Ydredrotten Leonhard Fredrik Rääf, fiende till järnvägen? (Bana)

av Niklas Bygdestam, Wednesday, February 09, 2022, 12:11 (1216 dagar sedan)

I en annan tråd jämförs nu tåg och ångbåt med varandra från den tiden då man kunde åka med båda alternativen. Dessa jämförelser får mig att tänka på järnvägsbyggandets stora motståndare i Sverige som kallades Ydredrotten, eller Leonhard Fredrik Rääf som han egentligen hette. Han kämpade visst med näbbar och klor för att det inte skulle bli järnväg i Sverige alls. Men en intressant sak: Han var visst också lika stor motståndare till ångbåtar också. Så tydligen var han emot all form av transportmedel av då modernare snitt. Alltså måste han ha varit en extrem bakåtsträvare.

Hur som helst kom det järnväg under hans livstid. Så han tvingades acceptera detta trots allt. Frågan är om han någonsin själv åkte tåg?

Så här i efterhand tycker man ju att han måste ha varit en märklig bakåtsträvare. Tänk om hans sida hade vunnit! Troligen hade det kommit järnväg till Sverige ändå, men långt senare då. Troligen hade Sverige blivit ett fattigt land och kanske varit det än idag.

Men även i modern tid finns det ju motståndare till utveckling. Öresundsbron var kontroversiell när den planerades och en het fråga. Kanske var inte Ydredrotten så mycket konstigare än de som under 1990-talet kämpade för att stoppa Öresundsbron? Det kanske bara var snarlika ideologier? Fast från olika tider helt enkelt? Ydredrotten var ju riksdagsman och det var ju även flera av de som stod i spetsen för att stoppa Öresundsbron också.

Ydredrotten Leonhard Fredrik Rääf, fiende till järnvägen?

av arjesko, Wednesday, February 09, 2022, 12:34 (1216 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Inte minst i dessa dagar är konspirationsteoretiker och en lång rad antirörelser aktuella.
Idag är det tex aliens och statlig övervaknig men vilka argument lyfte herr Rääf fram?

Ydredrotten Leonhard Fredrik Rääf, fiende till järnvägen?

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, February 09, 2022, 14:50 (1216 dagar sedan) @ arjesko

Dagens motsvarighet torde vara dom som anser i vi i Sverige inte behöver höghastighetsbanor därför att "så fort behöver det väl inte gå"!

/TKO

Ydredrotten Leonhard Fredrik Rääf, fiende till järnvägen?

av Anders Olsson2, Thursday, February 10, 2022, 10:47 (1215 dagar sedan) @ arjesko

Ett av Rääfs yttranden i riksdagen var att: "järnvägarna verkade förklenande på kropps och själsförmögenheterna". Rääfs motstånd kan ju lätt beläggas genom läsning av riksdagsprotokoll. Men många historier om järnvägsmotstånd är myter. Således brukar prästerna utpekas som stora järnvägsmotståndare men sanningen är att prästerståndet var det stånd i riksdagen som mest konsekvent röstade för järnvägar. En seglivad myt som även publicerat i akademiska sammanhang är att prösten i Tryde i Skåne var en stor järnvägsmotståndare. Hans mostånd anses vara orsaken till att stationen hamnade i Tpmelilla. Sanningen är att han tecknade inte mindre än fem aktier i Ystad-Eslövs järnväg, vilket den jan se som franskar YEJs aktietecdkningslista (Riksarkiovet) kan konstatera. Många av hans kollegor tecknade aktier men ingen annan präst kom upp i fem.

