Hagalunds vändskiva snart historia (Bana)

av Anders C, Friday, September 23, 2022, 20:32 (957 dagar sedan)

I dagarna pågår rivning av vändskivan i Hagalund.
[image]
Igår torsdag påbörjades arbetet.

[image]
Idag på eftermiddagen var allt trävirke borttaget.

[image]
Lokbangårdens spår B1 till B12 tas bort för att ersättas av fyra spår för motorvagnståg.

[image]
Vändskivans drivmotor.

[image]
Tillverkningsskylt på drivmotorn.

Hagalunds vändskiva snart historia

av S-O Johansson, Friday, September 23, 2022, 20:58 (957 dagar sedan) @ Anders C

Verkar som att Jernhusen inte tycker att vändskivor behövs till järnvägsdrift nu för tiden. Först Linköping och nu Hagalund. Vilken vändskiva blir nästa offer?

Hagalunds vändskiva snart historia

av Thomas K Ohlsson, Saturday, September 24, 2022, 17:36 (957 dagar sedan) @ S-O Johansson

Verkar som att Jernhusen inte tycker att vändskivor behövs till järnvägsdrift nu för tiden. Först Linköping och nu Hagalund. Vilken vändskiva blir nästa offer?

Och det har ju Jernhusen helt rätt i - vändskivor behövs inte för dagens järnvägsdrift...

upplyser
Thomas K Ohlsson

Vändskivor ej behövliga längre?

av K Lemming, Saturday, September 24, 2022, 22:50 (956 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Verkar som att Jernhusen inte tycker att vändskivor behövs till järnvägsdrift nu för tiden. Först Linköping och nu Hagalund. Vilken vändskiva blir nästa offer?


Och det har ju Jernhusen helt rätt i - vändskivor behövs inte för dagens järnvägsdrift...

upplyser
Thomas K Ohlsson

Då får du gärna utveckla vad du påstår detta utifrån.

Vändskivor ej behövliga längre?

av Thomas K Ohlsson, Sunday, September 25, 2022, 12:19 (956 dagar sedan) @ K Lemming

Verkar som att Jernhusen inte tycker att vändskivor behövs till järnvägsdrift nu för tiden. Först Linköping och nu Hagalund. Vilken vändskiva blir nästa offer?


Och det har ju Jernhusen helt rätt i - vändskivor behövs inte för dagens järnvägsdrift...

upplyser
Thomas K Ohlsson


Då får du gärna utveckla vad du påstår detta utifrån.

Behovet av att vända enskilda järnvägsfordon är i dagens trafik litet, gränsande till obefintligt.

/TKO

Vändskivor ej behövliga längre?

av Bengt Löfgren, Sunday, September 25, 2022, 13:07 (956 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Verkar som att Jernhusen inte tycker att vändskivor behövs till järnvägsdrift nu för tiden. Först Linköping och nu Hagalund. Vilken vändskiva blir nästa offer?


Och det har ju Jernhusen helt rätt i - vändskivor behövs inte för dagens järnvägsdrift...

upplyser
Thomas K Ohlsson


Då får du gärna utveckla vad du påstår detta utifrån.


Behovet av att vända enskilda järnvägsfordon är i dagens trafik litet, gränsande till obefintligt.

/TKO

Vad kallar du de många "skivor" som finns utanför gamla lokstall, om det inte är vändskivor, och där det idag bedrivs underhåll av järnvägsfordon? Eller är denna verksamhet gränsande till obefintlig? Om inte hur skall man då komma in i lokalerna utan vändskiva?

Vändskivor ej behövliga längre?

av Thomas K Ohlsson, Sunday, September 25, 2022, 15:26 (956 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

Verkar som att Jernhusen inte tycker att vändskivor behövs till järnvägsdrift nu för tiden. Först Linköping och nu Hagalund. Vilken vändskiva blir nästa offer?


Och det har ju Jernhusen helt rätt i - vändskivor behövs inte för dagens järnvägsdrift...

upplyser
Thomas K Ohlsson


Då får du gärna utveckla vad du påstår detta utifrån.


Behovet av att vända enskilda järnvägsfordon är i dagens trafik litet, gränsande till obefintligt.

/TKO


Vad kallar du de många "skivor" som finns utanför gamla lokstall, om det inte är vändskivor, och där det idag bedrivs underhåll av järnvägsfordon? Eller är denna verksamhet gränsande till obefintlig? Om inte hur skall man då komma in i lokalerna utan vändskiva?

Jo visst behövs dessa vändskivor för att nå äldre verkstads- och uppställningsplatser, så länge dessa används. Men då är ju inte syftet att VÄNDA fordonen...
Jag tror att skillnaden är tydlig för de flesta!

