25 HZ är fel - USA (Elektrifiering/elektrisk drift)
De banor i USA som lyckades bra med 25 Hz elektrifiering exempelvis Norfolk & Western Ry använde fasomformarlok. Alltså en enfas till trefasomformare, samt polomkopplingsbara asynkronmotorer.
N&W, Virginian och Great Northern verkar ha använt fasomformarlok. N&W och GN hade endast korta elektrifierade sträckor, där tunnlar och/eller svåra lutningar gjorde ångloksdrift besvärlig. Att påstå att dessa banor lyckades bättre med 25 Hz elektrifiering än t ex PRR eller New Haven är för mej oförståeligt...
Virginian är ett särfall - men även här handlade om att dra tunga tåg över svåra lutningar, inte om någon "generell" elektrifiering.
N&W och GN skrotade eldriften så snart det fanns möjlighet att ersätta den med diesellok. Vid PRR och NH överlevde eldriften - ja den finns kvar än idag. Även om det var på håret när det gällde New Haven...
/TKO