Rutnätskartan (Historiskt material)

av mormorsgruvan, Monday, November 01, 2021, 14:11 (1300 dagar sedan)

År 1856 gjordes en rutnätskarta över Svealand och Götaland i färg, storlek 41 x 52 cm.
Rutornas färg indikerade befolkningstätheten.
Föreslagna stambanor var inritade på kartan. En stambana söder om mälaren och en norr om mälaren.
Finns det någon förening som har gjort en reproduktion av kartan ?
Om inte , är det väl lämpligt nu.

Rutnätskartan

av arjesko, Monday, November 01, 2021, 14:25 (1300 dagar sedan) @ mormorsgruvan

År 1856 gjordes en rutnätskarta över Svealand och Götaland i färg, storlek 41 x 52 cm.
Föreslagna stambanor var inritade på kartan. En stambana söder om mälaren och en norr om mälaren.

Lämpligt? Är det särskilt stor efterfrågan av denna karta nu?
Själv skulle jag nog tycka att marknadsundersökningen för en repro vore mer intressant än kartan i sig. Med bra siffror kanske någon nappar och trycker upp en nyutgåva.

Rutnätskartan

av mormorsgruvan, Monday, November 01, 2021, 15:03 (1300 dagar sedan) @ arjesko

Kartor ( i färg) är alltid populära säljobjekt. Tänk bara på Yngve Holmgrens "skånekarta".

Rutnätskartan

av Gunnar Lilienberg, Monday, November 01, 2021, 17:47 (1299 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Kartor ( i färg) är alltid populära säljobjekt. Tänk bara på Yngve Holmgrens "skånekarta".

Det som är obegripligt för mig, är varför det fortfarande inte har kommit ut någon atlas över alla historiska och nutida banor i Sverige. SJK var ju på gång att ge ut ett sådant verk, men av någon anledning fullföljdes aldrig det projektet. Kan kartorna i de olika utgåvorna av Järnvägsdata ha utarmat marknaden, även om dessa kartor är väl schematiska?

Järnvägs-atlas

av Wk, Monday, November 01, 2021, 18:47 (1299 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Ja, jag kan föreställa mig, att en av svårigheterna är att intresset reducerats en del med framkomsten av "Järnvägsdata".
Om vi drar en parallell till utlandet, så är nog en god indikation på vad som skulle vara intressant att uppnå, närmast den atlas som finns över järnvägarna i England, utarbetad av Michael Cobb.

(Se t.ex. - extern länk, engelskspråkig - https://web.archive.org/web/20200222193501/http://www.railwaysofgreatbritain.com/about )

En av utmaningingarna är förmodligen att finna ett tillförlitligt kart-material att använda som grund, utan att det kommer med en stor kostnad för rättigheter. I sitt förord till sin atlas i England, nämnde Cobb, att med hänsyn till de historiska järnvägarna skulle vara mindre lämpligt att bygga atlasen på kartmaterial som visar 'för mycket' av dagens infrastruktur - framför allt nuvarande motorvägsnät.

För Sveriges del skulle det således vara en fördel at bygga på en uppsättning kartor i relativt hög upplösning, från tiden 1935-1955; helst inte nyare.

Järnvägsdata och en atlas behöver inte ses som 'konkurrenter'; för att en atlas fortsatt skall vara överskådlig, är det en omöjlighet att få med all historisk information i kartbilden; linjerna, senaste stationsnamn, öppnings- och eventuellt nedläggningsår är nog allt som kan skjutas in. Övrig historiskinformation får en 'användare' ta från Järnvägsdata!

En av utmaningen med Cobbs atlas i England var att priset blev ganska högt - jag betalade nog omkring 400 Pund för mitt exemplar (nytt) omkring 2018; och även antikvariska exemplar av tidigare utgåvor går för nästan lika höga belopp, speciellt som tredje och förmodligen sista upplagan under överskådlig tid nu sålts slut.

