Borlänge den 17/4 1971, 4 bilder (Fordon: allmänt)

av Ulfe, Sunday, February 13, 2022, 08:24 (1198 dagar sedan)

4 bilder tagna innan SJK-resan på Västerdalsbanan går av stapeln den 17/4 1971.
Det ser ut att vara en disig, mulen dag.

[image]

[image]

[image]

[image]
Loket som ska dra utflyktståget.

Borlänge den 17/4 1971, 4 bilder

av Alex, Sunday, February 13, 2022, 15:12 (1197 dagar sedan) @ Ulfe

Fina bilder! Jag har fått för mig att T41 var relativt ovanliga i Trätåg upplägget men jag kanske är fel ute. De flesta bilderna under 70-talet visar T44 och T45.

Borlänge den 17/4 1971, 4 bilder

av Macadam, Sunday, February 13, 2022, 17:21 (1197 dagar sedan) @ Alex

Fina bilder! Jag har fått för mig att T41 var relativt ovanliga i Trätåg upplägget men jag kanske är fel ute. De flesta bilderna under 70-talet visar T44 och T45.

T41 var mycket ovanligt i godståg, möjligtvis användes de innan Borlänge fick T45.
T44, T45 och även Tb var vanligtvis dragkraft i trätågen. Tb multipelkördes med T44.

Borlänge den 17/4 1971, 4 bilder

av Alex, Sunday, February 13, 2022, 17:29 (1197 dagar sedan) @ Macadam

Tack, det stöder min teori. Tänkte nämna Tb också men var lite osäker på frekvensen.

Borlänge den 17/4 1971, 4 bilder

av Macadam, Sunday, February 13, 2022, 18:04 (1197 dagar sedan) @ Alex

Tack, det stöder min teori. Tänkte nämna Tb också men var lite osäker på frekvensen.

Trätåg började köra 1970, är lite osäker på dragkraft i början. T45 levererades 1971-72. Det är möjligt att T41 nyttjades i början, men har aldrig hört talas om det. Jag "killgissar" att T43 kunde förekomma i godstrafik på siljansbanan, innan T45 levererades.
Hittade en artikel om Trätåg från SJ-nytt 1970, med bild på multipel T44. I artikeln stod f.ö, att i början användes 90st Os-vagnar, som ganska snart ersattes av Lp-vagnar. Totalt ingick 300 vagnar i upplägget.

Borlänge den 17/4 1971, 4 bilder

av Alex, Sunday, February 13, 2022, 18:29 (1197 dagar sedan) @ Macadam

Frågade för ett antal år sedan första VD på Trätåg Ivan Örtendahl om när trafikstarten för Trätåg var och han svarade: "I min almanacka från 1970 står det på den 27 april 1970: "Pressen Tägten 13.15.". Det första tåget gick från Tägten till Gävleindustrierna och med på loket fanns Gösta Edholm som var ansvarig för Korsnäs-Marmas virkestransporter då."

Borlänge den 17/4 1971, 4 bilder

av S-O Johansson, Sunday, February 13, 2022, 19:39 (1197 dagar sedan) @ Macadam

Fina bilder! Jag har fått för mig att T41 var relativt ovanliga i Trätåg upplägget men jag kanske är fel ute. De flesta bilderna under 70-talet visar T44 och T45.


T41 var mycket ovanligt i godståg, möjligtvis användes de innan Borlänge fick T45.
T44, T45 och även Tb var vanligtvis dragkraft i trätågen. Tb multipelkördes med T44.

Fram till att T44 levererades till Borlänge så var det vanligt med T41 i godstågen. I tidtabellen gällandes från sommaren 1964 användes T41 i godståg Falun-Mora, Borlänge-Rättvik och Borlänge-Björbo. Såg själv kopplade T41 med godståg i Rättvik sommaren 1969, T43 stationerade i Östersund användes också i godstågstjänsten. Fördelningen var ungefär 50-50.
Borlänge var ju bland de första som fick T44, antagligen för att Trätågen började köras 1970.
T41:an på bilden känns mera som att den håller på med växling. Trätågen mot Gävle drogs ju av trippel Da från början.

Borlänge den 17/4 1971, 4 bilder

av tobbe, Sunday, February 13, 2022, 22:56 (1197 dagar sedan) @ S-O Johansson

Hamnade inte någon /några T41 i Vännäs efter att de blev överflödiga i Dalatrakten? Har för mig att det fanns en tidigare artikel i tidningen Tåg någon gång under 1900-talets senare hälft och vill minnas att de inte blev populära bland personalen där p.g.a. att de var för motorsvaga för de uppgifter de var planerade för i Vännästrakten och skickades tillbaks. Detta finns i mitt minne från förr men kan inte påminna mig exakt när detta hände. Någon som kommer ihåg något om detta??
tobbe

Borlänge den 17/4 1971, 4 bilder

av Leif B, Monday, February 14, 2022, 11:09 (1196 dagar sedan) @ tobbe

Hamnade inte någon /några T41 i Vännäs efter att de blev överflödiga i Dalatrakten? Har för mig att det fanns en tidigare artikel i tidningen Tåg någon gång under 1900-talets senare hälft och vill minnas att de inte blev populära bland personalen där p.g.a. att de var för motorsvaga för de uppgifter de var planerade för i Vännästrakten och skickades tillbaks. Detta finns i mitt minne från förr men kan inte påminna mig exakt när detta hände. Någon som kommer ihåg något om detta??
tobbe

Det var 1978 som Borlänge - Mora elektrifierades, så fram tills dess hade väl T41:orna full sysselsättning i Dalarna.

Borlänge den 17/4 1971, 4 bilder

av Alex, Monday, February 14, 2022, 18:33 (1196 dagar sedan) @ tobbe

Nej, de placerades i Östersund efter 1978 och gick framförallt ner mot Sveg i ett antal år. Jag tror inte att Vännäs haft T41. Det har väl alltid varit ett starkt fäste för T43 och T44.


Time: 250
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1044
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1162
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 4003

[x]
[*]