Inlandsbanan (Bana)

av mormorsgruvan, Saturday, January 07, 2023, 10:36 (850 dagar sedan)

En av anledningarna till att bygga inlandsbanan var att kunna frakta lapplandsmalm söderut.
Har det förekommit någon sådan trafik ?

Inlandsbanan

av Pelle Björkman, Saturday, January 07, 2023, 11:31 (850 dagar sedan) @ mormorsgruvan

En av anledningarna till att bygga inlandsbanan var att kunna frakta lapplandsmalm söderut.
Har det förekommit någon sådan trafik ?

Egentligen inte.Tanken var ju att lapplandsmalmen skulle skeppas ut via en hamn i Bohuslän. Lapplandsmalmen fick istället sin utförselväg via Narvik.
Viss malmtrafik har förekommit, från Lövlden (Stekenjokk-Rönnskär) och Slagnäs/Arvidsjaur (Laisvall/Adak-Rönnskär)

Inlandsbanan

av olle sundström, Saturday, January 07, 2023, 17:26 (850 dagar sedan) @ Pelle Björkman

Är det hela sanningen? Rätta mig om jag har fel, som folk brukar säga när de tvivlar på sig själva - vilket jag gör i denna fråga - men visst gick malm från Luossavara till något av Uddeholmsbolagets järnverk under andra världskriget?
Uddeholm var delägare i L-gruvan.

Olle S

Inlandsbanan

av olle sundström, Saturday, January 07, 2023, 17:43 (850 dagar sedan) @ olle sundström

"Det blev lite fel" när det gäller den av UHB delägda gruvans namn.
Rätt namn är

Tuolluvaara

och inget annat.

OS

Inlandsbanan

av Lennart Petersen, Saturday, January 07, 2023, 19:03 (849 dagar sedan) @ olle sundström

"Det blev lite fel" när det gäller den av UHB delägda gruvans namn.
Rätt namn är

Tuolluvaara

och inget annat.

OS

Kan ju ha varit måttliga kvantiteter som gick dit.
Men i så fall använde man nog de elektrifierade järnvägarna snarare än Inlandsbanan.
Men det är sant att från början fanns storslagna planer för Inlandsbanan, inlandet skulle öppnas upp för exploatering och befolkn9ngstillväxt.
Lapplandsmalm skulle kunna fraktas ut till Bohuslän o.s.v
Av. detta blev intet men när man funderade på en första försöksetapp för storskalig elektrifiering så valde man mellan
Malmbanan, Västra stambanan och (!) Inlandsbanan.
Det blev Malmbanan och en anledning var att man där höll på att slå i kapacitetstaket,

Inlandsbanan

av Olle E, Saturday, January 07, 2023, 21:25 (849 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Inlansbanan måste väl rimligen beskrivas som ett hejdundrande fiasko från början till slut, även de sträckor som inte byggdes av staten..?

Inlandsbanan

av A.Svenson, Monday, January 09, 2023, 00:08 (848 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Hej,

De planerna för elekrisk försöksdrift måste ju gällt helt eller delvis Kristinehamn-Östersund då norra delen färdigställdes 1937?

Hlsn.
Anders S

Inlandsbanan

av Anders.k., Sunday, January 08, 2023, 00:27 (849 dagar sedan) @ olle sundström

"Det blev lite fel" när det gäller den av UHB delägda gruvans namn.
Rätt namn är

Tuolluvaara

och inget annat.

OS

Jo det där dök upp i boken om Uddeholmsbolagets historia .
Står inget om transporterna dock,
Skulle nog gissa på att malmen tog båt till Karlstad , direkt järnvägstransporter är dyrt för så lågvärdigt gods

Mvh Anders k

Inlandsbanan

av Sune Nylén, Sunday, January 08, 2023, 08:48 (849 dagar sedan) @ Anders.k.

Inlandsbanan kan nog också ses som ett militärprojekt. Om ryssen - den alltid lede fienden - steg iland på norrlandskusten kunde de lätt skära av stambanan. Inlandsbanan låg längre in och kunde lättare försvaras. På den tiden när det projekterades var ju Finland ockuperat av ryssarna så det fanns nog, då som nu, skäl att vara vaksam.

