Höjbar kontaktledning vid plankorsningar i Sverige? (Elektrifiering/elektrisk drift)
I vilken utsträckning existerar eventuellt höj- (och sänk)bara kontaktledningar vid statsbanans plankorsningar i Sverige? Hur är de utförda? Hur har man tänkt?
Jag menar uttryckligen statsbanan och inte anordningen som finns vid spårvägen i Norrköping invid centralstationen.
Här i landet förefaller de existera sedan några år tillbaka i ökande grad för att möjliggöra höga landsvägstranporter på bestämda landsvägar och de är såvitt jag har observerat konsekvent utförda som jordade skyddssektioner och med en form av hissanordningar (eller "stolpförlängningsanordningar") i kontaktledningsstolparna på ömse sidor om vägen.
Dessvärre hittar jag ingen bild över underverket i mitt arkiv.
Vid den finska statsbanan är kontakttrådens nominella höjd över spåret 6150 mm med 5600 mm som minimi- och 6500 mm som maximihöjd enligt de finska bantekniska anvisningarna (RATO), del 5. Hissen förefaller höja kontaktledningen i storleksordningen en meter.
Tror inte det finns något sådant. Däremot funderar jag på om inte liknande lösning förekommer vid någon öppningsbar bro.