Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 15. Landsvägsbussarna (Bana)
Instämmer. Den närmaste bussen med SKV-kaross och den bakre en Scania CF, tycker jag mig ana.
Bussarna i bakgrunden bör vara en H65A och en H81. När det gäller bussen till höger i bild som man ser lite av är jag fundersam över vad det kan vara för buss. SJ-märkningen är kvar. Om jag inte missminner mig tog SL tog över trafiken på Danderydslinjerna från SJ den 1 mars 1969. Hur var det med Norrtäljelinjerna? Togs de över vid ett senare tillfälle, eller är det så att bussen har kvar SJ-märkningen trots att den kör för SL?
Det här vill jag ha klarhet i, så jag ställer frågan på Bussnack.
/Peter Bolin
Nu har jag tagit fram Arne Hällqvists bok [i]SJ:s busstrafik kring Stockholms län[/i] för att få klarhet i när SL övertog trafiken på 600-linjerna från SJ. Det framgår av boken att Danderydslinjerna övertogs den 1 februari 1969, så jag hade en månad fel i mitt antagande.
Norrtäljelinjerna upphörde som särskild linjegrupp den 1 juli 1963, varvid linjerna delades upp mellan Uppsala- och Danderydslinjerna. För att undvika parallellkörningar överfördes linjerna norr om Norrtälje från Uppsalalinjerna till Danderydslinjerna den 1 januari 1967. Det innebar således att nästan alla linjer i Roslagen övertogs av SL den 1 februari 1969 som en del av Danderydslinjerna.
Även Solnalinjerna övertogs av SL den 1 februari 1969. Arne Hällqvists bok är mycket praktisk när man vill ha fram sådana här uppgifter.
/Peter Bolin