Med RBV till - - - -- plastskyltarna (Bana)
Den här bilden av X7p 52 vid Djursholms Ösby visade jag i del 10. Bilden ska vara tagen 1966 eftersom den ingår i en samling bilder där även Långängslådan finns med. Här syns det tydligt att motorvagnen har en plastskylt.Jag minns att just Rimbo saknades under SJ-tiden. När jag bläddrade bland skyltarna någon gång omkring 1970 fanns Eddavägen, Näsby Park, Viggbyholm, Hägernäs, Österskär, Vallentuna och Lindholmen med som destinationer. Tack till Ulf för uppgiften om att Rimbo saknades även i början efter landstingets övertagande av trafiken 1972.
/Peter Bolin
Jag har tittat igenom Roslagsbanans grafiska tidtabeller från 1960-talet och kan konstatera:
– De av Peter uppräknade destinationerna var, tillsammans med Rimbo, de som användes som yttre ändstationer från maj 1968 (ända till 1973, då Åkersberga tillkom, men bara för ett rälsbusståg).
– Till maj 1968 hade några kvällståg Roslags Näsby som yttre ändstation.
– Till maj 1965 hade enstaka tåg efter midnatt Djursholms Ösby som inre ändstation utan att det fanns anslutning mot Stockholm Ö. ("Ingående tåg" till vagnhallen i Djursholms Ösby, vars användning verkar ha upphört då.)
– Till maj 1962 fanns det ett (endast ett) lördagståg till Åkersberga.
– Till maj 1961 användes både Djursholms Ekeby och Roslags Näsby som yttre ändstation för ganska många tåg.
Plastskyltarna bör alltså ha tillkommit allra tidigast i maj 1961, men att det skulle ha skett så tidigt är väl inte rimligt att tro. Plastskyltarna torde ha tillkommit allra senast i maj 1968 men kan ju ha tillkommit några år tidigare om man "specialbehandlade" de enstaka kvällstågen till Roslags Näsby. (Att Djursholms Ösby till 1965 var destinationen för enstaka "ingående" tåg, det kan vi nog bortse ifrån, liksom förstås från det till 1962 existerande lördagståget till Åkersberga.)
/up