Järnvägs-atlas - angående copyright

av Gunnar Lilienberg, Monday, November 01, 2021, 21:31 (1299 dagar sedan) @ Wk

Numera finns ju ett alldeles utmärkt kartunderlag som är helt gratis att använda: openstreetmap.org

av Wk, Monday, November 01, 2021, 22:40 (1299 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Utan att ha sett närmare på det finstilta ser jag två uppenbara hinder:
- Får den användas för en komerciell bok-produktion?
- Kan den visa topografi, etc. som det såg ut c:a 1935-1955?

av Gunnar Lilienberg, Tuesday, November 02, 2021, 15:05 (1299 dagar sedan) @ Wk

Utan att ha sett närmare på det finstilta ser jag två uppenbara hinder:
- Får den användas för en komerciell bok-produktion?
- Kan den visa topografi, etc. som det såg ut c:a 1935-1955?

Openstreetmap licensierar sitt material med en cc-by-sa-licens, vilket kortfattat innebär att vem som helst får använda materialet till vad som helst, om man anger källan. Man har också rätt att modifiera innehållet.

När det gäller tidpunkten som bakgrundskartan ska representera, blir det ju fel vilken epok man än väljer. Man vill ju även att en atlas innehåller de banor som har byggts på senare år. Jag menar att en aktuell karta är det bästa underlaget. Den blir i så fall ett bättre stöd för de som vill orientera sig i verkligheten och spana efter var banor har legat.

av Mikael Blom, Tuesday, November 02, 2021, 15:21 (1299 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Och så finns ju OpenRailwayMap som ju har OpenStreetMap som underlag. Åtminstone i sydvästra Skåne finns en del äldre banor med annars är det väl mest dagens järnvägar som syns där.

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, November 02, 2021, 17:13 (1298 dagar sedan) @ Mikael Blom

Och så finns ju [link=https://www.openrailwaymap.org/]OpenRailwayMap[/link] som ju har OpenStreetMap som underlag. Åtminstone i sydvästra Skåne finns en del äldre banor med annars är det väl mest dagens järnvägar som syns där.

Eftersom ORM bygger på frivilliga insatser kan ju den som tycker det finns ett stort behov av en "Historisk järnvägsatlas" sätta sej vid datorn och börja rita!

funderar
Thomas K Ohlsson

Järnvägs-atlas

av mormorsgruvan, Tuesday, November 02, 2021, 08:04 (1299 dagar sedan) @ Wk

Att basera en järnvägs-atlas på kartor från 1930-talet leder till att Ystad-Skivarps järnväg inte kommer med.

Järnvägs-atlas

av Mattias Jansson, Tuesday, November 02, 2021, 08:33 (1299 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Att basera en järnvägs-atlas på kartor från 1930-talet leder till att Ystad-Skivarps järnväg inte kommer med.

Det handlar om vilken bas, eller bakgrund kartan ska utgå ifrån, vad som kommer med eller inte beror sedan på vem som ritar och hur sorgfälligt grundarbete som utförts. Om det är folk kunnigt i svensk järnvägshistoria så kommer både Ystad - Skivarp, Kindsbanans gamla sträckning, BDJ, Hemse - Ronehamn, Vartofta - Åsarp med flera andra tidigt försvunna banor att komma med, det har inget med bakgrunden att göra.

Järnvägs-atlas

av mormorsgruvan, Tuesday, November 02, 2021, 09:04 (1299 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Vilken skala är lämplig för en "Järnvägs-atlas" ?

Järnvägs-atlas

av Mattias Jansson, Tuesday, November 02, 2021, 09:32 (1299 dagar sedan) @ Peter B

SJK håller ju på med en järnvägsatlas, som väl uppbromsats lite pga coronan. Annars finns en nästan likadan tråd i Postvagnen: https://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=914642

Fast den tråden är sex år gammal, på den tiden satt jag i SJKs styrelse och det där projektet är möjligen inte lagt på is, men det tappade fart redan för Pandemin. Jag vill inte fördela skuld, men det var flera faktorer som spelade in, så det blev tyvärr litet mer av långbänk än någon önskat sig. Jag minns inte när det senast var uppe i något av de protokoll jag skrev (satt som sekreterare fram till maj i år) men det fanns, eller finns, en grupp som svarade för själva kartritandet och vi fick ett par gånger under åren se "arbetsprover", men idag vet jag inte i vilket stadium projektet befinner sig.

