Industrispår i Norrköping (del 1 på Järnvägshistoriskt Forum) (Bana)
De sista två avsnitten i postvagnen hoppade vi till händelö pga mitt besök i oljehamnen där men nu fortsätter vi där vi slutade inan dess nämligen
här på slutet av avsnittet om Norra kajen
Vi följer nu motala ströms naturliga utlopp till lika den gamla inseglings rännan till hamnen inan Lidökanelen byggdes.
Här är kurvan bort från norra kajen med virkesupplaget till vänster i bild. Bakom det slutar även spåret längst slottsgatan.
Blixholmen som bildades när kanalen byggdes ligger till höger i bild, man kan ana ett jack in i den där det tidigare låg ett varv
Samma kurva fast bilden är tagen från bakom nuvarnde södra hamen
Bilden antagligen tagen före 1915 då södra kajen ännu inte var förlängd bortom syltenberget
Här är södra kajen förlängd en bit man ser också att norra kajen blivigt förlängd bort mot Gästgivarehagen och att det ligger dubbelspår på den.
Längst bort skymtar vid Gästgivare hagen skymtar den första oljecistärnen.
Inte för att man ser mycket av den norra sidan men för att få en bild av´den stora förändringen Lindökanalen innebar får den vara med.
Spåren följer kajens och strömmens böj mot nord/nordväst.
Bilcken mot norr kajkanten utanför bild på höger sida
Nu har jag gått en bit längst kajen mot norr och blickar söderut
Odals Cilo rakt fram i bild ligger på södra kajen.
Från samma ställe mot norr
Växeln in till spåret till en lagerhall som jag inte vet vaem ten tillhör/ har tillhört
spåret byggt någon gång efter 1960
Stickspåret sett mot söder från andra sidan containrarna
Och från samma plats mot norr
Här korsar stickspåret jungmansgatan och sen är det numera sedan man buggt till lagret stopp.
Om man tittar på Eniros bilder ser man hur det såg ut från början med en port in till lagret.
Nu fortsätter vi bort mot Tyngd lyfts kranen Starke Ivar
Spåret går här lite närmre kajkanten
Antingen så blev det alldrig dubbelspår här ellser så var det ganska trångt
Blicken mot norr från ungefär där den högra lastbilen står på bilden ovanför
Själva karnområdet sett mot norr
Grinden in till kranen
Tungtransportvagnen har kopplats loss från personal och manövervagnen och backas inn under kranen
Och så tre bilder på hur lastningen ser ut idag
Jag tror att spåret in under själva kranen är ganska nytt
Personal och manöver vagnen står kvar utanför kranområdet
Hoppas den kommer bevaras i Blått
Nu fortsätter vi norrut och bort från dagens verksamhet.
Här utsikten från kranområdet och norrut med växeln till spåret in under kranen närmst i bild
Lite längre bort korsar ledningarna till den södra oljeinlastningen spåren
I bakrunden skymtar Cementas (hidelberg cement group)annläggning på händelö
Två detaljbilder på växeln.
I nästa avsnitt fortsätter vi norrut och tittar på resterna av oljehamenen där
Alla komentarer och synpunkter motages tacksamt
Hoppas det inte blivigt för mycket nytt nu
Mvh felix