Järnvägshotell (Byggnad)

av mormorsgruvan, Thursday, May 19, 2022, 18:26 (1101 dagar sedan)

Vilken var anledningen till att staten år 1925-1926 inlöste järnvägshotellen i Storvik, Ånge, Bollnäs, Bräcke, Ockelbo och Krylbo ?
Finns dessa järnvägshotell kvar ?

Järnvägshotell

av Anders Svensson, Thursday, May 19, 2022, 18:45 (1101 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Åtminstone järnvägshotellet i Krylbo är rivet sedan länge (50 år?) - övriga vet jag inte. //Anders

Järnvägshotell

av Kanal C, Thursday, May 19, 2022, 20:06 (1101 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vilken var anledningen till att staten år 1925-1926 inlöste järnvägshotellen i Storvik, Ånge, Bollnäs, Bräcke, Ockelbo och Krylbo ?
Finns dessa järnvägshotell kvar ?

Nu trodde jag att du hade något konkret skrivet... Jag borde förstått.

Flera månader har gått sen sist men du kan fortfarande inte prestera en enkel fråga.

Järnvägshotell

av Peter Alsén, Thursday, May 19, 2022, 20:40 (1101 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Hur vet du att dessa hotell löstes in? Var hittar du den informationen?

Högsta domstolen

av mormorsgruvan, Friday, May 20, 2022, 11:17 (1100 dagar sedan) @ Peter Alsén

Vin och spriträttigheterna hade dragits in, vilket gav dålig lönsamhet. HD beslutade att kungliga järnvägsstyrelsen skulle lösa in hotellen för 838.200:-
Pengarna kom från statens fond av rusdrycksmedel.;-)

Finns här någon i forumet som har tid och lust att leta fram HD:s dom?

Högsta domstolen

av Thomas K Ohlsson, Friday, May 20, 2022, 20:54 (1100 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vin och spriträttigheterna hade dragits in, vilket gav dålig lönsamhet. HD beslutade att kungliga järnvägsstyrelsen skulle lösa in hotellen för 838.200:-

Var det en dom som gällde generellt för några/många/alla järnvägshotell???

undrar
Thomas K Ohlsson

Högsta domstolen

av Lennart Petersen, Saturday, May 21, 2022, 23:35 (1099 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Var det en dom som gällde generellt för några/många/alla järnvägshotell???

undrar
Thomas K Ohlsson

Domen gällde för hotellen på de nämnda orterna.
Den finns beskriven i SJ 75-årsskrift del1 s.223 ”rättsliga ärenden : Mål om järnvägshotell”.
Det fanns kontrakt med villkor mellan berörda verksamheter och järnvägsstyrelsen.
Och det handlade alltså helt enkelt om att de indragna rättigheterna gav så mycket sämre ekonomi att det var skäligt att styrelsen löste in byggnaderna med av rätten fastställt belopp.

Tror inte vi behöver gräva ner oss i det här så mycket..... skål !

Högsta domstolen

av Lennart Petersen, Sunday, May 22, 2022, 01:49 (1099 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Domen gällde för hotellen på de nämnda orterna.
Den finns beskriven i SJ 75-årsskrift del1 s.223 ”rättsliga ärenden : Mål om järnvägshotell”.
Det fanns kontrakt med villkor mellan berörda verksamheter och järnvägsstyrelsen.
Och det handlade alltså helt enkelt om att de indragna rättigheterna gav så mycket sämre ekonomi att det var skäligt att styrelsen löste in byggnaderna med av rätten fastställt belopp.

Tror inte vi behöver gräva ner oss i det här så mycket..... skål !

Och förvisso hade hon dragit sig tillbaka när denna inlösen var aktuell men bakom grundandet av några av dessa järnvägshotell var en pionjär på kvinnlig företagsamhet nämligen den beryktade Wilhelmina Skogh
https://sok.riksarkivet.se/sbl/Mobil/Artikel/6019

Trefligt gräv!

av -ch-, Sunday, May 22, 2022, 09:27 (1098 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Se där vilken spännande story som till slut drogs i dagen.
Tack!

Högsta domstolen

av Jöran Johansson, Sunday, May 22, 2022, 10:32 (1098 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jag skulle inte använda det förklenande uttrycket "beryktad" om Wilhelmina Skog, snarare välrenommerad. Hon presterade en imponerande livsgärning även om inte riktigt alla projekt var framgångsfulla. Men vilken fantastisk entreprenör var hon inte?

Högsta domstolen

av Lennart Petersen, Sunday, May 22, 2022, 19:25 (1098 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Jag skulle inte använda det förklenande uttrycket "beryktad" om Wilhelmina Skog, snarare välrenommerad. Hon presterade en imponerande livsgärning även om inte riktigt alla projekt var framgångsfulla. Men vilken fantastisk entreprenör var hon inte?

Det var absolut inte meningen att använda något förklenande uttryck, tvärtom. Som jag uppfattar ordet så är beryktad ett uttryck för att man är mycket omtalad och känd. Vilket vare sig är berömvärd eller klandervärd.
Och förvisso var det en enastående karriär särskilt om man tänker på hur svårt det var för kvinnor på den tiden.
Men känt är väl att hon kunde vara hårdhänt mot personal.

Högsta domstolen

av Överkörmästaren, Sunday, May 22, 2022, 20:09 (1098 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Det var absolut inte meningen att använda något förklenande uttryck, tvärtom. Som jag uppfattar ordet så är beryktad ett uttryck för att man är mycket omtalad och känd. Vilket vare sig är berömvärd eller klandervärd.

Men det är fel! Ordet du tänker på är "ryktbar".

Beryktad är, som Jöran påpekar, ett negativt laddat ord.

Med detta kan vi väl stänga språkrutan och så vill jag tacka dig för faktainnehållet i dina två inlägg som jag uppskattar!

Högsta domstolen

av Strömgränsreferensen, Saturday, May 21, 2022, 16:57 (1099 dagar sedan) @ mormorsgruvan

NEJ! Leta själv, men tror knappast någon här är intresserad!

Vad hände sen

av mormorsgruvan, Wednesday, May 25, 2022, 14:25 (1095 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Jag undrar om SJ sålde eller arrenderade ut hotellen ?
År 1928 står följande som innehavare:
*Storvik: Carl Petterson
*Bollnäs: N. Söderström
*Ånge: Anton Johansson
*Bräcke: Turisttrafikbyrån
*Ockelbo: ---
*Krylbo: Emil Svensson

Därför domstol

av mormorsgruvan, Wednesday, May 25, 2022, 15:49 (1095 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Första summan, vad ägaren ville ha, andra summan, vad järnvägsstyrelsen ville betala.
*Storvik 199.000 59.400
*Bollnäs 198.000 73.000
*Ånge 109.400 54.100
*Ockelbo 77.000 31.400

Time: 256
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)

Time: 1015
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1138
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 5628

[x]
[*]