Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Åseda oktober 1974 -- landets sista - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Åseda oktober 1974 -- landets sista (Byggnad)

av Göran Kannerby, Sunday, November 28, 2021, 20:42 (1268 dagar sedan) @ Leif B

Det andra kurvhjulet satt tidigare på semafor D, utfart på normalspåret mot Vetlanda.
Hjulet manövrerar en kontakt som tänder den nyare signal D som var en ljussignal. Båda hjulen manövreras med samma signalvev. Anledningen till bytet till ljussignal var antagligen att man ville visa "två gröna" i utfarten och det kunde inte den gamla signalen med bara en vinge.


Var det inte också så att den bakomliggande orsaken till behovet av ljussignal var möjlighet till obevakad körning på normalspåret?


Hur menar du då? Det var väl inte krav på ljussignaler (eller utfartssignaler överhuvudtaget) för obevakad körning?


Jodå, i vart fall om man ville ha obevakad vändstation behövde det finnas en utfartssignal som visade "kör". Förmodligen var ställverket så konstruerat att man inte samtidigt kunde få "kör" i infarts- och utfartssignal. Genom att sätta upp en ljussignal kunde man komma runt detta.


Det där förstår jag inte ett skvatt av. Av föregående inlägg framgår ju att man behöll linmanövreringen av signalen, även efter att den blivit en ljussignal.


När stationen var bevakad, ja, men sedan måste man ha kompletterat med ett relä för obevakad körning. Detta hade då som främsta funktion att ge "kör" samtidigt i både infarts- och utfartssignal i Vetlanda-änden.


Ett relä för att koppla förbi ställverksförreglingen ....?

Obevakad körning med samtidig infart från båda hållen brukar lösa i den mekaniska förreglingen. Varför inte samma lösning men med tre semaforer?

Jag vet inte säkert, men min minnesbild är att ställverket inte medgav att ha både infartssignal och utfartssignal i "kör" samtidigt. Smalspårssemaforerna skulle dock visa "stopp" så de var inget problem.

Sedan får man betänka att man ville ju inte att det i bevakat läge skulle vara möjligt att ställa "kör" i utfart och infart samtidigt. Det kan ha varit den begränsningen som gjorde att man inte ville påverka ställverkslogiken.

Möjligheten till obevakad körning uppkom först när Åseda blivit ändpunkt på normalspåret.


Hela tråden:

 


Time: 243
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 999
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1222
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2474

[x]
[*]