Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Järnvägs-atlas - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Järnvägs-atlas (Historiskt material)

av Wk, Monday, November 01, 2021, 18:47 (1299 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Ja, jag kan föreställa mig, att en av svårigheterna är att intresset reducerats en del med framkomsten av "Järnvägsdata".
Om vi drar en parallell till utlandet, så är nog en god indikation på vad som skulle vara intressant att uppnå, närmast den atlas som finns över järnvägarna i England, utarbetad av Michael Cobb.

(Se t.ex. - extern länk, engelskspråkig - https://web.archive.org/web/20200222193501/http://www.railwaysofgreatbritain.com/about )

En av utmaningingarna är förmodligen att finna ett tillförlitligt kart-material att använda som grund, utan att det kommer med en stor kostnad för rättigheter. I sitt förord till sin atlas i England, nämnde Cobb, att med hänsyn till de historiska järnvägarna skulle vara mindre lämpligt att bygga atlasen på kartmaterial som visar 'för mycket' av dagens infrastruktur - framför allt nuvarande motorvägsnät.

För Sveriges del skulle det således vara en fördel at bygga på en uppsättning kartor i relativt hög upplösning, från tiden 1935-1955; helst inte nyare.

Järnvägsdata och en atlas behöver inte ses som 'konkurrenter'; för att en atlas fortsatt skall vara överskådlig, är det en omöjlighet att få med all historisk information i kartbilden; linjerna, senaste stationsnamn, öppnings- och eventuellt nedläggningsår är nog allt som kan skjutas in. Övrig historiskinformation får en 'användare' ta från Järnvägsdata!

En av utmaningen med Cobbs atlas i England var att priset blev ganska högt - jag betalade nog omkring 400 Pund för mitt exemplar (nytt) omkring 2018; och även antikvariska exemplar av tidigare utgåvor går för nästan lika höga belopp, speciellt som tredje och förmodligen sista upplagan under överskådlig tid nu sålts slut.


Hela tråden:

 


Time: 233
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1048
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1240
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2531

[x]
[*]