens väg.

http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/2019/stor/2019-921.jpg

Här är en bild på variant 2 på en A24. Bilden är tagen underifrån upp mot vagnens golv, det är styrstaget till kopplet som går nedåt i bild.

http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/2017/stor/2017-A6482.jpg

SS A5 för 57 år sedan

av mamma Ulla, Friday, March 12, 2021, 21:04 (1531 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Och växelspettet är på plats som sej bör. Men lades växlarna alltid om på detta sätt (under den sista säg 20-årsperioden) ?


Nej, det fanns elmanövrerade växlar. Två vanliga modeller fanns:

1. Ström på/ström av, alltså en konstruktion i kontaktledningen som kände av om vagnen drog motorström eller inte, och lade växeln åt ena eller andra hållet. Föraren fick köra med handbromsen tillsatt och några fartkontakter på kontrollern för "ström på", 0-läge för "ström av". Den förekom från 1930-talet och fram till ganska sent i Stockholm, i Norrköping var det kvar in på 90-talet.

2. Magnetisk växelomläggning med en polvändningsbar omläggningsmagnet monterad under vagnen. Infördes på 50-talet, utrustningen finns på vagnen på bilden. I Stockholm användes dylika prylar fram till 2009.

Därutöver fanns några andra varianter av elmanövrering också, som t ex knappmanövrering och regelrätta bemannade ställverk av järnvägstyp. Och så förstås klotväxlar (förekommer fortfarande) och återfjädrande växlar.

Här är ett kopplingsschema för variant 1, i detta fall en väldigt komplicerad variant vid Slussen, men de fetstilta delarna illustrerar principen för starkströmmens väg.

http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/2019/stor/2019-921.jpg

Här är en bild på variant 2 på en A24. Bilden är tagen underifrån upp mot vagnens golv, det är styrstaget till kopplet som går nedåt i bild.

http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/2017/stor/2017-A6482.jpg

Kopplingen för Slussen var ju allmänt rolig att titta på. Efter att man vänder den rätt. Den påstås ha funnits kvar tills ganska nyligen inne i något betongutrymme, av det som har rivits nu.

Man lär att fått hålla fingrarna i styr när kretsarna är kopplade med 600 V. Alla reläspolarna har 4 lampor i serie, för att dela ner spänningen får man förmoda.

Jag har för mig att den här anläggningen mindes tågens val, och verkställde dem i tur och ordning efter att dom passerade slädarna 1-3.

SS A5 för 57 år sedan

av Överkörmästaren, Tuesday, March 16, 2021, 07:59 (1528 dagar sedan) @ mamma Ulla

Och växelspettet är på plats som sej bör. Men lades växlarna alltid om på detta sätt (under den sista säg 20-årsperioden) ?


Nej, det fanns elmanövrerade växlar. Två vanliga modeller fanns:

1. Ström på/ström av, alltså en konstruktion i kontaktledningen som kände av om vagnen drog motorström eller inte, och lade växeln åt ena eller andra hållet. Föraren fick köra med handbromsen tillsatt och några fartkontakter på kontrollern för "ström på", 0-läge för "ström av". Den förekom från 1930-talet och fram till ganska sent i Stockholm, i Norrköping var det kvar in på 90-talet.

2. Magnetisk växelomläggning med en polvändningsbar omläggningsmagnet monterad under vagnen. Infördes på 50-talet, utrustningen finns på vagnen på bilden. I Stockholm användes dylika prylar fram till 2009.

Därutöver fanns några andra varianter av elmanövrering också, som t ex knappmanövrering och regelrätta bemannade ställverk av järnvägstyp. Och så förstås klotväxlar (förekommer fortfarande) och återfjädrande växlar.

Här är ett kopplingsschema för variant 1, i detta fall en väldigt komplicerad variant vid Slussen, men de fetstilta delarna illustrerar principen för starkströmmens väg.

http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/2019/stor/2019-921.jpg

Här är en bild på variant 2 på en A24. Bilden är tagen underifrån upp mot vagnens golv, det är styrstaget till kopplet som går nedåt i bild.

http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/2017/stor/2017-A6482.jpg


Kopplingen för Slussen var ju allmänt rolig att titta på. Efter att man vänder den rätt. Den påstås ha funnits kvar tills ganska nyligen inne i något betongutrymme, av det som har rivits nu.

Man lär att fått hålla fingrarna i styr när kretsarna är kopplade med 600 V. Alla reläspolarna har 4 lampor i serie, för att dela ner spänningen får man förmoda.

Jag har för mig att den här anläggningen mindes tågens val, och verkställde dem i tur och ordning efter att dom passerade slädarna 1-3.

Ja, det är en fantastisk anläggning, en 700-volts kontaktordator med fem minnesplatser. Utöver de nio kontaktorerna/reläerna på bilden fanns det 186 till, som framgår av detta schema. Observera att detta är för EN växel, det fanns flera.

Orsaken till den besynnerliga konstruktionen tror jag till stor del ligger i lutningarna. Troligtvis ville man inte tvinga föraren att plötsligt köra med pådrag mitt i en brant nedförsbacke, där man kom körande mitt i trafiken och kanske med två fullsatta släpvagnar bakom sig, för att sedan bromsa ned för växeln. Därför (gissar jag) placerade man i stället manöverslädarna (T1) på planare mark, långt före resp växel, därav behovet av ”minne”. Övriga slädar är till för att expediera tåget när det kom fram till växeln.

den här skissen ser man hur slädarna var placerade.

Jag undrar hur växellåsningen egentligen fungerade nere vid Slussplan, det ser ut som att upplåsningssläden (om nu Sl. 3 är en sådan) kommer precis före växeln, men det byggde kanske på att växelomläggningstavlan inte fick passeras innan framförvarande tåg helt passerat växeln.

SS A5 för 57 år sedan

av Sune Göthe, Monday, March 15, 2021, 11:34 (1528 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Vid omläggning enligt variant 2 med magnet har jag hört att man använde slingor mellan rälerna där det inducerades en spänning vid magnetens passage. I Göteborg användes i stället polariserade reläer i marken, "markdetektor". När Djurgårdslinjen byggdes på 90-talet användes göteborgsmodellen, många vagnar plus de importerade Hägglundsmustangerna hade ju redan magnet.


Time: 211
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 799
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 987
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2047

[x]
[*]