Scania Vabis D812. 11,3 liter. 8 cylinder (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Det finns inga åtdragningsanvisningar alls för ramlageröverfallen i dåtida Scania-verkstadshandböcker.
Beträffande vevstakslagren ska de på tidiga motorer (ej planslipade ändar på skruvarna) dras så att körnslag på skruv och mutter stämmer överens (detta om originalskruvar och -muttrar återanvänds, då är det viktigt att varje skruv och mutter sätts tillbaks på samma ställe där den satt från fabrik). Har man bytt skruvar eller blandat ihop delarna, vilket ej rekommenderas, ska man dra med momentnyckel till 140 Nm och därefter vidare till närmaste saxpinnehål.
På senare motorer med planslipade ändar på vevstaksöverfallsskruvarna får man inte försöka sig på att dra med momentnyckel eller så att ev körnslag passar. Där ska man istället mäta skruvarnas förlängning med mikrometer under åtdragningen. En icke åtdragen skruv ska vara 107,000 - 107,025 mm lång. Efter åtdragning ska längden vara 107,220 - 107,250 mm. Om saxpinnehålet inte passar efter åtdragning till korrekt förlängning, måste man prova en annan mutter på skruven. Skruvar som är för långa innan åtdragning, har töjt sig och måste bytas.
Källa: Supplementpärmen till Tekno's "Dieselmotorer"