Järnvägsbroar över älven, trafikkanal och kraftkanaler (Bana)
Bågbron som Sune visade i det ursprungliga inlägget går över Göta Älv. När Trollhätte Kanal stod klar 1800 gick farleden denna väg. Strömmen var säkert betydande och svårhanterlig. Nuvarande "Hjulkvarnsholmen" var då bara en del i en udde på fastlandet. Först på 1840-talet grävdes/sprängdes en kanal genom denna udde. Den delen av Trollhätte Kanal kallades Stavereds kanal. Så det var alltså över den kanalen som den rörliga bron byggdes, inte över någon älvgren. Längre söderut kallas kanalen Bergkanalen. Den korsas av NOHABs järnväg, byggd när företaget hade verksamhet på kanalens västra sida. När Olidans kraftstation byggdes förlängdes den järnvägen över de båda kraftkanalerna där broar byggdes. Dessa betjänade också landsvägstrafiken.Se bifogad bild! Den eleganta byggnaden till vänster innehöll NOHABs ångpanneverkstad.[img]images/uploaded/202107301519536104189903ca4.jpg[/img]