Tågsammansättningar loktåg till Falsterbo 1962-1965 (Fordon: allmänt)

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, January 07, 2023, 17:32 (848 dagar sedan)

I ett tidigare inlägg om lok som väntade på skrotning i Vislanda uppmärksammades J 1344, som var ett av ångloken som drog de s.k. badtågen Malmö (Södervärn) - Falsterbo. Under åren 1962-1965 noterade jag lok- och vagnsammansättningar för dessa tåg och har sammanställt anteckningarna i en excelfil som jag nu skannat och visar nedan som tre bildfiler. Sammanställningen är helt och hållet grundad på mina egna anteckningar och upptar alla dagar då tågen enligt tidtabell skulle framföras (sön- och helgdagar sommartid) åren 1962-1965. Dessutom har jag tagit med av mig kända dagar då loktåg framfördes med extratåg. Vid ett par tillfällen blev det inte ångtåg utan lokomotortåg eller rälsbuss och även dessa dagar finns med. Eftersom jag inte var på plats alla dagar med denna trafik så saknas givetvis uppgifter för vissa trafikdagar. Jag hoppas att det går att läsa texten. Om någon kan komplettera är jag givetvis tacksam.
Ett par kommentarer:Tågsättet utgick på morgonen från Malmö C till Hindby som tomtåg. Härifrån sköts vagnsättet till Södervärn. Motsvarande ägde rum på kvällen efter badtågets återkomst till Södervärn men med den skillnaden att tågsättet framfördes till Malmö gbg i stället för Malmö C. Detta medförde att vagnarna hamnade i omvänd ordningsföljd till nästa trafikdag, något som kan utläsas av sammanställningen. I de fall tåget skulle framföras två dagar i följd (t.ex. vid extra helgdag intill en söndag) sattes vagnarna i Södervärn över natten och loket gick ensamt till lokstationen i Malmö.
[image]
[image]
[image]

Tågsammansättningar loktåg till Falsterbo Z65

av Macadam, Saturday, January 07, 2023, 17:45 (848 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Intressant att Z65 användes 640507. Det är första gången jag hört talas om att Z65 används som lok i ett persontåg.

Tågsammansättningar loktåg till Falsterbo Z65

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, January 07, 2023, 17:50 (848 dagar sedan) @ Macadam

Intressant att Z65 användes 640507. Det är första gången jag hört talas om att Z65 används som lok i ett persontåg.

Anledningen till att det fick köras rälsbusståg och lokomotortåg de första trafikdagarna i maj var att J 1262 var på revision och inte hade återkommit till Malmö. Vid denna tid var de andra J-loken, som gått tidigare år, inte driftdugliga. Året därpå blev det J 1393, som fick rustas upp. SJ hade planer på att sätta in T2/T21-lok men det gick inte pga att dessa lok inte fick gå över Falsterbokanalen.

Tågsammansättningar loktåg till Falsterbo Z65

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, January 07, 2023, 17:57 (848 dagar sedan) @ Macadam

Och här en bild från Södervärn av tåget som drogs av dubbla Z65.
[image]

Tågsammansättningar loktåg till Falsterbo Z65

av Stig Lagergren, Saturday, January 07, 2023, 18:02 (848 dagar sedan) @ Macadam

Intressant att Z65 användes 640507. Det är första gången jag hört talas om att Z65 används som lok i ett persontåg.

Här gick det Z65, t.o.m. i snälltåg. Det är snälltåg 3632 Stockholm - Hede som på sträckan Sveg - Hede drogs av Z65 512 + 513 + S1 1923. Datum 14 feb. 1965 (reprisbild)

[image]

Tågsammansättningar loktåg till Falsterbo Z65

av Patrik Eriksson, Sunday, January 08, 2023, 00:02 (848 dagar sedan) @ Macadam

Intressant att Z65 användes 640507. Det är första gången jag hört talas om att Z65 används som lok i ett persontåg.m

Vid något tillfälle på 80 talet så gick det även Z65 på BKB mellan Karlskrona och Kristianstad sedan ett T43 havererat. Dock med en enorm försening som följd. /Källa ÖSJ bladet.