Och med tiden kommer dessa anläggningar att ersättas av mer ändamålsenliga lokaler - och dessa kommer inte att använda vändskivor utan växelgator.

påpekar
Thomas K Ohlsson

Vändskivor ej behövliga längre?

av Lennart Fransson, Sunday, September 25, 2022, 18:18 (955 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Verkar som att Jernhusen inte tycker att vändskivor behövs till järnvägsdrift nu för tiden. Först Linköping och nu Hagalund. Vilken vändskiva blir nästa offer?


Och det har ju Jernhusen helt rätt i - vändskivor behövs inte för dagens järnvägsdrift...

upplyser
Thomas K Ohlsson


Då får du gärna utveckla vad du påstår detta utifrån.


Behovet av att vända enskilda järnvägsfordon är i dagens trafik litet, gränsande till obefintligt.

/TKO


Vad kallar du de många "skivor" som finns utanför gamla lokstall, om det inte är vändskivor, och där det idag bedrivs underhåll av järnvägsfordon? Eller är denna verksamhet gränsande till obefintlig? Om inte hur skall man då komma in i lokalerna utan vändskiva?


Jo visst behövs dessa vändskivor för att nå äldre verkstads- och uppställningsplatser, så länge dessa används. Men då är ju inte syftet att VÄNDA fordonen...
Jag tror att skillnaden är tydlig för de flesta!

Och med tiden kommer dessa anläggningar att ersättas av mer ändamålsenliga lokaler - och dessa kommer inte att använda vändskivor utan växelgator.

påpekar
Thomas K Ohlsson

Så med "vändskivor behövs inte för dagens järnvägsdrift" menar du egentligen något i stil med "behovet av vändskivor har minskat, och kommer på sikt att minska ytterligare"?

Vändskivor ej behövliga längre?

av Thomas K Ohlsson, Sunday, September 25, 2022, 20:48 (955 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Verkar som att Jernhusen inte tycker att vändskivor behövs till järnvägsdrift nu för tiden. Först Linköping och nu Hagalund. Vilken vändskiva blir nästa offer?


Och det har ju Jernhusen helt rätt i - vändskivor behövs inte för dagens järnvägsdrift...

upplyser
Thomas K Ohlsson


Då får du gärna utveckla vad du påstår detta utifrån.


Behovet av att vända enskilda järnvägsfordon är i dagens trafik litet, gränsande till obefintligt.

/TKO


Vad kallar du de många "skivor" som finns utanför gamla lokstall, om det inte är vändskivor, och där det idag bedrivs underhåll av järnvägsfordon? Eller är denna verksamhet gränsande till obefintlig? Om inte hur skall man då komma in i lokalerna utan vändskiva?


Jo visst behövs dessa vändskivor för att nå äldre verkstads- och uppställningsplatser, så länge dessa används. Men då är ju inte syftet att VÄNDA fordonen...
Jag tror att skillnaden är tydlig för de flesta!

Och med tiden kommer dessa anläggningar att ersättas av mer ändamålsenliga lokaler - och dessa kommer inte att använda vändskivor utan växelgator.

påpekar
Thomas K Ohlsson


Så med "vändskivor behövs inte för dagens järnvägsdrift" menar du egentligen något i stil med "behovet av vändskivor har minskat, och kommer på sikt att minska ytterligare"?

Behovet av att vända enskilda järnvägsfordon finns inte längre - därför behövs inte den funktion som vändskivor erbjuder. Däremot behövs naturligtvis vändskivor där dessa ön så länge utgör det enda förbindelsen till verkstäder och liknande. Men det är ju en helt annan sak. Jag TROR inte det kommer att ske någon förnyelse av dessa vändskivor när tidens tand tuggat färdigt - då blir det förmodligen växelgator om förbindelsebehovet kvarstår.

Jag tycker att jag redan tidigare uttryckt mej klart nog - men hoppas att detta inlägg ytterligare förtydligar min ståndpunkt.

/TKO

Vändskivor ej behövliga längre?

av Göran Kannerby, Tuesday, September 27, 2022, 09:06 (954 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Verkar som att Jernhusen inte tycker att vändskivor behövs till järnvägsdrift nu för tiden. Först Linköping och nu Hagalund. Vilken vändskiva blir nästa offer?


Och det har ju Jernhusen helt rätt i - vändskivor behövs inte för dagens järnvägsdrift...

upplyser
Thomas K Ohlsson


Då får du gärna utveckla vad du påstår detta utifrån.


Behovet av att vända enskilda järnvägsfordon är i dagens trafik litet, gränsande till obefintligt.

/TKO


Vad kallar du de många "skivor" som finns utanför gamla lokstall, om det inte är vändskivor, och där det idag bedrivs underhåll av järnvägsfordon? Eller är denna verksamhet gränsande till obefintlig? Om inte hur skall man då komma in i lokalerna utan vändskiva?


