Rälsens expansion (Bana)
Naturlagarna kan vi inte ändra på så skenorna vill fortfarande ändra sin längd beroende på temperaturen. Man har en s.k. neutralpunkt vid ca +15 grader där det inte finns några krafter i rälsen. Vid högre temperatur blir det tryckkrafter och vid lägre temperaturer blir det dragkrafter i rälsen. Genom spårbäddens utformning kan dessa krafter tas upp utan att spårläget ändras. Ungefär som när man trycker ihop eller drar ut ett radergummi. Så ett rälsbrott vid låg temperatur kan innebära att det blir ett stort gap mellan rälsändarna vid brottstället.
PLj
Den så kallade spänningsfria temperaturen SFT, är den temperatur då inga längsgående krafter finns rälen. Denna kan variera mycket och ska inte förväxlas med neutraltemperatur. Neutraltemperatur är den temperatur där man i varje fall inom Banverket har bestämt att den spänningsfria temperaturen ska ligga på, eller rättare sagt, den får variera inom ett visst intervall. Eftersom Sverige är väldigt avlångt varierar klimatat mycket mellan tex Malmbanan och Trelleborgsbanan. Tidigare var det varje banregionchef som beslutade vilken neutraltemperarur som gällde inom banregionen, och det fanns fem regioner. I många andra länder har man samma neutraltemperatur i hela landet.
Det är också så att SFT förändras genom att spåret baxas, till exempel vid spårriktning. För att få rätt temperatur kan man antingen sträcka rälen eller kapa bort det som inte behövs. Det kallas neutralisering. För att ta reda på SFT var man förr tvungen att kapa rälen. Sedan några finns också en oförstörande metod, som dock inte fungerar i för små kurvradier.
Ballasten har en oerhört viktig roll i att hålla spåret i rätt läge. Så mycket som upp til 70 % av spårkrafterna kan tas upp av den omgivande ballasten. Det gäller ju även skarvspår. Är det då grusballast, vilket i praktiken ofta är sand, så är det ju inte mycket som står emot en sliper som rör på sig....