Tågsammansättningar loktåg till Falsterbo Z65

av Bengt Gustavsson, Sunday, January 08, 2023, 20:13 (847 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Det var söndagskvällen den 26 oktober 1980 som Z65 fick rycka in som dragkraft i rst 289 (Karlskrona - Hässleholm med ligg- och sovvagnar till Stockholm) på sträckan Karlskrona - Kristianstad. Ordinarie lok, T43 242, hade tidigare på dagen havererat i Karlskrona, varför T43 234 kördes som tjänstetåg till Karlskrona. Dock fick också detta lok lokskada vid Bergåsa strax utanför Karlskrona. Det beslöts att dra rst 289 med Z65. Karlskrona hade på den tiden en Z65 placerad där för växling. Denna drog rst 289 första etappen till Ronneby. Från Karlshamn hade två Z65 körts till Ronneby för att ta över tåget. Dessa, Z65 500 + 588, drog sedan tåget till Kristianstad. Vagnsammansättningen var SV1 55142 + AB4R 2848 + BC2 4451 + WL3 4557 + 4672. Avgång från Karlskrona 21.52 (21.22) och ankomst till Kristianstad C 00.53 (23.22). Jag tjänstgjorde denna söndagskväll (och natt mot måndag 27 oktober) som tkl på Kristianstad C.

Tågsammansättningar loktåg till Falsterbo Z65. Sovvagnarna?

av Leif B, Monday, January 09, 2023, 14:50 (846 dagar sedan) @ Bengt Gustavsson

Det var söndagskvällen den 26 oktober 1980 som Z65 fick rycka in som dragkraft i rst 289 (Karlskrona - Hässleholm med ligg- och sovvagnar till Stockholm) på sträckan Karlskrona - Kristianstad. Ordinarie lok, T43 242, hade tidigare på dagen havererat i Karlskrona, varför T43 234 kördes som tjänstetåg till Karlskrona. Dock fick också detta lok lokskada vid Bergåsa strax utanför Karlskrona. Det beslöts att dra rst 289 med Z65. Karlskrona hade på den tiden en Z65 placerad där för växling. Denna drog rst 289 första etappen till Ronneby. Från Karlshamn hade två Z65 körts till Ronneby för att ta över tåget. Dessa, Z65 500 + 588, drog sedan tåget till Kristianstad. Vagnsammansättningen var SV1 55142 + AB4R 2848 + BC2 4451 + WL3 4557 + 4672. Avgång från Karlskrona 21.52 (21.22) och ankomst till Kristianstad C 00.53 (23.22). Jag tjänstgjorde denna söndagskväll (och natt mot måndag 27 oktober) som tkl på Kristianstad C.

Intressant! Kom vagnarna vidare till Hässleholm och Stockholm, eller blev de kvar i Kristianstad till morgonen?

Tågsammansättningar loktåg till Falsterbo Z65. Sovvagnarna?

av Jan-Anders Wihrén, Monday, January 09, 2023, 19:20 (846 dagar sedan) @ Leif B

Det var söndagskvällen den 26 oktober 1980 som Z65 fick rycka in som dragkraft i rst 289 (Karlskrona - Hässleholm med ligg- och sovvagnar till Stockholm) på sträckan Karlskrona - Kristianstad. Ordinarie lok, T43 242, hade tidigare på dagen havererat i Karlskrona, varför T43 234 kördes som tjänstetåg till Karlskrona. Dock fick också detta lok lokskada vid Bergåsa strax utanför Karlskrona. Det beslöts att dra rst 289 med Z65. Karlskrona hade på den tiden en Z65 placerad där för växling. Denna drog rst 289 första etappen till Ronneby. Från Karlshamn hade två Z65 körts till Ronneby för att ta över tåget. Dessa, Z65 500 + 588, drog sedan tåget till Kristianstad. Vagnsammansättningen var SV1 55142 + AB4R 2848 + BC2 4451 + WL3 4557 + 4672. Avgång från Karlskrona 21.52 (21.22) och ankomst till Kristianstad C 00.53 (23.22). Jag tjänstgjorde denna söndagskväll (och natt mot måndag 27 oktober) som tkl på Kristianstad C.


Intressant! Kom vagnarna vidare till Hässleholm och Stockholm, eller blev de kvar i Kristianstad till morgonen?

En lite konstig fråga mht rubriken. Någon kanske tror att det gick sovvagnar till Falsterbo men det kan nog dementeras. Det är givetvis alltid intressant när en s.k. tråd kan utvecklas men man kommer snart till en punkt när det kanske hade varit bättre att starta en ny tråd (tycker jag).