Ydredrotten Leonhard Fredrik Rääf, fiende till järnvägen?

av Lennart Petersen, Thursday, February 10, 2022, 20:32 (1215 dagar sedan) @ Anders Olsson2

Ett av Rääfs yttranden i riksdagen var att: "järnvägarna verkade förklenande på kropps och själsförmögenheterna". Rääfs motstånd kan ju lätt beläggas genom läsning av riksdagsprotokoll. Men många historier om järnvägsmotstånd är myter. Således brukar prästerna utpekas som stora järnvägsmotståndare men sanningen är att prästerståndet var det stånd i riksdagen som mest konsekvent röstade för järnvägar. En seglivad myt som även publicerat i akademiska sammanhang är att prösten i Tryde i Skåne var en stor järnvägsmotståndare. Hans mostånd anses vara orsaken till att stationen hamnade i Tpmelilla. Sanningen är att han tecknade inte mindre än fem aktier i Ystad-Eslövs järnväg, vilket den jan se som franskar YEJs aktietecdkningslista (Riksarkiovet) kan konstatera. Många av hans kollegor tecknade aktier men ingen annan präst kom upp i fem.

I nutid brukar väl annars just präster pekas ut som uppriktiga järnvägsvänner och i SJK finns ett antal av kyrkans folk.
T.ex ärkebiskop emeritus Wejryd som även syns i det här forumet.
Jag tog upp saken med prästen som jordfäste min mor vid samkvämet efteråt. Och jo han kände till att präster ofta var tågvänner men han visste ingen förklaring för varför. Han var själv inte med i någon förening men berättade att han i England brukade passa på att köpa tågböcker och tågtidskrifter.

Ydredrotten Leonhard Fredrik Rääf, fiende till järnvägen?

av Niklas Bygdestam, Friday, February 11, 2022, 11:23 (1214 dagar sedan) @ Anders Olsson2

Ett av Rääfs yttranden i riksdagen var att: "järnvägarna verkade förklenande på kropps och själsförmögenheterna". Rääfs motstånd kan ju lätt beläggas genom läsning av riksdagsprotokoll. Men många historier om järnvägsmotstånd är myter. Således brukar prästerna utpekas som stora järnvägsmotståndare men sanningen är att prästerståndet var det stånd i riksdagen som mest konsekvent röstade för järnvägar. En seglivad myt som även publicerat i akademiska sammanhang är att prösten i Tryde i Skåne var en stor järnvägsmotståndare. Hans mostånd anses vara orsaken till att stationen hamnade i Tpmelilla. Sanningen är att han tecknade inte mindre än fem aktier i Ystad-Eslövs järnväg, vilket den jan se som franskar YEJs aktietecdkningslista (Riksarkiovet) kan konstatera. Många av hans kollegor tecknade aktier men ingen annan präst kom upp i fem.


Jag kan faktiskt tänka mig att i byar där det skulle byggas järnväg så var nog ofta bryns präst eller präster de som kan ha varit mest positiva till byggandet av järnväg. Den övriga befolkningen kan nog ha haft en rätt skeptisk inställning. En del tyckte nog att det var nytt och spännande och ansåg nog att detta var något man kunde tjäna på. Medan andra var rädda. De såg det som ett hot och undrade om de kunde leva ett normalt liv även när tågen började rulla osv. Och många invånare hade aldrig varit i andra samhällen än just den egna byn osv. Men prästerna var mer vana vid att röra på sig. De visste ofta lite mer än de övriga hur världen utanför såg ut med mera. Och därför var de nog ofta de som var mest positiva till att järnvägen skulle drav förbi deras by. På detta sätt kunde de dels själva lättare ta sig fram för att hålla kontakter med övriga inom deras jobb, men de kunde också se det som en möjlighet för byn att få lite bättre levnadsvillkor osv. Ofta var ju prästerna i byn lite mer moderna än de övriga byborna rent allmänt, så då låg det i deras natur att vara positiva.

Ydredrotten Leonhard Fredrik Rääf, fiende till järnvägen?

av johanmmolin, Wednesday, February 09, 2022, 12:35 (1216 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Tyvärr tvingas jag erkänna att det fanns andra motsträviga östgötar också.
När planerna på att bygga ut järnvägen mellan Fågelsta och Vadstena ända till Ödeshög fanns ett motstånd i den senare orten, vilket leddes av komminister Sven Snellman, 53 år gammal, som kom till Ödeshög 33 år tidigare. I början av januari fattade kommunalstämman i Ödeshög beslutet att inte understödja projektet.

