Stockholms Östra; trafikering och elektr. av normalspåren (Elektrifiering/elektrisk drift)
En liten detalj jag har funderat på till och från (och som kanske redan har blivit diskuterad på forumet) är hur man trafikerade normalspåren vid Stockholms Östra. Det fanns kontaktledning på normalspåret från Albano upp i backen mot bangården där den uppenbarligen tog slut före de första växlarna. Fanns det planer på att elektrifiera normalspåren inne på smalspårsbangården med de komplikationer och omkopplingsbar kontaktledning som de olika strömsystemen skulle ha medfört och krävt? Spåren till soplastningsstationen skulle ju knappelunda ha kunnat elektrifieras i varje fall. Användes eventuellt ackumulatorlok på normalspåren?
Man kan ju leka med tanken hur det skulle se ut om normalspåren och soplastningen fanns kvar än i dag. Då hade man kanske kunnat se Vectronlok med ett tågsätt sopvagnar ta sig fram med hjälpdieseln mitt i den smalspåriga röran på Stockholms Östra? Eller kanske rentav köra på likström. Det finns ju varianter som klarar 1500V.