Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 27. Stocksund - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 27. Stocksund (Bana)

av Leif B, Thursday, September 15, 2022, 21:47 (962 dagar sedan) @ Olle E

Visst hade spåret bredvid verkstadsspåret från början en växel mot bron..?

den här filmen, som troligen är från 1944-45, syns växeln till spår 4 vid [07:12].

den här ritningen från 1911 finns spår 2, 3 och 4, som alla når bron. Däremot saknas spår 1 närmast nya stationshuset. (Jag använder de spårnummer som gällde på senare år.)

Bilder med tre spår och nya stationshuset:
https://digitaltmuseum.se/021018116550/flygfoto-over-stocksund
https://digitaltmuseum.se/021018100439/stocksund-jarnvagsstation
https://digitaltmuseum.se/021018097397/jarnvagsstation-stocksund

ritningen från 1972 finns alla fyra spåren men spår 4 har förlorat sin växel mot bron, liksom på Björn Alnebos bild.

Bilder med fyra spår:
https://digitaltmuseum.se/021018100439/stocksund-jarnvagsstation
https://digitaltmuseum.se/021018088182/motorvagn-17

den här bilden finns det bara två spår och nya stationshuset är ännu inte byggt, så den bör vara äldre än ritningen från 1911. (Det ursprungliga stationshuset syns på kortet och låg på insidan av kurvan. Gamla stationshuset kallas "Betjäningsbostad" på ritning från 1911 och fanns kvar ännu på 1990-talet. På bilden är båda spåren anslutna till bron, så får väl säga att spåret hade växel redan från början, långt innan Mörby verkstad och de två östra spåren ens var påtänkta.

På 1990-talet var spår 4 avkortat och slutade norr om viadukten över spåren.


Hela tråden:

 


Time: 267
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1189
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1432
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2927

[x]
[*]