Järnvägs-atlas

av Peter B, Tuesday, November 02, 2021, 09:53 (1299 dagar sedan) @ Mattias Jansson

SJK håller ju på med en järnvägsatlas, som väl uppbromsats lite pga coronan. Annars finns en nästan likadan tråd i Postvagnen: https://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=914642

Fast den tråden är sex år gammal...

Ja, så fort det presenteras något nytt/aktuellt här, så raderas det ju. :-)

Järnvägs-atlas

av Gunnar Lilienberg, Monday, November 08, 2021, 21:24 (1292 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Fast den tråden är sex år gammal, på den tiden satt jag i SJKs styrelse och det där projektet är möjligen inte lagt på is, men det tappade fart redan för Pandemin. Jag vill inte fördela skuld, men det var flera faktorer som spelade in, så det blev tyvärr litet mer av långbänk än någon önskat sig. Jag minns inte när det senast var uppe i något av de protokoll jag skrev (satt som sekreterare fram till maj i år) men det fanns, eller finns, en grupp som svarade för själva kartritandet och vi fick ett par gånger under åren se "arbetsprover", men idag vet jag inte i vilket stadium projektet befinner sig.

Jag ställde en fråga om detta i Postvagnen. Inget arbete pågår med någon järnvägsatlas i SJK:s regi.

Järnvägs-karta

av Gunnar Ekeving, Monday, November 08, 2021, 22:34 (1292 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Jag ställde en fråga om detta i Postvagnen. Inget arbete pågår med någon järnvägsatlas i SJK:s regi.

Det finns en [i]Karta över Sveriges Järnvägar 1856-2016[/i] utgiven av Trafik-Nostalgiska förlaget [link=https://www.kartbutiken.se/vagkartor-sverige/karta-%C3%B6ver-sveriges-j%C3%A4rnv%C3%A4gar-1856-2016?sort=p.model&order=ASC&limit=25]Länk[/link]. Den kartan ger en överblick som man inte får i en atlas, dessutom finns uppgifter om spårvidd, när banan öppnades och eventuellt lades ned mm.

En god möjlighet att se det aktuella järnvägsnätet är [link=https://minkarta.lantmateriet.se/]lantmäteriets "Min karta". [/link] Och [link=https://www.openrailwaymap.org/]Open Railway Map[/link] kanske är ännu mer användbar.

Järnvägs-karta

av Wk, Monday, November 08, 2021, 23:41 (1292 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Någon som köpt ett exemplar av TNF's karta och t.ex. kan säga något om format/skala?

Järnvägs-karta

av Gunnar Ekeving, Tuesday, November 09, 2021, 09:21 (1292 dagar sedan) @ Wk

Någon som köpt ett exemplar av TNF's karta och t.ex. kan säga något om format/skala?

Format ca 100 x 60 cm.

Skala

Södra Sverige 1:1 000 000
Skåne 1:300 000
Norra Sverige 1:2 000 000
Därtill detaljkartor över vissa områden

Järnvägs-atlas vilken skala ?

av mormorsgruvan, Wednesday, November 03, 2021, 14:27 (1298 dagar sedan) @ Peter B

Om kartan bara skall vara översiktlig 1 : 3 miljoner.
Om varje lastplats, grusgrop och hållplats skall vara inritad 1 :300.000
Om varje kurvradie skall vara angiven 1:50.000
Om alla byggnader i närheten av järnvägen skall vara med 1:20.000

Vilken skala [b]hade SJK tänkt sig[/b] ?

av Peter B, Wednesday, November 03, 2021, 15:44 (1298 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Om kartan bara skall vara översiktlig 1 : 3 miljoner.
Om varje lastplats, grusgrop och hållplats skall vara inritad 1 :300.000
Om varje kurvradie skall vara angiven 1:50.000
Om alla byggnader i närheten av järnvägen skall vara med 1:20.000

Vilken skala [b]hade SJK tänkt sig[/b] ?

