Järnvägen genom Järbo (Historiskt material)

av OlleThåström, Thursday, March 17, 2022, 14:55 (1145 dagar sedan)

Här följer några bilder från min nuvarande hembygd Järbo, alltså det som ligger i Gästrikland! Jag tänkte att jag skulle kunna få några kloka kommentarer som tillägg till vad jag själv har kommit fram till. Till exempel är dateringen osäker.

Sträckan Storvik-Ockelbo öppnades för trafik i november 1876 och sista persontåget avgick från Järbo lördagen den 11 maj 1968. Godstrafiken upphörde 1975. Av byggnaderna är det bara en magasin kvar. Privatägt?

[image]
Kan vara i slutet av 1800-talet?

[image]
Kan vara från början av 1900-talet. Den första viadukten över järnvägen vid kyrkan. Den verkar mycket klent byggd! Kan den vara byggd redan 1870-tal?
Finns det några källor?

[image]
Bron över Jädraån som den såg ut fram till 1915. Nästa byte skedde 2001. Åt höger går järnvägen mot Ockelbo.

[image]
Ritning över en del av bangården från 1916. Källa bangardar.se. Vägen går över på en viadukt tolkar jag.

[image]
Enligt uppgifter är bilden från 1908. Viadukten i bakgrunden

[image]
Stationen på 1920-talet. Riktning mot Ockelbo. Vykort.

[image]
1930-talet innan banan elektrifierades. Lägg märke till kiosken! Den har likheter med Pressbyråns tidiga modeller.
(Siffrorna nedtill på bilden är inte årtalet utan numret på vykortet)

[image]
Här syns tydligt hur vägen gick i nivå med kyrkans och skolans mark. Bilden troligen sent 40-tal. Vykort.

[image]
Vykort från 1981. Vägen drogs om och ny viadukt byggdes 1960. Ett ganska brutalt ingrepp. Vägen höjdes mycket jämfört med omgivningen.

En annan sak jag undrar över är uppgiften i "Svenska Lokstationer" (sidan 243) där det sägs att det funnits ett vattentorn i Järbo för ångloken. Det finns inga antydningar om det på dessa bilder. Eller läser jag listan i Lokstationer fel? Något vattentorn finns inte på bangårdsritningen.

[image]

Järnvägen genom Järbo

av Jöran Johansson, Thursday, March 17, 2022, 15:35 (1145 dagar sedan) @ OlleThåström

Åtminstone 1876 - 1880 fanns en pumpare vid järnvägsstationen i Järbo, nämligen den Nils Andersson som omnämns i Spår 2018, s. 65 (Järbo husförhörslängd AI:4, s. 127). Det bör rimligen betyda att uppgiften i Sveriges lokstationer är korrekt. Jag har inte sökt ta reda på om han fick någon efterföljare eller om detta med vattenstation var en kortlivad parentes.

Järnvägen genom Järbo

av OlleThåström, Thursday, March 17, 2022, 18:17 (1145 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Åtminstone 1876 - 1880 fanns en pumpare vid järnvägsstationen i Järbo, nämligen den Nils Andersson som omnämns i Spår 2018, s. 65 (Järbo husförhörslängd AI:4, s. 127). Det bör rimligen betyda att uppgiften i Sveriges lokstationer är korrekt. Jag har inte sökt ta reda på om han fick någon efterföljare eller om detta med vattenstation var en kortlivad parentes.

Men det kan ju möjligen ha fungerat så att man pumpade direkt från Jädraån? Utan att ha något torn. Med de korta avstånden till Storvik och Ockelbo borde väl de flesta lok ha klarat sig utan påfyllning. Lok som användes för växling måste säkert fyllas.

Det lär ha funnits kolbrygga, men eventuellt menades anordning för att lasta träkol som var en stor produkt under lång tid. De lokala hyttorna var nedlagda när tåget kom.

Järnvägen genom Järbo

av Harald, Thursday, March 17, 2022, 22:15 (1145 dagar sedan) @ OlleThåström

Den som tog bilden under bangårdsritningen stod ganska högt, så någon hög byggnad måste ha funnits där.

Järnvägen genom Järbo

av OlleThåström, Friday, March 18, 2022, 09:46 (1145 dagar sedan) @ Harald

Den som tog bilden under bangårdsritningen stod ganska högt, så någon hög byggnad måste ha funnits där.

Tack för uppslaget. Det skulle dock kunna ha varit det här magasinet om det nu fanns på den tiden. På bangårdsritningen finns i alla fall en byggnad märkt "I" ca. 100 m norr om stationen. Då utan sidobyggnaderna.
[image]

På bilden med järnvägsbron ser man ett litet "hus" som jag funderar på kan ha varit ett pumphus. Det verkar inte tillhöra ångsågen.


Time: 216
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1033
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1170
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2787

[x]
[*]