Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 NBJ, Nora, 1965, semafor och växel. Växelställ av olika slag - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

NBJ, Nora, 1965, semafor och växel. Växelställ av olika slag (Bana)

av Leif B, Tuesday, October 05, 2021, 09:32 (1341 dagar sedan) @ Bengt Löfgren


Intressant att NBJ i Nora stad vid yttersta växeln mot Ervalla hade den där annorlunda konstruktionen av växelställ, där växelklotet pekar åt "fel håll". Är det månne fortfarande så i NBVJ:s Nora?

Notera att staget från växelstället ser ut att vara fäst i hävarmen över växelställets axel. Normalt brukar den ju sitta under.


I en "normal växel" är inte staget fäst i hävarmen alls, utan klotet verkar via en mellandel och med ett spel mellan denna del och hävarmen. Därigenom kan man göra sig nytta av klotets tyngd bättre. Man behöver inte lyfta klotet och förflytta tungorna i samma delmoment.

Växelställ

Det är helt riktigt som Erik skriver att skillnaden på växelklot som pekar åt "rätt håll" och "fel håll" är om staget är "fäst" under eller ovanför växelställets axel. Växelklot som pekar åt "fel håll" har varit ovanliga men här och där har de funnits. Här ett exempel som dessutom verkar vara försett med kontrollås. (Bildkälla.)

Hittar ingen bild men någonstans har jag sett ett sånt växelställ där hålet i staget var ovalt för att åstadkomma just det Bengt skriver om: att man först lyfter klotet till högsta läget innen man börjar flytta växeltungorna.


Hela tråden:

 


Time: 200
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 754
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 837
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 8520

[x]
[*]