NBJ, Nora och Karlskoga, 19/6 1965, 3 bilder (Bana)

av Ulfe, Thursday, October 14, 2021, 07:31 (1313 dagar sedan)

19/6 1965 som var en lördag fortsätter Yngve resan med tåg 1 mot Karlskoga, avg. 8.38 från Nora. Tåget gick endast helgfri lördag. Tåget framme i Karlskoga 9.42.

[image]
Tåg 1, Y01 nr.1 i Nora.

[image]
Tåg 1 i Karlskoga, ska återvända mot Nora som tåg 2.

[image]
Karlskoga.

NBJ, Nora och Karlskoga, 19/6 1965, 3 bilder

av Stig Lagergren, Thursday, October 14, 2021, 15:02 (1312 dagar sedan) @ Ulfe

Vilka bilder! Hoppas det finns mycket mer att ösa ur.

NBJ - Udda rälsbussar

av K Lemming, Thursday, October 14, 2021, 15:33 (1312 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Vilka bilder! Hoppas det finns mycket mer att ösa ur.

Håller med även här. Nog första gången jag ser färgbilder, och riktigt bra sådana, på dessa Motala byggda (för det var dom väl?) NBJ rälsbussar. Synd ingen blev räddad och bevarad, men det är gött att en av ASJ rälsbussarna blev bevarad och är i driftsdugligt skick. Nu hoppas man på ett underverk att TGOJ HC stålrälsbussen i Grängesberg räddas och återställs.

Hur många sådana här Motala rälsbussar byggdes? Var det fler järnvägsbolag som köpte sådana? Har något svagt minne av att jag möjligen sett bild/bilder på denna rälsbusstyp i annan färgsättning.

NBJ - Udda rälsbussar

av Ola Almquist, Friday, October 15, 2021, 08:45 (1312 dagar sedan) @ K Lemming

Vilka bilder! Hoppas det finns mycket mer att ösa ur.


Håller med även här. Nog första gången jag ser färgbilder, och riktigt bra sådana, på dessa Motala byggda (för det var dom väl?) NBJ rälsbussar. Synd ingen blev räddad och bevarad, men det är gött att en av ASJ rälsbussarna blev bevarad och är i driftsdugligt skick. Nu hoppas man på ett underverk att TGOJ HC stålrälsbussen i Grängesberg räddas och återställs.

Hur många sådana här Motala rälsbussar byggdes? Var det fler järnvägsbolag som köpte sådana? Har något svagt minne av att jag möjligen sett bild/bilder på denna rälsbusstyp i annan färgsättning.

Två till SJ, två till VR och två samt ett släp till NBJ. NBJ:s var lite speciella då de var byggda på underreden (eller åtminstone hade drivlina) från Deutsche Werke. När man köpte ytterligare två (och två släp) hade Motala lagt ned sin rälsbusstillverkning och ASJ fick uppdraget att karossera dessa.

NBJ-fordon i leveransfärgsättning

VR Bm3

NBJ - Udda rälsbussar

av K Lemming, Friday, October 15, 2021, 14:10 (1311 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vilka bilder! Hoppas det finns mycket mer att ösa ur.


Håller med även här. Nog första gången jag ser färgbilder, och riktigt bra sådana, på dessa Motala byggda (för det var dom väl?) NBJ rälsbussar. Synd ingen blev räddad och bevarad, men det är gött att en av ASJ rälsbussarna blev bevarad och är i driftsdugligt skick. Nu hoppas man på ett underverk att TGOJ HC stålrälsbussen i Grängesberg räddas och återställs.

Hur många sådana här Motala rälsbussar byggdes? Var det fler järnvägsbolag som köpte sådana? Har något svagt minne av att jag möjligen sett bild/bilder på denna rälsbusstyp i annan färgsättning.


Två till SJ, två till VR och två samt ett släp till NBJ. NBJ:s var lite speciella då de var byggda på underreden (eller åtminstone hade drivlina) från Deutsche Werke. När man köpte ytterligare två (och två släp) hade Motala lagt ned sin rälsbusstillverkning och ASJ fick uppdraget att karossera dessa.

NBJ-fordon i leveransfärgsättning

VR Bm3

Tack Ola för infon och länkarna. Det var nog VR Bm3 jag sett bild på tidigare.

