Förkortningsfråga, SJ ID/dödsbrickor? (Historiskt material)

av Martin Johansson, Wednesday, December 15, 2021, 16:07 (1250 dagar sedan)

Hejsan!
I min samling har jag några gamla ID-brickor från SJ, även kallat dödsbricka enligt vad jag läst. Dom flesta här vet nog vad det handlar om men det är alltså mindre runda silverfärgade brickor av kanske stål/mässing eller nåt, är inte så hemma på material.

Hur som helst, på baksidan är dom försedda med, om jag läst rätt, födelsedatum, efternamn, initialer till förnamnet och i vissa fall ett gäng förkortningar som jag antar är för tjänsteställe eller liknande och det är just dessa förkortningar jag önskar hjälp med nu då jag är lite nyfiken på varifrån dessa brickor kommer.

Följande förkortningar finns på mina brickor: VSTARB HVST ÅL/Å1, båda varianterna finns, samt VSTA HVST Å1. Kan någon reda ut vad dessa förkortningar står för så vore jag väldigt tacksam.

Angående brickorna i sig så utgår jag från att dom är en rest från gamla SJ och inte nytillverkas idag så om jag exempelvis tar ett datum på en av brickorna som är 981212 så bör detta vara 1898 och inte 1998. Rätt?

Tacksam för info och ha det bra.

Förkortningsfråga, SJ ID/dödsbrickor?

av Anders Jansson, Wednesday, December 15, 2021, 16:37 (1250 dagar sedan) @ Martin Johansson

Verkstadsarbetare Huvudverkstaden Åmål

Huvudverkstaden i Åmål bildades som SJ-enhet år 1948 vid förstatligandet av Bergslagernas Järnvägar. Upphörde som självständig enhet på 1980-talet.

av Martin Johansson, Wednesday, December 15, 2021, 16:49 (1250 dagar sedan) @ Anders Jansson

Verkstadsarbetare Huvudverkstaden Åmål

Huvudverkstaden i Åmål bildades som SJ-enhet år 1948 vid förstatligandet av Bergslagernas Järnvägar. Upphörde som självständig enhet på 1980-talet.

Hej.

Ok, det var så det låg till. Inte bara plats alltså utan även yrke. Jag fick för mig att dom första bokstäverna var orten så jag letade platser på V. Stort tack i alla fall.

Ha det bra.

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, December 15, 2021, 17:36 (1250 dagar sedan) @ Martin Johansson

Hejsan!
I min samling har jag några gamla ID-brickor från SJ, även kallat dödsbricka enligt vad jag läst. Dom flesta här vet nog vad det handlar om men det är alltså mindre runda silverfärgade brickor av kanske stål/mässing eller nåt, är inte så hemma på material.

Hur som helst, på baksidan är dom försedda med, om jag läst rätt, födelsedatum, efternamn, initialer till förnamnet och i vissa fall ett gäng förkortningar som jag antar är för tjänsteställe eller liknande och det är just dessa förkortningar jag önskar hjälp med nu då jag är lite nyfiken på varifrån dessa brickor kommer.

Följande förkortningar finns på mina brickor: VSTARB HVST ÅL/Å1, båda varianterna finns, samt VSTA HVST Å1. Kan någon reda ut vad dessa förkortningar står för så vore jag väldigt tacksam.

Angående brickorna i sig så utgår jag från att dom är en rest från gamla SJ och inte nytillverkas idag så om jag exempelvis tar ett datum på en av brickorna som är 981212 så bör detta vara 1898 och inte 1998. Rätt?

Tacksam för info och ha det bra.

Sådana id-brickor fanns även för allmänheten. Jag har själv en sådan bricka med halsband som jag fick som barn (född 1946) och jag antar att de skulle bäras i händelse av krig (det var ju ganska snart efter att andra världskriget slutat och det är ju inte så länge sedan om man ser det i ett större perspektiv....). VSTARB bör väl betyda verkstadsarbetare och ÅL är alldeles säkert Åmål.

av Martin Johansson, Wednesday, December 15, 2021, 18:41 (1250 dagar sedan) @ Ola Almquist

Identitetsbricka

Hej.
Den där sidan hittade jag också när jag googlade vilket sparade några frågor som jag också skulle ha ställt här. :-)

Om det är så att alla vanliga medborgare fick såna brickor så borde jag ha en själv i så fall men den har jag ingen aning om var den finns. Nåja, förhoppningsvis är risken för krig i Sverige ganska liten idag men man vet ju aldrig.

Ha det bra.

av Lennart Petersen, Wednesday, December 15, 2021, 19:58 (1250 dagar sedan) @ Martin Johansson

Identitetsbricka

Hej.
Den där sidan hittade jag också när jag googlade vilket sparade några frågor som jag också skulle ha ställt här. :-)

Om det är så att alla vanliga medborgare fick såna brickor så borde jag ha en själv i så fall men den har jag ingen aning om var den finns. Nåja, förhoppningsvis är risken för krig i Sverige ganska liten idag men man vet ju aldrig.

Ha det bra.