Varför inte fråga SJK istället?
Men sannolikt går borde en atlas vara mindre än 41×52 cm.

av mormorsgruvan, Wednesday, November 03, 2021, 16:09 (1298 dagar sedan) @ Peter B

Det är nog inte lönt att tala med SJK. Sex år sedan frågan var uppe i "postvagnen" fortfarande har inget hänt. Som någon påpekade "postvagnen" kan ha 20 inlägg på en timme. Men ingen har lust att rita en karta.
-
Den Engelska kartan har skalan one inch to one mile = 1:63.000
-
Med denna skala blir avståndet Ystad - Haparanda drygt 20 meter. Med denna skala kommer vi att få en kartbok med ganska många A3 sidor.

av Kanal C, Wednesday, November 03, 2021, 16:14 (1298 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Det är nog inte lönt att tala med SJK. Sex år sedan frågan var uppe i "postvagnen" fortfarande har inget hänt.

Den Engelska kartan har skalan one inch to one mile = 1:63.000

Varför inte sätta igång ett projekt själv? Finns säkert de som kan och vill bidra om det bara finns någon som håller i och styr alltihop.

av Wk, Friday, November 05, 2021, 01:20 (1296 dagar sedan) @ Kanal C

En karta att hänga på väggen är kanske dekorativ, och ger en översikt - men skall man vara petnoga, så har vi redan en översikt i form av översiktskartorna i "Järnvägsdata".
Den nivå av noggrannhet man då kan nöja sig med, gör nog att här är uttrycket 'sätt igång att rita' kanske realistiskt.

En reell järnvägs-atlas bör dock ha en skala som tillåter att positionen av samtliga trafikplatser kan visas. Vi talar därför mera om ett bokverk med kartor i 1:20.000 - 1:50.000 skala... och här är det inte tal om att bara sätta igång och rita...
Det var på denna bakgrund jag relaterade till eventuellt material från 1935-1955 att använda som bas - det skulle sannolikt minimera kartograf-arbetet.

av Lennart Petersen, Friday, November 05, 2021, 02:33 (1296 dagar sedan) @ Wk

En karta att hänga på väggen är kanske dekorativ, och ger en översikt - men skall man vara petnoga, så har vi redan en översikt i form av översiktskartorna i "Järnvägsdata".
Den nivå av noggrannhet man då kan nöja sig med, gör nog att här är uttrycket 'sätt igång att rita' kanske realistiskt.

En reell järnvägs-atlas bör dock ha en skala som tillåter att positionen av samtliga trafikplatser kan visas. Vi talar därför mera om ett bokverk med kartor i 1:20.000 - 1:50.000 skala... och här är det inte tal om att bara sätta igång och rita...
Det var på denna bakgrund jag relaterade till eventuellt material från 1935-1955 att använda som bas - det skulle sannolikt minimera kartograf-arbetet.

Jag uppskattar Schweers+Walls kartböcker , de är i skala 1:300000 med några utvalda delområden i 1:100000 , i något fall som centrala Berlin 1:50000 . Med stationsförteckning blir Tyskland en stor atlas på 208 sidor.
Skala 1:20000 eller 1:50000 skulle nog bli ett helt ohanterligt verk.

av daniel, Friday, November 05, 2021, 14:23 (1296 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jag uppskattar Schweers+Walls kartböcker , de är i skala 1:300000 med några utvalda delområden i 1:100000 , i något fall som centrala Berlin 1:50000 . Med stationsförteckning blir Tyskland en stor atlas på 208 sidor.
Skala 1:20000 eller 1:50000 skulle nog bli ett helt ohanterligt verk.

