Historik om Lysekilsbanan -- försignaler (Arkiv/forskning/litteratur)
Ja, nu har Lysekils Modellsällskap bildats och en av de främsta ambitionerna framledes blir att försöka ge sig på att så långt som möjligt få utrymme att skapa en moduluppbyggd modell av väl valda delar av Lysekilsbanan på 50-talet när "allt" var som bäst! Här på sidan har ju en hel del signaltekniskt framkommit, men hur var det med skyltningen? :-|
Inför driftplatserna lär ju orienteringstrianglar (OT-tavlor) av gammal, gjuten och "öppen" modell ha stått med svart/gul-randig stolpe och med eller utan försignaltavla under, beroende på om infartssignal eller ej nalkades.
Att avstånd, kurvradier och lutningar hade sina speciella vita skyltar ses troligen fortfarande till största delen jämte en del för bantelefon (om dessa sistnämnda fanns redan då på 50-talet?). Likaså fanns ju förstås "öppna" ljudsignaltavlor på svart/vit stolpe på väl valda ställen varav infarten till Lysekil känns "säker". Frågan är då främst var fler sådana kan tänkas ha funnits och då än viktigare; de gamla triangelformade hastighetstavlorna och vad då dessa visade, t.ex. i 1956 års linjebok som vår meste "guru" i ämnet; Kjell Aghult verkar vara en lycklig ägare till! ;-)
Man kan "som bonus" också undra när runda V-tavlor tillkom i SÄO och då även kombinerades med OT-tavlor.
Ganska klart är att de började bytas ut mot kvadratiska i slutet på 70-talet. Iallafall var det så på Lysekilsbanan.
Finns det någon som minns eller har dokumentation så är ni hjärtligt välkomna med era uppgifter så kan vi i framtiden få möjlighet att återge det hela i en så riktig modell som möjligt. :-)
Liksom relevanta äldre bilder belönas detta gärna med en god insyn i den framtida verksamheten.
Bästa hälsningar, ordföranden i Lysekils Modellsällskap - LMS.