Tankar om längdmätning, m.a.a. av Björbobild (Bana)
Bild 3, okänt var det är.
Jag vågar mig på att kapa Yngve Vikströms fina bild från Björbo (i Ulfes tråd SJK-resa på Västerdalsbanan den 17/4 1971) och startar en ny tråd. Hoppas att ingen blir förargad över tilltaget.
Detta foto från Björbo, där vi ser f.d. SWB mot Ludvika uppåt höger och f.d. Falun - Västerdalarnas järnväg mot Repbäcken åt vänster, det påminner mig om att Västerdalsbanan fortfarande har en intressant komplicerad längdmätning som består av ett antal historiska längdmätningar:
* Repbäcken - Björbo har nollpunkt vid Falun C via nedlagd bana via Aspeboda. (F.d. FVJ:s längdmätning.)
* Björbo - Vansbro har nollpunkt vid Stockholm C via Enköping, nedlagd bana via Tillberga - Ramnäs, Fagersta, Ludvika, nedlagd bana via Nyhammar. (F.d. SWB:s längdmätning.)
* Vansbro - Malung har nollpunkt vid Kristinehamn via Nykroppa, Herrhult, nedlagd bana via Gammalkroppa, Persberg, Lesjöfors. (Påskarvad på Inlandsbanans längdmätning från Kristinehamn.)
* Malung - Malungsfors har (liksom tidigare banan ända till Särna på sin tid hade) nollpunkt vid Kristinehamn via Nykroppa, Herrhult, nedlagd bana via Gammalkroppa, Persberg, Lesjöfors, Vansbro, Brintbodarna. (Påskarvad i Brintbodarna på Inlandsbanans längdmätning från Kristinehamn, via den bana Brintbodarna - Malung som redan 1934 lades ner och ersattes av Vansbro - Malung.)
/up