Inlandsbanan

av A.Svenson, Sunday, January 08, 2023, 23:51 (848 dagar sedan) @ Sune Nylén

Enligt lokförarsonen (SWB) och militärhistorikern Mj Stellan Bojerud, salig i åminnelse, projekterades de av staten byggda delarna norr Östersund under namnet ”Militärjärnvägen genom Övre Norrland”.

Ett tredje (vid sidan av detta och statsbanan Skövde-Karlsborg) projekt som drevs utifrån försvarsplanering ska ha varit en normalspårig förbindelse till Norrtälje. Bl a för marinens försörjning.

Hlsn.
Anders S

Inlandsbanan

av Sune Nylén, Monday, January 09, 2023, 15:06 (848 dagar sedan) @ A.Svenson

Ja, det var ju på inlandsbanan som tyska permittenttågen också gick. Dels passerade man då inte Bodens fästningsområde, dels var det väl mindre lockande att desertera i ödemarken genom att hoppa av. Det fanns tydligen ett avtal mellan Sverige och Tyskland att sådana personer skulle inte kunna begära asyl, utan skickas tillbaka till Tyskland för arkebusering. Visserligen passerade division Engelbrecht Boden, men det var nog ett undantag då ingen annan väg fanns.

Inlandsbanan

av IH, Sunday, January 08, 2023, 08:49 (849 dagar sedan) @ Pelle Björkman

I norra Värmland har det funnits gruvor vid Persberg och Långban. Den malmen fraktades också på inlandsbanan. Men det kanske är inlandsbanan norr om Mora som avses.

Det kan ju bli malmtrafik Jokkmokk-Gällivare om Kallak-gruvan kommer i drift.

Inlandsbanan

av Strömgränsreferensen, Sunday, January 08, 2023, 09:37 (849 dagar sedan) @ IH

I norra Värmland har det funnits gruvor vid Persberg och Långban. Den malmen fraktades också på inlandsbanan. Men det kanske är inlandsbanan norr om Mora som avses.

Det kan ju bli malmtrafik Jokkmokk-Gällivare om Kallak-gruvan kommer i drift.

Hur är det tänkt att denna gruva ska ligga (ogooglat).
Spåranslutning från inlandsbanan?

Inlandsbanan

av IH, Sunday, January 08, 2023, 16:49 (849 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Det blir troligen biltransport från Kallak-gruvan. Om det blir till lastplats vid inlandsbanan norr om Jokkmokk eller vid Gällivare är väl oklart än så länge. Det är 4 mil till Jokkmokk och 12 mil till Gällivare.

STAX är väl bara 20 ton på den delen av inlandsbanan och det är väl 30 ton på malmbanan.

Inlandsbanan

av Pelle Björkman, Monday, January 09, 2023, 12:19 (848 dagar sedan) @ IH

Det blir troligen biltransport från Kallak-gruvan. Om det blir till lastplats vid inlandsbanan norr om Jokkmokk eller vid Gällivare är väl oklart än så länge. Det är 4 mil till Jokkmokk och 12 mil till Gällivare.

STAX är väl bara 20 ton på den delen av inlandsbanan och det är väl 30 ton på malmbanan.

Problemställningar kan delas in 2 delar:
1. Blir det ngn gruva utifrån de invändningar som rests mot en gruvbrytning.
2. Inlandsbanan kräver ett större åtgärdspaket. Banöverbyggnaden, banvallen, samt broarna torde kräva en större översyn och förstärkning.

Inlandsbanan

av Staffan Myrenberg1, Sunday, January 08, 2023, 10:47 (849 dagar sedan) @ IH

Uddeholmsbolaget hade sina gruvor i östra Värmland. I norra Värmland finns inga gruvor. En del malm kunde gå med NKlJ till Hagfors medan en del malm gick på normalspåret till Nykroppa. Frågan är ju om Gammalkroppa också fick malm per järnväg eller om malmen kom med pråmar. En hel del malm gick med pråmar på de olika sjösystemen.


Time: 253
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1268
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1314
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2853

[x]
[*]