Ställbocken från Nässjö godsbangård (Signaler/säkerhet)
Jag har studerat ställbocken från Nässjö godsbangård som finns i Nässjö järnvägsmuseum
Ställbocken har tillverkarskylt:
„Eisenbahnsignalbauanstalt Max Jüdel & Co Braunschweig“
Tågvägsval:
”X2, Z från Äng till godsbangården eller omvänt K16? K3, K3”
och ”X1, Y från Äng till Personbangården eller omvänt K2, K2”.
Emaljskylten är skadad,
K-nycklar från vänster: K11, K16, K2, K2, K3, K3.
En signallampa märkt FX1/2. Ledningarna går ut ur ställbocken.
Två elektriska kontakter: K11, som inte kan göra inrepp i linjalen, i serie med X1. Dessa ledningarna går också ut ur ställbocken.
Två röda vevar:
den vänstra ”X1 Från Äng till Personbangården 5+” åt vänster
och ”X2 Från Äng till Godsbangården 5-” åt höger,
den högra ”Y Från Personbangården till Äng 166+” åt vänster
och ”Z Från Godsbangården till Äng 166-” åt höger.
En skylt: ”Tågvägslås får icke utlösas förrän vederb. tåg i sin helhet passerat till tågvägen hörande förreglade växelgrupper eller stannat å driftplatsen.”
K16 kan enbart tas bort när tågväg mot personbangården är vald och därmed låst.
När K11 är borttagen kan signalen ”vänstra veven står i läge X1” släppas ut.
Vevarna kan inta lägena X1 och Y eller X2 och Z samtidigt.
För att kunna ställa tågväg mot personbangården måste båda K2-nycklarna vara inlåsta och mot godsbangården måste K16 och båda K3-nycklarna vara inlåsta.
Vad betyder signallampan? Varifrån kommer den?
Vart går signalen att X står i kör med en vinge?
Varför används K11?