En enkel hälsning. (Forumet)
Från CH.Fahlgren till alla vänner på forumet samt all personal på järnvägsmuseet En glad Midsommar samt en fin sommar också.Med Vänliga Sommar-Hälsningar från CH.Fahlgren jvm-vän 92 i Falun.
Från CH.Fahlgren till alla vänner på forumet samt all personal på järnvägsmuseet En glad Midsommar samt en fin sommar också.Med Vänliga Sommar-Hälsningar från CH.Fahlgren jvm-vän 92 i Falun.
Från CH.Fahlgren till alla vänner på forumet samt all personal på järnvägsmuseet En glad Midsommar samt en fin sommar också.Med Vänliga Sommar-Hälsningar från CH.Fahlgren jvm-vän 92 i Falun.
Instämmer till fullo i hälsningen , Det är ett trevligt och välskött forum med god anda.
Och Fahlgren sprider glädje med sin alltid positiva anda.
Instämmer, glad sommar på er alla!
Hälsar Stefan J
Instämmer. Glad Midsommar och en lång skön sommar, förhoppningsvis utan de Coronabekymmer som präglade förra sommaren.
Det samma till Dig. Dessvärre kan jag inte bidraga med någon midsommarbild från Dalom, men kanske en tidig Juni bild från Ulricehamn, 1975, kan tjänstgöra som substitut!
Jag får bidra med ett gammalt vykort från min favoritmiljö och sälla mig till tillönskarna av Glad Midsommar!
Många känner säkert igen vykortet sedan tidigare:
Hästholmens hamn, relativt sannolikt från 1936. Näst längst till vänster ses Mjölby – Hästholmens splitter nya vackert röda rälsbuss.
Vid kaj ses förstås "travarn"; s/s TRAFIK som var sin tids "common carrier" över Vättern och förmedlade kontakter mellan framförallt Ödeshög, Hästholmen och Hjo samt via smalspåret Göteborg.
Hitom henne lilla slupen ANNA som synnerligen flitigt fraktade massaved från trakterna kring skogsbygderna söder om Heda och Rök till Munksjös anläggningar, huvudsakligen i Jönköping. Hon syntes i Hästholmen ungefär var tredje dag. Hon är här motoriserad men har ännu inte fått sin närmast oktagonala styrhytt ovanpå kajutan.
En timmerbil, troligen tillhörande åkare Gunnar Lundin i Ödeshög, och på land en gammal motorbåt för fiskarena. Samma båt kan ses på bilder från flera decennier i Hästholmens hamn!
Tack detsamma! Och tack alla för ett trevligt och intressant forum, hälsar Ulf och Björn.
****
TREVLIG MIDSOMMAR!. V10 701, i Eskilstuna 1993.
En fin bild Stig på enligt min mening Sveriges mest bekväma och finaste dieselmotorvagn på landets normalspårslinjer, har haft nöjet att kört dessa i nästan 25 år, finns ingen konkurrent som kan slå Y2 ännu, samtidigt önskar jag er alla här på forumet en glad midsommar, Palle i Vika;-)
Jag får bidra med ett gammalt vykort från min favoritmiljö och sälla mig till tillönskarna av Glad Midsommar!
Många känner säkert igen vykortet sedan tidigare:
Hästholmens hamn, relativt sannolikt från 1936. Näst längst till vänster ses Mjölby – Hästholmens splitter nya vackert röda rälsbuss.
Vid kaj ses förstås "travarn"; s/s TRAFIK som var sin tids "common carrier" över Vättern och förmedlade kontakter mellan framförallt Ödeshög, Hästholmen och Hjo samt via smalspåret Göteborg.Hitom henne lilla slupen ANNA som synnerligen flitigt fraktade massaved från trakterna kring skogsbygderna söder om Heda och Rök till Munksjös anläggningar, huvudsakligen i Jönköping. Hon syntes i Hästholmen ungefär var tredje dag. Hon är här motoriserad men har ännu inte fått sin närmast oktagonala styrhytt ovanpå kajutan.
En timmerbil, troligen tillhörande åkare Gunnar Lundin i Ödeshög, och på land en gammal motorbåt för fiskarena. Samma båt kan ses på bilder från flera decennier i Hästholmens hamn!
Jag instämmer i alla midsommarhälsningar!
Och bilden från Hästholmens hamn tål ju att tittas på flera gånger och länge. För den modellrallare som är intresserad av denna tidsperiod måste detta vara en utmärkt förebild - smalspår, normalspår, allehanda fartyg och som det verkar varierad trafik. Min håg när det gäller modeller står mer åt det moderna, men det är inte utan att jag funderar på ett omtänk!
hälsar
Thomas K Ohlsson
från ett just nu rätt soligt Årsta, där den första egna potatisen just är uppgrävd...
Undrar om inte anteckningarna blivit fel? Jag får inte ihop bakgrunden med Stockholm, och första vagnen i tåget ser ut som en B7, som jag tror kom 1968.
Vagnen är en A3. De ombyggdes från äldre vagnar under 1970-talet.
Tack för svaren, ja bilden måste ha hamnat på fel datum, undersökning pågår, här en annan bild från samma mapp.
Här tyder destinationsskyltens placering på vagnen att bilden mycket väl kan vara från 1966. Placeringen på vagnssidan upphörde väl i princip 12 maj 1968.
Vagnen är en A3. De ombyggdes från äldre vagnar under 1970-talet.
Första A3 kom 1970
Tack för informationen. Jag hade lyckats förtränga när de började plåga oss för första gången. Ingen rolig vagn.
Tack för svaren, ja bilden måste ha hamnat på fel datum, undersökning pågår, här en annan bild från samma mapp.
Det är garanterat Stockholm i alla fall!
Du kålle vad är det bästa med Stockholm ? Det är när Göteborgståget går:-D
Time: 276
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)
Total time: 2658