Defekt färgseende (Järnvägspersonal)
Vilken järnvägsförvaltning var först med att införa tester för defekt färgseende ?
Vilket år ?
av mormorsgruvan, Wednesday, April 27, 2022, 18:19 (949 dagar sedan)
Vilken järnvägsförvaltning var först med att införa tester för defekt färgseende ?
Vilket år ?
av Överkörmästaren, Wednesday, April 27, 2022, 18:36 (949 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Låt mig gissa: SJ (eller vad det nu hette då), år 1876?
av Harald, Wednesday, April 27, 2022, 20:22 (949 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Låt mig gissa: SJ (eller vad det nu hette då), år 1876?
Ja, troligen. Det hade förekommit en diskussion om färgblindhet tidigare men "color vision testing did not become a common concern of physicians until the Lagerlunda accident in Sweden and the work of Frithiof Holmgren".
The Legacy of Color Vision Testing in the Railway Industry
av S-O Johansson, Thursday, April 28, 2022, 00:08 (949 dagar sedan) @ Harald
Låt mig gissa: SJ (eller vad det nu hette då), år 1876?
Ja, troligen. Det hade förekommit en diskussion om färgblindhet tidigare men "color vision testing did not become a common concern of physicians until the Lagerlunda accident in Sweden and the work of Frithiof Holmgren".
The Legacy of Color Vision Testing in the Railway Industry
17 juli 1882 kom en en kunglig kungörelse om undersökning av färgsinnet enligt Holmgrenska sefirgarnsmetoden. 19 december 1882 utkom ett cirkulär från Järnvägsstyrelsen, 1877 års reglemente gällde då, om att personer som hade behov av att kunna urskilja signalfärger skulle styrka färgseendet genom behörigt intyg. Bör väl även ha gällt privata banor eftersom 1877 års reglemente var grund för de Enskilda Järnvägarnas reglemente.
1884 kom en reviderad utgåva av 1877 års reglementet och där står inget speciellt om färgseende mer än att man precis som i det ursprungliga 1877 års reglemente "med ett behörigt läkarbetyg styrka sig vara fri från svaghet, sjuklighet eller kroppslyte".
Om man började med prov av färgseendet tidigare framgår inte av mina källor som är 1877 års tjänstereglemente, reviderat 1884, och olika skrifter från gamla Svenska Lokomotivmannaförbundet.
Periodiska läkarundersökningar för lokpersonal och annan personal i säkerhetstjänst infördes först på 30-talet. 1931 på Statens Järnvägar verkar det som.
Vilka som var först Statens Järnvägar eller något privat bolag är väl frågan, men troligen var det Statens Järnvägar om det är Sverige som åsyftas i frågan.
av Anders Jansson, Thursday, April 28, 2022, 19:45 (948 dagar sedan) @ S-O Johansson
Vid Statens jernvägstrafik inleddes processen på allvar genom en utbildning som hölls av professor Holmgren i slutet av oktober 1876. Därefter börjar det förekomma rapporter om personer i säkerhetstjänst med defekt färgseende. Åtminstone dessa första fall synes ha resulterat i omplacering med bibehållen titel och lön.
av Lennart Petersen, Wednesday, April 27, 2022, 20:58 (949 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Låt mig gissa: SJ (eller vad det nu hette då), år 1876?
Ja så bör det ha varit.
Defekt färgseende var i och för sig känt sedan 1794
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Defekt_färgseende
Men inget man tänkt på som problem vid järnvägen.
Eftet Lagerlundaolyckan gjordes en omfattande utredning och revision av säkerheten vid järnväg och man konstaterade att färgblindhet ku de vara ett problem. Om det var en av orsakerna till olyckan gick dock inte att fastställa men nu infördes test av färgblindhet för personal i säkerhetstjänst och det blev rätt brutalt när många blev uppsagda från sina anställningar efter att inte ha klarat testet.
av Anders Ljung, Thursday, April 28, 2022, 17:25 (948 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Vilken järnvägsförvaltning var först med att införa tester för defekt färgseende ?
Vilket år ?
Professor Holmgren från Uppsala var drivande för upptäckten av färgblindhet och införandet av tester. Han anordnade en demonstration en tid efter Lagerlunda-olyckan där två tågmästare i ett mörklagt rum inför publik fick visa rött och grönt sken i sina handsignallyktor och sen svara vilken färg kollegan visade.
Holmgren hade rätt i sin forskning och de tågmästarna var verkligen färgblinda. MEN, Holmgren ville inte misslyckas med demonstrationen inför publik, så de två försökspersonerna fick ett par manipulerade lyktor.
https://www.facebook.com/MedicinhistoriskaMuseet/videos/869328830208432
Lyktorna finns bevarade vid Medicinhistoriska museet i Uppsala och ses i denna film.
av Harald, Thursday, April 28, 2022, 20:21 (948 dagar sedan) @ Anders Ljung
Vilken järnvägsförvaltning var först med att införa tester för defekt färgseende ?
Vilket år ?
Professor Holmgren från Uppsala var drivande för upptäckten av färgblindhet och införandet av tester. Han anordnade en demonstration en tid efter Lagerlunda-olyckan där två tågmästare i ett mörklagt rum inför publik fick visa rött och grönt sken i sina handsignallyktor och sen svara vilken färg kollegan visade.Holmgren hade rätt i sin forskning och de tågmästarna var verkligen färgblinda. MEN, Holmgren ville inte misslyckas med demonstrationen inför publik, så de två försökspersonerna fick ett par manipulerade lyktor.
https://www.facebook.com/MedicinhistoriskaMuseet/videos/869328830208432
Lyktorna finns bevarade vid Medicinhistoriska museet i Uppsala och ses i denna film.
Detta redogörs för i den artikeln som jag länkade till. Såvitt jag förstår så kunde konduktörerna som deltog skilja mellan rött och grönt i de lyktor som användes vid järnvägen p.g.a. att de hade olika ljusintensitet, men Holmgren gav dem lyktor som hade samma intensitet. Detta var väl strängt taget rätt gjort. Om man vill testa något så ska man göra det med objekt som inte skiljer sig i något annat avseende än det man vill testa.
av Ola Ahlström, Saturday, April 30, 2022, 12:06 (946 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Uttömmande artikeln i ämnet återfinns i ÖSJ-bladet nr 4 1994. Där skriver Ingmar Andersson artikeln "Färgblindhet hos järnvägspersonal, hur kongl. styrelsen för jernvägstrafik år 1876 övertygades om fenomenet färgblindhet".
Ola Ahlström
Malmö
av Lennart Petersen, Saturday, April 30, 2022, 17:35 (946 dagar sedan) @ Ola Ahlström
Uttömmande artikeln i ämnet återfinns i ÖSJ-bladet nr 4 1994. Där skriver Ingmar Andersson artikeln "Färgblindhet hos järnvägspersonal, hur kongl. styrelsen för jernvägstrafik år 1876 övertygades om fenomenet färgblindhet".
Ola Ahlström
Malmö
Det antas att runt 8% av den manliga befolkningen (mycket mer sällsynt hos kvinnor) har någon form av defekt färgseende, vanligast att man förväxlar rött och grönt men faktiskt finns det ett fåtal som inte ser färger alls utan bara en gråskala och tillvaron är som en svartvit film.
Det var alltså ett betydande antal som fäll igenom när man började testa färgseende på järnvägspersonal i säkerhetstjänst.