Jo visst behövs dessa vändskivor för att nå äldre verkstads- och uppställningsplatser, så länge dessa används. Men då är ju inte syftet att VÄNDA fordonen...
Jag tror att skillnaden är tydlig för de flesta!

Och med tiden kommer dessa anläggningar att ersättas av mer ändamålsenliga lokaler - och dessa kommer inte att använda vändskivor utan växelgator.

påpekar
Thomas K Ohlsson


Så med "vändskivor behövs inte för dagens järnvägsdrift" menar du egentligen något i stil med "behovet av vändskivor har minskat, och kommer på sikt att minska ytterligare"?


Behovet av att vända enskilda järnvägsfordon finns inte längre - därför behövs inte den funktion som vändskivor erbjuder. Däremot behövs naturligtvis vändskivor där dessa ön så länge utgör det enda förbindelsen till verkstäder och liknande. Men det är ju en helt annan sak. Jag TROR inte det kommer att ske någon förnyelse av dessa vändskivor när tidens tand tuggat färdigt - då blir det förmodligen växelgator om förbindelsebehovet kvarstår.

Jag tycker att jag redan tidigare uttryckt mej klart nog - men hoppas att detta inlägg ytterligare förtydligar min ståndpunkt.

/TKO

Du glömmer ett viktigt argument. Det finns ett växande behov av att vända hela tåg. För detta behövs triangelspår eller liknande. Kan man vända ett helt tåg där kan man självklart även vända enstaka fordon.

Vändskivor ej behövliga längre?

av K Lemming, Sunday, September 25, 2022, 23:40 (955 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Verkar som att Jernhusen inte tycker att vändskivor behövs till järnvägsdrift nu för tiden. Först Linköping och nu Hagalund. Vilken vändskiva blir nästa offer?


Och det har ju Jernhusen helt rätt i - vändskivor behövs inte för dagens järnvägsdrift...

upplyser
Thomas K Ohlsson


Då får du gärna utveckla vad du påstår detta utifrån.


Behovet av att vända enskilda järnvägsfordon är i dagens trafik litet, gränsande till obefintligt.

/TKO


Vad kallar du de många "skivor" som finns utanför gamla lokstall, om det inte är vändskivor, och där det idag bedrivs underhåll av järnvägsfordon? Eller är denna verksamhet gränsande till obefintlig? Om inte hur skall man då komma in i lokalerna utan vändskiva?


Jo visst behövs dessa vändskivor för att nå äldre verkstads- och uppställningsplatser, så länge dessa används. Men då är ju inte syftet att VÄNDA fordonen...
Jag tror att skillnaden är tydlig för de flesta!

Och med tiden kommer dessa anläggningar att ersättas av mer ändamålsenliga lokaler - och dessa kommer inte att använda vändskivor utan växelgator.

påpekar
Thomas K Ohlsson

Ok, så du menar alltså att fordon ALDRIG vänds på vändskivorna vid verkstäder och lokstall. Eller låt säga att det är ATC-fel i ena hytten, då kan det vara bra att ha möjlighet att vända loket om inget reservlok finns att tillgå, fordonsreserverna idag är inte precis som när allt var SJ.
Jisses, var får du allt ifrån. :-)

Vändskivor ej behövliga längre?

av Björn Arvidsson, Monday, September 26, 2022, 00:27 (955 dagar sedan) @ K Lemming

Verkar som att Jernhusen inte tycker att vändskivor behövs till järnvägsdrift nu för tiden. Först Linköping och nu Hagalund. Vilken vändskiva blir nästa offer?


Och det har ju Jernhusen helt rätt i - vändskivor behövs inte för dagens järnvägsdrift...

upplyser
Thomas K Ohlsson


Då får du gärna utveckla vad du påstår detta utifrån.


Behovet av att vända enskilda järnvägsfordon är i dagens trafik litet, gränsande till obefintligt.

/TKO


Vad kallar du de många "skivor" som finns utanför gamla lokstall, om det inte är vändskivor, och där det idag bedrivs underhåll av järnvägsfordon? Eller är denna verksamhet gränsande till obefintlig? Om inte hur skall man då komma in i lokalerna utan vändskiva?


Jo visst behövs dessa vändskivor för att nå äldre verkstads- och uppställningsplatser, så länge dessa används. Men då är ju inte syftet att VÄNDA fordonen...
Jag tror att skillnaden är tydlig för de flesta!