NBJ, Nora och Karlskoga, 19/6 1965, 3 bilder

av Legion44, Friday, October 15, 2021, 07:56 (1312 dagar sedan) @ Ulfe

Är säkert skrivet om tidigare här i forumet, men den lilla gröna sadeltankaren, vad bär den på för historia? Lever den idag?

NBJ, Nora och Karlskoga, 19/6 1965, 3 bilder

av Legion44, Friday, October 15, 2021, 08:22 (1312 dagar sedan) @ Mats O

Oj det var så enkelt:) Stort tack för länken! Kul att den fina maskinen finns kvar och lever:-)

NBJ, Nora och Karlskoga, 19/6 1965, 3 bilder

av Angman, Friday, October 15, 2021, 10:53 (1312 dagar sedan) @ Legion44

Loket Karlskoga "SOCKERPULLAN" rostlagades och målades för några år sedan av den då nybildade lokgruppen.Men på grund av motarbetning av några medlemmar så kom den inte under ånga igen. Spiken i kistan var att säkerhetsventilerna försvann eller stals. Hjulringarna var inte lösa, då de är bultade fast.
Hjulen behöver inte svarvas enligt expertföretag i Hallsberg.

NBJ, Nora och Karlskoga, 19/6 1965, 3 bilder

av Legion44, Friday, October 15, 2021, 13:10 (1311 dagar sedan) @ Angman

Tack för info! Tråkigt att höra men samtidigt på det stora hela ändock bra att loket finns kvar i den tappningen det står i iallafall:)

NBJ, Nora och Karlskoga, 19/6 1965, 3 bilder

av MaL, Friday, October 15, 2021, 18:03 (1311 dagar sedan) @ Legion44

Oja, Karlskoga, aka "sockerpullan" lever men står inställd i vårt museum.

Status är inte helt 100 men hjulen behöver svarvas, flänsarna är sylvassa och hon lägger gärna om växlar själv om hon får...
Det är ett spännande lok, levererades 1873 påstås det men båten med henne kom från England redan 1872... Loket påstås vara det äldsta bevarade av Fox Walker & Sons tillverkning.

MaL, cMa NBVJ

Btw, signaturen angman är varken medlem i nbvj eller har kunskap om våra fordon. Jag väljer att inte bemöta dennes påståenden.

NBJ, Nora och Karlskoga, 19/6 1965, 3 bilder

av Angman, Saturday, October 16, 2021, 10:35 (1311 dagar sedan) @ MaL

[image]

Dom själva efter bilden på rakbladsvassa flänsen. Kanske dags att renovera växlarna istället!

NBJ, Nora och Karlskoga, 19/6 1965, 3 bilder. Edit

av Leif B, Saturday, October 16, 2021, 10:48 (1311 dagar sedan) @ Angman

[image]

Ajaj, det går naturligtvis inte att avgöra fullt ut bara på att titta på en bild, men det ser onekligen ut som att flänsarna är för branta (qr-måttet för dåligt), vilket ju innebär risk för urspårning i växlar.

Edit: naturligtvis måste även växlarna uppfylla rätt qw-mått.

NBJ, Nora och Karlskoga, 19/6 1965, 3 bilder

av Micke Carlsson, Saturday, October 16, 2021, 11:30 (1311 dagar sedan) @ Leif B

Kanske bäst att faktiskt mäta än att uppskatta med en mall, är det en sådan mall som används vid omsvarvning i den gamla hjulsvarven i Nora?

NBJ, Nora och Karlskoga, 19/6 1965, 3 bilder. qr-mått

av Leif B, Saturday, October 16, 2021, 11:35 (1311 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Kanske bäst att faktiskt mäta än att uppskatta med en mall, är det en sådan mall som används vid omsvarvning i den gamla hjulsvarven i Nora?

Visst måste man mäta för att veta, t ex med en sån här.

(Vad som används i Nora har jag ingen kännedom om.)

NBJ, Nora och Karlskoga, 19/6 1965, 3 bilder. qr-mått

av Angman, Saturday, October 16, 2021, 16:35 (1310 dagar sedan) @ Leif B

Vi kontaktade Train Alliance i Hallsberg (proffs på hjulsvarvning) och dom bedömde att hjulflänsarna var ok. Bara för att loket var så gammalt och unikt erbjöd dom sig gratis att svarva hjul. Ta hit loket så lyfter vi och svarvar med hjulen på plats. Det var generöst
men det fanns inte pengar för transport och spåret Järle- Ervalla har körbud.


Time: 256
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1181
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1373
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2826

[x]
[*]