Motormännens vägatlas över Sverige har skalorna 1:250000 söder om Sundsvall och 1:400000 norr där om. Huvudkartan upptar 138 sidor i boken som är i ungefär A4-format. Att göra motsvarande karta i 1:50000 och 1:80000 skulle kräva 20 gånger så många sidor.

Rutnätskartan

av Anders Nordebring, Monday, November 01, 2021, 19:57 (1299 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Det som är obegripligt för mig, är varför det fortfarande inte har kommit ut någon atlas över alla historiska och nutida banor i Sverige. SJK var ju på gång att ge ut ett sådant verk, men av någon anledning fullföljdes aldrig det projektet. Kan kartorna i de olika utgåvorna av Järnvägsdata ha utarmat marknaden, även om dessa kartor är väl schematiska?

Bara för fullständighetens skull kan väl Arne Broegårds och Kjeld Brandts Karta över Sveriges järnvägar från 1988 nämnas, men ett mer omfattande kartverk vore förstås välkommet.

Rutnätskartan

av arjesko, Monday, November 01, 2021, 20:53 (1299 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Bara för fullständighetens skull kan väl Arne Broegårds och Kjeld Brandts [i]Karta över Sveriges järnvägar[/i] från 1988 nämnas, men ett mer omfattande kartverk vore förstås välkommet.

Kan inte annat än att hålla med, själv tycker jag att t ex kartverken från Schweers+Wall är intressanta för en som är noob på europeiska banor, men vi har kommit ganska långt från trådskaparens önskan om nytryck av ett kartblad med 2 möjliga stambanedragningar från 1856.

Rutnätskartan

av mormorsgruvan, Tuesday, November 02, 2021, 08:10 (1299 dagar sedan) @ arjesko

Kartan innehåller [i]inte två möjliga stambanedragningar[/i]. Utan [b]stambanor skulle gå både norr [/b]och söder om Mälaren på grund av att det ät stor befolkningstäthet i båda dessa områden. Dessutom skulle en stambana gå norrut från banan norr om Mälaren, denna bana delar sig och går till Falun och Gävle.

Rutnätskartan

av Kjell Friberg, Tuesday, November 02, 2021, 09:30 (1299 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Om alternativa ej realiserade stambanesträckningar skall vara med är det minst lika viktigt att ta med järmvägar som inte byggts på grund av förfallen koncession.

Rutnätskartan

av mormorsgruvan, Tuesday, November 02, 2021, 15:35 (1299 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Jag talar om en reproduktion av rutnätskartan.
-
Andra vill ha en karta som visar alla Sveriges järnvägar(inte småbanor). Denna karta måste vara i större format. 41 x 52 cm räcker inte. Bättre att göra den som en kartbok.
-
Kanske kan du tillsammans med K-G Alvfors göra en tredje karta som visar alla järnvägar i Sverige som ej blev byggda.

Rutnätskartan

av Göran Kannerby, Tuesday, November 02, 2021, 19:58 (1298 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Om alternativa ej realiserade stambanesträckningar skall vara med är det minst lika viktigt att ta med järmvägar som inte byggts på grund av förfallen koncession.

Varför inte en digital karta med möjlighet att välja vilka lager som ska visas?

Så kan man välja att visa hur det ser ut vid en viss tidpunkt, att ta med icke byggda järnvägar osv.

Rutnätskartan

av Gunnar Lilienberg, Monday, November 01, 2021, 21:34 (1299 dagar sedan) @ mormorsgruvan

För att svara på originalinlägget: Detta borde lösas bäst om Järnvägsmuseum kunde skanna in kartan och lägga ut den på lämplig webb. Ett litet tips inför när skanningsverksamheten återigen startar.

Rutnätskartan

av mormorsgruvan, Wednesday, November 03, 2021, 11:05 (1298 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Dåligt förslag.
- Många i detta forum, vill säkert ha denna vackra rutnätskarta på väggen.
- Hur många i detta forum, har en färgskrivare som klarar 41 x 52 cm ?