Och med tiden kommer dessa anläggningar att ersättas av mer ändamålsenliga lokaler - och dessa kommer inte att använda vändskivor utan växelgator.

påpekar
Thomas K Ohlsson


Ok, så du menar alltså att fordon ALDRIG vänds på vändskivorna vid verkstäder och lokstall. Eller låt säga att det är ATC-fel i ena hytten, då kan det vara bra att ha möjlighet att vända loket om inget reservlok finns att tillgå, fordonsreserverna idag är inte precis som när allt var SJ.
Jisses, var får du allt ifrån. :-)

Det lär försvinna fler vändskivor de närmaste 10 åren. Den i Norrköping lär ryka när godsbangården flyttat. Den vid Sävenäs ligger väll med i riskzonen. det är säkert fler som ligger pyrt till.

Vändskivor ej behövliga längre?

av Thomas K Ohlsson, Monday, September 26, 2022, 14:21 (955 dagar sedan) @ K Lemming

Om jag mot förmodan skulle ha fel kommer alltså alla nuvarande vändskivor vara kvar om låt oss säga tio år, och det kommer att byggas nya på viktiga orter som nu saknar vändskivor - t ex Stockholm?

Vi får väl se!

vänligen
Thomas K Ohlsson

Vändskivor ej behövliga längre?

av K Lemming, Monday, September 26, 2022, 14:51 (955 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Om jag mot förmodan skulle ha fel kommer alltså alla nuvarande vändskivor vara kvar om låt oss säga tio år, och det kommer att byggas nya på viktiga orter som nu saknar vändskivor - t ex Stockholm?

Vi får väl se!

vänligen
Thomas K Ohlsson

Och som vanligt snurrar du bort dig och ändrar på dina påståenden och vad frågan gällde. Det var att vändskivor inte alls längre behövdes i dagens järnvägsdrift du först påstod, sen påstod du att kvarvarande enbart användes för att få in lok i verkstäder och lokstall och inte för att VÄNDA lok/fordon.

Det är väl ingen som överhuvudtaget påstått eller tagit upp något om att samtliga kvarvarande skivor skulle vara kvar om 10 år, än mindre något om att det skulle byggas nya.

Vändskivor ej behövliga längre?

av Thomas K Ohlsson, Monday, September 26, 2022, 16:27 (955 dagar sedan) @ K Lemming

Om jag mot förmodan skulle ha fel kommer alltså alla nuvarande vändskivor vara kvar om låt oss säga tio år, och det kommer att byggas nya på viktiga orter som nu saknar vändskivor - t ex Stockholm?

Vi får väl se!

vänligen
Thomas K Ohlsson


Och som vanligt snurrar du bort dig och ändrar på dina påståenden och vad frågan gällde. Det var att vändskivor inte alls längre behövdes i dagens järnvägsdrift du först påstod, sen påstod du att kvarvarande enbart användes för att få in lok i verkstäder och lokstall och inte för att VÄNDA lok/fordon.

Det är väl ingen som överhuvudtaget påstått eller tagit upp något om att samtliga kvarvarande skivor skulle vara kvar om 10 år, än mindre något om att det skulle byggas nya.

Jag måste säga att jag inte förstår din argumentation!
Eftersom du tydligen anser att vändskivor behövs idag men inte i framtiden undrar jag när du anser att de blir obehövliga?

Men är detta en järnvägshistorisk fråga? Nja...

vänligen
Thomas K Ohlsson

Vändskivor ej behövliga längre?

av K Lemming, Tuesday, September 27, 2022, 04:14 (954 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Om jag mot förmodan skulle ha fel kommer alltså alla nuvarande vändskivor vara kvar om låt oss säga tio år, och det kommer att byggas nya på viktiga orter som nu saknar vändskivor - t ex Stockholm?

Vi får väl se!

vänligen
Thomas K Ohlsson


Och som vanligt snurrar du bort dig och ändrar på dina påståenden och vad frågan gällde. Det var att vändskivor inte alls längre behövdes i dagens järnvägsdrift du först påstod, sen påstod du att kvarvarande enbart användes för att få in lok i verkstäder och lokstall och inte för att VÄNDA lok/fordon.

Det är väl ingen som överhuvudtaget påstått eller tagit upp något om att samtliga kvarvarande skivor skulle vara kvar om 10 år, än mindre något om att det skulle byggas nya.


Jag måste säga att jag inte förstår din argumentation!
Eftersom du tydligen anser att vändskivor behövs idag men inte i framtiden undrar jag när du anser att de blir obehövliga?

Men är detta en järnvägshistorisk fråga? Nja...

vänligen
Thomas K Ohlsson

Det förstår jag att du inte gör när du lägger till egna parametrar till diskussionen. :-| Var någonstans uttrycker jag åsikten att vändskivor inte skulle fylla något behov i framtiden?

Vändskivor ej behövliga längre?

av Stefan Skoglund, Tuesday, September 27, 2022, 16:52 (954 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Hurra för billig mark (jordbruksmark) iom att växelgator tar plats.


Time: 224
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 959
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1111
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2311

[x]
[*]