Borlänge den 17/4 1971, 4 bilder (Fordon: allmänt)
4 bilder tagna innan SJK-resan på Västerdalsbanan går av stapeln den 17/4 1971.
Det ser ut att vara en disig, mulen dag.
Loket som ska dra utflyktståget.
4 bilder tagna innan SJK-resan på Västerdalsbanan går av stapeln den 17/4 1971.
Det ser ut att vara en disig, mulen dag.
Loket som ska dra utflyktståget.
Fina bilder! Jag har fått för mig att T41 var relativt ovanliga i Trätåg upplägget men jag kanske är fel ute. De flesta bilderna under 70-talet visar T44 och T45.
Fina bilder! Jag har fått för mig att T41 var relativt ovanliga i Trätåg upplägget men jag kanske är fel ute. De flesta bilderna under 70-talet visar T44 och T45.
T41 var mycket ovanligt i godståg, möjligtvis användes de innan Borlänge fick T45.
T44, T45 och även Tb var vanligtvis dragkraft i trätågen. Tb multipelkördes med T44.
Tack, det stöder min teori. Tänkte nämna Tb också men var lite osäker på frekvensen.
Tack, det stöder min teori. Tänkte nämna Tb också men var lite osäker på frekvensen.
Trätåg började köra 1970, är lite osäker på dragkraft i början. T45 levererades 1971-72. Det är möjligt att T41 nyttjades i början, men har aldrig hört talas om det. Jag "killgissar" att T43 kunde förekomma i godstrafik på siljansbanan, innan T45 levererades.
Hittade en artikel om Trätåg från SJ-nytt 1970, med bild på multipel T44. I artikeln stod f.ö, att i början användes 90st Os-vagnar, som ganska snart ersattes av Lp-vagnar. Totalt ingick 300 vagnar i upplägget.
Frågade för ett antal år sedan första VD på Trätåg Ivan Örtendahl om när trafikstarten för Trätåg var och han svarade: "I min almanacka från 1970 står det på den 27 april 1970: "Pressen Tägten 13.15.". Det första tåget gick från Tägten till Gävleindustrierna och med på loket fanns Gösta Edholm som var ansvarig för Korsnäs-Marmas virkestransporter då."
T41 var mycket ovanligt i godståg, möjligtvis användes de innan Borlänge fick T45.
T44, T45 och även Tb var vanligtvis dragkraft i trätågen. Tb multipelkördes med T44.
Fram till att T44 levererades till Borlänge så var det vanligt med T41 i godstågen. I tidtabellen gällandes från sommaren 1964 användes T41 i godståg Falun-Mora, Borlänge-Rättvik och Borlänge-Björbo. Såg själv kopplade T41 med godståg i Rättvik sommaren 1969, T43 stationerade i Östersund användes också i godstågstjänsten. Fördelningen var ungefär 50-50.
Borlänge var ju bland de första som fick T44, antagligen för att Trätågen började köras 1970.
T41:an på bilden känns mera som att den håller på med växling. Trätågen mot Gävle drogs ju av trippel Da från början.
Hamnade inte någon /några T41 i Vännäs efter att de blev överflödiga i Dalatrakten? Har för mig att det fanns en tidigare artikel i tidningen Tåg någon gång under 1900-talets senare hälft och vill minnas att de inte blev populära bland personalen där p.g.a. att de var för motorsvaga för de uppgifter de var planerade för i Vännästrakten och skickades tillbaks. Detta finns i mitt minne från förr men kan inte påminna mig exakt när detta hände. Någon som kommer ihåg något om detta??
tobbe
Hamnade inte någon /några T41 i Vännäs efter att de blev överflödiga i Dalatrakten? Har för mig att det fanns en tidigare artikel i tidningen Tåg någon gång under 1900-talets senare hälft och vill minnas att de inte blev populära bland personalen där p.g.a. att de var för motorsvaga för de uppgifter de var planerade för i Vännästrakten och skickades tillbaks. Detta finns i mitt minne från förr men kan inte påminna mig exakt när detta hände. Någon som kommer ihåg något om detta??
tobbe
Det var 1978 som Borlänge - Mora elektrifierades, så fram tills dess hade väl T41:orna full sysselsättning i Dalarna.
Nej, de placerades i Östersund efter 1978 och gick framförallt ner mot Sveg i ett antal år. Jag tror inte att Vännäs haft T41. Det har väl alltid varit ett starkt fäste för T43 och T44.
Time: 244
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)
Total time: 2631