En av dem som då ilsknade till var godsägaren på Orrnäs (som f ö hade ett av Östergötlands två brännvinsbrännerier), A. J. Andersson, som inköpt gården Sjöstorp utanför centralorten. Han erbjöd sig då att teckna den begärda summan på 20.000 kronor på egen hand,under förutsättning att järnvägens slutstation blev Sjöstorp istället för Ödeshög!

Detta blev en alltför svårsmält chikan för de övriga kommunpolitikerna, så de tvingades bita sked av skammen och tecknade sig för den begärda summan vid ett nytt möte i slutet av januari. Eftersom två personer reserverade sig mot beslutet tvingades man ha YTTERLIGARE en kommunalstämma i mars, där Snellman inte deltog, och då kunde beslutet slutgiltigt klubbas.

Lokalpressen innehöll under denna tid ett antal synnerligen elaka och dräpande kommentarer och nidverser om Snellman ...

A.J. Andersson på Orrnäs kom sedan tillsammans med två andra utsedda förtroendemän att besluta att stationen skulle hamna där den sedermera också gjorde.

Ydredrotten Leonhard Fredrik Rääf, fiende till järnvägen?

av Per Olofsson, Wednesday, February 09, 2022, 17:29 (1216 dagar sedan) @ johanmmolin

Det fanns i alla landsändar och tider "motarbetare".

Bönder med kyrkoherden i Näsums socken deltog i ett möte i Sölvesborg för att protestera mot byggandet av en järnvägen mellan staden och Älmhult.

Järnvägsentusiasterna försökte övertyga näsumsborna bland annat ”vilken välsignelse det skulle bli för dem att tack vare järnvägen få del av kulturen i närliggande stad".

Då yttrade näsumsherden:
- "Den kultur, som kommer från Sölvesborg, behöver man minsann inga tåg för att frakta, den kan man köra på en skottkärra".
(källa SvD)

Ydredrotten Leonhard Fredrik Rääf, fiende till järnvägen?

av Göran Kannerby, Wednesday, February 09, 2022, 17:59 (1216 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

I en annan tråd jämförs nu tåg och ångbåt med varandra från den tiden då man kunde åka med båda alternativen. Dessa jämförelser får mig att tänka på järnvägsbyggandets stora motståndare i Sverige som kallades Ydredrotten, eller Leonhard Fredrik Rääf som han egentligen hette. Han kämpade visst med näbbar och klor för att det inte skulle bli järnväg i Sverige alls. Men en intressant sak: Han var visst också lika stor motståndare till ångbåtar också. Så tydligen var han emot all form av transportmedel av då modernare snitt. Alltså måste han ha varit en extrem bakåtsträvare.

Hur som helst kom det järnväg under hans livstid. Så han tvingades acceptera detta trots allt. Frågan är om han någonsin själv åkte tåg?

"Sålunda reste han flera gånger mellan Norrköping och Sthlm med ångfartyg som Raketen och Blixten och på 1860-talet även med tåg Töreboda-Gbg tur och retur ..."

Ydredrotten Leonhard Fredrik Rääf, fiende till järnvägen?

av Lennart Petersen, Thursday, February 10, 2022, 00:59 (1216 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Rääf tycks ju ändå ha varit en bildad person som åstadkom en del.
Hans sista mandat i riksdagen (för adeln i ståndsriksdagen) tycks ha varit 1850-51 då det i och för sig diskuterades mycket om järnväggsbyggen men stambanebesluten kom senare.
Det finns en avbildning av Rääf med bister min som sägs vara ”från en dag när Rääf var på ovanligt gott humör”.

Ydredrotten Leonhard Fredrik Rääf, fiende till järnvägen?

av JavelinX, Thursday, February 10, 2022, 08:38 (1215 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Som framgår av länkad artikel från Signalen så var hans sonson Henrik Leonard Rääf en av initiativtagarna till EÖJ. "Just för att mina förfäder motarbetade utvecklingen, skall jag arbeta så mycket mera för den."


Time: 253
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1173
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1260
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2704

[x]
[*]