Nyupptäckta broar (Historiskt material)

av OlleThåström, Friday, January 07, 2022, 17:18 (1232 dagar sedan)

Under mina intensiva sökningar efter vattentorn och vattenhästar vid järnvägen har jag hittat ett antal broar av typen underliggande parabelbågar som jag förut inte känt till. Det är intressant tycker jag och det innebär att den här typen måste ha varit betydligt vanligare än jag först trodde. Det är nyttigt att få ändra åsikt baserat på fakta.

En bild som jag hittat kan jag inte identifiera till platsen för.

[image]

Bildens id är JvmKBED00550 och är fotograferad på 1890-talet.

Sen undrar jag också om arbetet innbär att man byter från underhängande parabelbågar till raka fackverksbalkar, eller är det tvärtom? Vad vet experterna?

Under arbetet har jag också fått revidera mina geografikunskaper. Ramsan om Hallands floder som jag lärde i folkskolan stämmer inte längre.

[image]

Nyupptäckta broar

av Harald, Friday, January 07, 2022, 17:47 (1232 dagar sedan) @ OlleThåström

Det står ju att det är HHJ. Då finns det två åar att välja mellan, Almaån och Rönne å. Terrängen runt tyder på Rönne å.

Nyupptäckta broar

av Hans Larsson, Friday, January 07, 2022, 18:12 (1232 dagar sedan) @ OlleThåström

Bild nr 2 har ett fel; Nissan går inte genom Borås, det är Viskan.
Så frågan kvarstår, är det en bro över Nissan, i så fall i Halmstad eller en bro över Viskan i Borås?

Nyupptäckta broar

av Ola Almquist, Friday, January 07, 2022, 18:13 (1232 dagar sedan) @ Harald

Det står ju att det är HHJ. Då finns det två åar att välja mellan, Almaån och Rönne å. Terrängen runt tyder på Rönne å.

Absolut. Ytterligare en bild finns på denna sida.

Bonusfynd:

Bron vid Lilla Kloster

Brobyte

Nyupptäckta broar

av OlleThåström, Friday, January 07, 2022, 18:51 (1232 dagar sedan) @ Hans Larsson

Bild nr 2 har ett fel; Nissan går inte genom Borås, det är Viskan.
Så frågan kvarstår, är det en bro över Nissan, i så fall i Halmstad eller en bro över Viskan i Borås?

Det här var ett försök till s.k. "humor".
Jag tycker att bilden har lite drag av italiensk småstad.... skulle kunna vara Cinque Terre, en digitalbild doppad i kaffesump.
I det här fallet så är det inte digitaltmuseum.se som har fel.

Nyupptäckta broar

av Per Ljungberg, Friday, January 07, 2022, 18:55 (1232 dagar sedan) @ OlleThåström

På västra Stambanan norr om Alingsås korsades Säveån på två ställen. Dels nära staden och dels några km norrut. Den senare bron hade sitt fackverk under spårnivån. Vid dubbelspårsbygget tillkom en balkbro för det nya spåret. Den gamla fackverksbron har bytts ut på senare år, men när vet jag inte.

Nyupptäckta broar

av OlleThåström, Friday, January 07, 2022, 20:01 (1232 dagar sedan) @ Per Ljungberg

På västra Stambanan norr om Alingsås korsades Säveån på två ställen. Dels nära staden och dels några km norrut. Den senare bron hade sitt fackverk under spårnivån. Vid dubbelspårsbygget tillkom en balkbro för det nya spåret. Den gamla fackverksbron har bytts ut på senare år, men när vet jag inte.

Tack, har hittat bilder och kunnat identifiera den bron men dokumentationen har inte hängt med.

Nyupptäckta broar - Bron i Borås

av Bengt H, Friday, January 07, 2022, 22:58 (1232 dagar sedan) @ OlleThåström

Under arbetet har jag också fått revidera mina geografikunskaper. Ramsan om Hallands floder som jag lärde i folkskolan stämmer inte längre.