Rutnätskartan

av Thomas Helin, Wednesday, November 03, 2021, 11:15 (1298 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Jag kan inte riktigt identifiera denna typ av karta. Kan den heta något annat? Eller ännu hellre om någon kan lägga upp en bild så man kan betrakta härligheten.

Rutnätskartan

av Peter B, Wednesday, November 03, 2021, 12:13 (1298 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Dåligt förslag.

Ingen aning, men du kanske vet?

Det lär inte vara not problem att klara av för majoriteten av de kopieringsföretag som finns. En enkel googling på "storformatsutskrift" utskrift gav ett hel del företag och tryckerier som klarar detta.

Rutnätskartan

av Mattias Jansson, Wednesday, November 03, 2021, 13:17 (1298 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Dåligt förslag.

Att få en sådan sak utskriven av vilket lokalt reproställe som helst lär vara betydligt mycket billigare än att den ska ges ut som tryckt produkt, med minst sagt svårbedömd efterfrågan. Vill en museiförening göra det så för all del. Men det går alltså rätt enkelt att fixa den saken själv i dagens läge.

Rutnätskartan

av arjesko, Wednesday, November 03, 2021, 14:00 (1298 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Enkelt om man har ett original ja. Om inte så blir det värre.
Även om någon skulle kunna tänka sig att göra ett nytryck så ska de ju ha ett original också och den här kartan finns knappast i var förenings ägo.

Rutnätskartan

av Torbjorn_Forsman, Wednesday, November 03, 2021, 14:15 (1298 dagar sedan) @ arjesko

Enkelt om man har ett original ja. Om inte så blir det värre.
Även om någon skulle kunna tänka sig att göra ett nytryck så ska de ju ha ett original också och den här kartan finns knappast i var förenings ägo.

Om du går tillbaks lite i denna del av tråden, så ser du att förutsättningen för den här diskussionen var att kartan skulle göras tillgänglig på nätet i digitalt format och tillräcklig kvalitet för att göra sig bra utskriven i t ex A2.

Rutnätskartan

av arjesko, Wednesday, November 03, 2021, 14:24 (1298 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Det behövs fortfarande ett original, repron är inget problem om det finns tillgängligt material i lämpligt skick.

Rutnätskartan

av Olof B, Wednesday, November 03, 2021, 13:46 (1298 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Den borde vara så att den passar pappersstorleken A2, dvs 420x594mm.

Rutnätskartan

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, November 03, 2021, 16:29 (1298 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Efter alla inlägg om både ditten och datten undrar jag - som andra redan gjort:
- Var finns den beryktade RUTNÄTSKARTAN och finns någon digital repressentation som kan visas här?

Dessutom undrar jag vad kartans korrekta benämning är!

vänligen
Thomas K Ohlsson

Rutnätskartan

av Bengt Löfgren, Wednesday, November 03, 2021, 17:04 (1298 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

- Var finns den beryktade RUTNÄTSKARTAN och finns någon digital repressentation som kan visas här?

vänligen
Thomas K Ohlsson

Den finns avbildad på sidan fyra i det centrala dokumentet här:

[link=https://docplayer.se/19278455-Fran-karta-till-statistik-och-fran-statistik-till-karta.html]Statistikkartor från SCB[/link]

Bild på Rutnätskartan

av BJ, Wednesday, November 03, 2021, 19:17 (1297 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

[img]images/uploaded/202111031817006182d21c8d57e.jpg[/img]

Rutnätskartan

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, November 03, 2021, 19:38 (1297 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

vänligen
Thomas K Ohlsson

Den finns avbildad på sidan fyra i det centrala dokumentet här:

[link=https://docplayer.se/19278455-Fran-karta-till-statistik-och-fran-statistik-till-karta.html]Statistikkartor från SCB[/link]

Tackar!
Jag skall studera detta närmare i morgon.

/TKO

Time: 277
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)

Time: 1201
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1360
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 5249

[x]
[*]