Jag fick en sådan när jag gjorde lumpen , det finns petsonuppgifter på, ställen . Meningen är att den nedre delen knipsas av och skickas vidare i ”bokföringen” och den övre delen med kedjan stannar på liket... ! !

av Gunnar Ekeving, Wednesday, December 15, 2021, 20:33 (1250 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Det handlar uppenbarligen om två olika typer av brickor:

* Den rektangulära plåtbrickan med hål som gör den lätt att bryta av när brickbäraren är död. Dessa har uppenbarligen under en tid tilldelats vid födseln, men jag fick brickan först i samband med den militära grundutbildningen.

* Den ovala brickan som trådstartaren beskriver, och som finns på den bild som Ola A länkat till. Eftersom dessa var märkta med "SJ" och tjänsteställe kan de kanske tänkas ha fungerat även för att visa att brickans bärare var SJ-anställd och hade rätt att vistas inom exempelvis huvudverkstaden i Åmål? Användbart exempelvis vid inpasseringen genom verkstadsgrinden.

av ak44, Wednesday, December 15, 2021, 18:33 (1250 dagar sedan) @ Martin Johansson

Lite info om material. ID-brickor är tillverkade i rostfritt stål. Mässing och andra röd/gulmetaller vore otänkbar då huden färgas svart av oxider som bildas av svett och annan fukt. Naturligtvis är vanlig stålplåt också olämplig. Även kedjan var i mitt fall i rostfritt. Det räcker inte med galvanisk behandling, förkromning eller förnickling. Det måste vara rostfritt. Men vi har ju guld och silverringar m.m. säger någon. Silver kan i sura miljöer färga svart. Guld kan inte oxidera i normala och kända miljöer. Därav priset.

av Martin Johansson, Wednesday, December 15, 2021, 18:42 (1250 dagar sedan) @ ak44

Lite info om material. ID-brickor är tillverkade i rostfritt stål. Mässing och andra röd/gulmetaller vore otänkbar då huden färgas svart av oxider som bildas av svett och annan fukt. Naturligtvis är vanlig stålplåt också olämplig. Även kedjan var i mitt fall i rostfritt. Det räcker inte med galvanisk behandling, förkromning eller förnickling. Det måste vara rostfritt. Men vi har ju guld och silverringar m.m. säger någon. Silver kan i sura miljöer färga svart. Guld kan inte oxidera i normala och kända miljöer. Därav priset.

Tack för materialinformationen. Då kan jag konstatera att det är rostfritt stål i brickorna.

Ha det bra.

av Sune Nylén, Wednesday, December 15, 2021, 19:30 (1250 dagar sedan) @ Martin Johansson

Alla som gjort värnplikten har väl sådana. Förutom vanliga data anges där också blodgrupp. / Sune.

av Martin Johansson, Wednesday, December 15, 2021, 19:56 (1250 dagar sedan) @ Sune Nylén

Alla som gjort värnplikten har väl sådana. Förutom vanliga data anges där också blodgrupp. / Sune.

Hej.
Vet inte hur det ligger till på den punkten då jag inte gjort nån värnplikt av olika skäl men samtidigt läser jag på Wikipedia att den gavs till nyfödda och då har den väl inget med värnplikten att göra om det stämmer?
Nåja, får se om man kikar närmare på detta men nu handlade det mest bara lite om SJ:s brickor.

Ha det bra.

av Göran Kannerby, Wednesday, December 15, 2021, 20:24 (1250 dagar sedan) @ Sune Nylén

Fick man även som vtp:are (vapenfri tjänstepliktig). Tror den skulle förvaras i tjänstgöringsboken.

Man fick alltså en redan vid födseln och sedan ytterligare en.

Dödsbricka hjälpte till att återbörda stöldgods

av BD, Monday, December 20, 2021, 12:08 (1245 dagar sedan) @ Sune Nylén

Nej, jag låg i kommissen och där fick jag ingen bricka. Ansågs nog obehövligt på en isbrytare.

Emellertid hade jag i början av 50-talet erhållit en rektangulär "dödsbricka" som blev liggandes i mina föräldrars sommarstuga. Vid ett inbrott följde den brickan med hem till tjuvarna där den ävenledes blev liggandes till dess att polisen gjorde ett tillslag och återfann brickan. I och med fyndet kom en del lösöre tillrätta, bl a en snöslunga.

av Stefan Skoglund, Monday, December 20, 2021, 18:52 (1245 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag minns inte att jag fick någon sådan specifikt vid inryckningen 1989.

Förkortningsfråga, SJ ID/dödsbrickor? OBS SJs runda och inte

av Sven A, Wednesday, December 15, 2021, 20:35 (1250 dagar sedan) @ Martin Johansson

Hej!
Jag noterar att flera av svaren berör den id-bricka som den svenska medborgaren fick normalt vid födsel, den är fyrkantig, med möjlighet att bryta av den om dödsfall skulle inträffa.
Den frågeställaren frågar om är en mindre rund, med ett vinghjul på.
Den brickan fick väl lokförare ut, medans för övriga anställda låg den i personalakten och skulle delas i händelse av ofred.

Förkortningsfråga, SJ ID/dödsbrickor? Bild.

av Martin Johansson, Wednesday, December 15, 2021, 21:30 (1250 dagar sedan) @ Sven A

Jag slänger in en bild på brickorna här. Jag har visserligen fått svar på det jag undrade men det är alltid trevligt när det kommer fram mer info om objekten.

Dom var svårfotade så ljuset är lite si och så med.

[image]

Ha det bra.

Time: 249
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)

Time: 1191
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1319
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2776

[x]
[*]