[image]

Eftersom jag är född och uppvuxen i Borås har jag inte kunnat låta bli att fundera på om bilden är från Borås trots att vattendraget som står nämnt går i en en sydligare dalgång.

Det finns fyra broar över Viskan i stan samt därutöver någon över ett annat vattendrag. Det gick snabbt att utesluta samtliga utom en, den andra bron vid utfarten från Borås C mot Göteborg. Efter ett idogt sökande har jag hittat ett vykort som visar husen som syns till vänster. De fanns på södra sidan av Norrby långgata mot Viskan. Båda broarna över Viskan på utfarten där var av denna typ-

[image]

Jag har även hittat en bild som visar husraden lite längre åt höger vilket bekräftar antagandet eftersom det där går att identifiera husen närmast banan. Jag vill inte visa bilden utan att ha fått medgivande.

Idag ser det helt annorlunda ut på platsen.

Nyupptäckta broar - En annan bro i Borås

av Harald, Friday, January 07, 2022, 23:55 (1232 dagar sedan) @ Bengt H

Se där, du hann före mig och hittade ända fram. Jag kom fram till att det måste vara GBJ, men hittade ingen så bra bild som du :-) . Nåja, för att jag inte ska ha letat förgäves, så visar jag en bild på KindsJ bro över Viskan. Bilden var spegelvänd hos Digitalt museum, så jag har vänt den rätt.
[image]

av Bengt H, Saturday, January 08, 2022, 00:13 (1232 dagar sedan) @ Harald

Tack för den bilden, Harald. Den bron missade jag när jag räknade antal broar över Viskan, så det gör ju att det blir fem järnvägsbroar över ån i stan. Däremot tänkte jag på Kindsbanans bro över Lillån vid det som nu är Hedvigsborgs vägport, så Kindsbanan fanns i tankarna.

av OlleThåström, Saturday, January 08, 2022, 14:16 (1232 dagar sedan) @ Bengt H

Tack Harald och Bengt H. Jag låg vaken i natt och funderade på om jag inte hade lurat mig själv med den där bilden. Det är klart att man inte i Finspong vet skillnaden på Viskan och Nissan. Själv var jag så koncentrerad på just bron för BAJ att jag inte tittade på kartan ordentligt. Nu har jag hittat fler bilder som jag tänkte lägga upp för er identifiering.

Men först en fråga till Harald, vad heter bilden som du hittat på digitaltmuseum.se? Jvm någonting?

Återkommer senare med alla bilder och fler frågor(?). Nu måste jag ut och skotta snö!

av Bengt H, Saturday, January 08, 2022, 14:55 (1232 dagar sedan) @ Bengt H

Nu har jag fått tillåtelse att visa bilden som definitivt övertygade mig om att det är GBJ-bron vid Norrby. I vänster nederkant syns det hus som finns i övre högra hörnet på "Nissanbilden".

[image]

[image]

av Harald, Saturday, January 08, 2022, 18:07 (1231 dagar sedan) @ Bengt H

[image]
På den här bilden ser man tre av Borås järnvägsbroar. Närmast GBJ två broar. Jag fick inte ihop det med husen på vykortet, men Bengts färgbild visar ju att de låg på Viskans västra strand, till höger om fotografen här. Längre bort till vänster om mitten ser man BHJ bro och viadukten över Nybrogatan.
https://digitaltmuseum.se/021018130621/stadsvy-over-boras-omkring-ar-1903

Nyupptäckta broar - och nya frågor

av OlleThåström, Saturday, January 08, 2022, 18:09 (1231 dagar sedan) @ Bengt H

Nu har jag fått tillåtelse att visa bilden som definitivt övertygade mig om att det är GBJ-bron vid Norrby. I vänster nederkant syns det hus som finns i övre högra hörnet på "Nissanbilden".

Det finns fyra broar över Viskan i stan samt därutöver någon över ett annat vattendrag. Det gick snabbt att utesluta samtliga utom en, den andra bron vid utfarten från Borås C mot Göteborg.

Tackar för bidrag till mina kunskaper om broar i Borås.
Nu har jag plogat undan det mesta av snön och återkommer med kompletteringar och frågor.

Här är den första bilden som jag inte vet vilken av broarna det avser, men den är ju bara byggd av raka balkar så den tillhör inte mitt nördområde! Men jag vill gärna veta var den låg.

[image]
(JvmKCAC15296, från 1896)

[image]

JvmKBDB11720
Detta är BAJ som får ny bro 1962 (plats 1)

[image]
Och var låg denna?

På denna karta har jag markerat platser 1-4 så kan ni lättare förklara för en utböling.

[image]

av Harald, Saturday, January 08, 2022, 18:36 (1231 dagar sedan) @ OlleThåström

Första bilden är plats 2, alltså BHJ bro och viadukten över Nybrogatan sedda från söder. Den sista bilden är plats 3. Det svängda huset ligger mellan plats 3 och plats 4.

Nyupptäckta broar - och nya svar

av Bengt H, Saturday, January 08, 2022, 18:54 (1231 dagar sedan) @ OlleThåström

På denna karta har jag markerat platser 1-4 så kan ni lättare förklara för en utböling.

[image]

Denna bro motsvarar nr 2 på kartan och var ursprungligen WBJ:s bro in till Borås station, det som senare blev Borås övre. Borås första station var Herrljungabanans station och när Varbergsbanan byggdes leddes den naturligt till den station som redan fanns i staden. Där Borås central ligger idag byggdes en godsbangård med lokstallar "vid Karlsberg". Även Kindsbanans tåg leddes över bron och först med Göteborgsbanan 1894 blev det en station som kom att kallas Borås nedre och samtidigt byggdes det fina stationshus som finns där än idag. Även stationshuset vid Borås övre finns kvar i välvårdat skick.

[image]
(JvmKCAC15296, från 1896)

Nästa bro är som sagt BAJ:s bro över Viskan och Gässlösavägen (Nr 1 på kartan). Kallas även Druvefors vägport. Gatan under den gamla bron var ljusreglerad, gatubredden möjliggjorde inte möte och sikten var dålig. Med den nya bron gick det att bredda gatan. Jag minns brobytet 1962 mycket väl.

[image]

Detta är GBJ:s inre bro, nr 3, som ligger precis vid utfarten från Borås nedre/central mot Göteborg alltså strax före bron "över Nissan", nr 4.

[image]

av Bengt H, Saturday, January 08, 2022, 18:58 (1231 dagar sedan) @ Harald

Jag känner mig tvungen att korrigera dig, Harald. Nr 2 är, vilket jag utvecklar i mitt svar, WBJ:s bro. Varbergsbanan byggdes till det som då var Borås station, den som först ett drygt decennium senare blev Borås övre.

av Harald, Saturday, January 08, 2022, 19:13 (1231 dagar sedan) @ Bengt H

Alla rättelser mottages tacksamt. Jag tänkte förstås fel utgående från Borås nedre, numera Borås C.

av Bengt H, Saturday, January 08, 2022, 19:32 (1231 dagar sedan) @ Harald

Alla rättelser mottages tacksamt. Jag tänkte förstås fel utgående från Borås nedre, numera Borås C.

Det är såväl ursäktligt som ett misstag som är ätt att förstå. Det är mycket länge sedan nuvarande Borås central blev stadens huvudstation

av OlleThåström, Saturday, January 08, 2022, 20:18 (1231 dagar sedan) @ Bengt H

Fantastiskt!
får jag sammanfatta svaren så här?

[image]

av Bengt H, Saturday, January 08, 2022, 22:29 (1231 dagar sedan) @ OlleThåström

Jovisst, en både snygg och korrekt sammanfattning!

Time: 244
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)

Time: 1072
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1225
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 7546

[x]
[*]