Tågsammansättningar ... Om slingrande trådar och rubriker

av Leif B, Wednesday, January 11, 2023, 08:31 (844 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Det var söndagskvällen den 26 oktober 1980 som Z65 fick rycka in som dragkraft i rst 289 (Karlskrona - Hässleholm med ligg- och sovvagnar till Stockholm) på sträckan Karlskrona - Kristianstad. Ordinarie lok, T43 242, hade tidigare på dagen havererat i Karlskrona, varför T43 234 kördes som tjänstetåg till Karlskrona. Dock fick också detta lok lokskada vid Bergåsa strax utanför Karlskrona. Det beslöts att dra rst 289 med Z65. Karlskrona hade på den tiden en Z65 placerad där för växling. Denna drog rst 289 första etappen till Ronneby. Från Karlshamn hade två Z65 körts till Ronneby för att ta över tåget. Dessa, Z65 500 + 588, drog sedan tåget till Kristianstad. Vagnsammansättningen var SV1 55142 + AB4R 2848 + BC2 4451 + WL3 4557 + 4672. Avgång från Karlskrona 21.52 (21.22) och ankomst till Kristianstad C 00.53 (23.22). Jag tjänstgjorde denna söndagskväll (och natt mot måndag 27 oktober) som tkl på Kristianstad C.


Intressant! Kom vagnarna vidare till Hässleholm och Stockholm, eller blev de kvar i Kristianstad till morgonen?


En lite konstig fråga mht rubriken. Någon kanske tror att det gick sovvagnar till Falsterbo men det kan nog dementeras. Det är givetvis alltid intressant när en s.k. tråd kan utvecklas men man kommer snart till en punkt när det kanske hade varit bättre att starta en ny tråd (tycker jag).

Själv tycker jag det är en del av charmen med ett sånt här forum att trådar kan dra iväg i olika riktningar, i detta fall med en riktigt bra historia som Bengt berättade - och där jag blev nyfiken på hur det slutade. En historia som berättade både om Z65 i persontågstjänst (om än inte på Falsterbobanan) men också om en tid då man ansträngde sig och improviserade för att resenärerna skulle komma fram, istället för att skicka ett sms och erbjuda återbetalning av biljetten för att man inte kom dit man skulle.

Dock tycker jag det att man då bör anpassa rubriken så att det framgår att tråden tagit en ny riktning. Tycker jag.

Tågsammansättningar ... Om slingrande trådar och rubriker

av Bengt Gustavsson, Wednesday, January 11, 2023, 20:33 (844 dagar sedan) @ Leif B

Jo, vagnarna kom vidare från Kristianstad den aktuella natten. Kl 01.04 (23.26) fortsatte rst 289 mot Hässleholm, nu med Rc4 1252 som dragkraft utökat med AB4R 3072 + WL3 4594 (Kristianstads sovvagn till Stockholm). Lokomotorerna återgick som vut till Karlshamn och SV1 55142 stannade ju kvar i Kristianstad. Ligg- och sovvagnarna mot Stockholm gick också vidare från Hässleholm till Stockholm under natten.

Tågsammansättningar ... Sovvagnar och tack!

av Leif B, Thursday, January 12, 2023, 16:31 (843 dagar sedan) @ Bengt Gustavsson

Jo, vagnarna kom vidare från Kristianstad den aktuella natten. Kl 01.04 (23.26) fortsatte rst 289 mot Hässleholm, nu med Rc4 1252 som dragkraft utökat med AB4R 3072 + WL3 4594 (Kristianstads sovvagn till Stockholm). Lokomotorerna återgick som vut till Karlshamn och SV1 55142 stannade ju kvar i Kristianstad. Ligg- och sovvagnarna mot Stockholm gick också vidare från Hässleholm till Stockholm under natten.

Bar gjort av dåtidens Järnväg och järnvägare.

Tack för svar! :-)
Leif

Tågsammansättningar ... Om slingrande trådar och rubriker

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, January 12, 2023, 12:13 (843 dagar sedan) @ Leif B

Själv tycker jag det är en del av charmen med ett sånt här forum att trådar kan dra iväg i olika riktningar, i detta fall med en riktigt bra historia som Bengt berättade - och där jag blev nyfiken på hur det slutade. En historia som berättade både om Z65 i persontågstjänst (om än inte på Falsterbobanan) men också om en tid då man ansträngde sig och improviserade för att resenärerna skulle komma fram, istället för att skicka ett sms och erbjuda återbetalning av biljetten för att man inte kom dit man skulle.

Dock tycker jag det att man då bör anpassa rubriken så att det framgår att tråden tagit en ny riktning. Tycker jag.

Absolut är det väldigt givande med utvecklingar i ett ämne åt olika håll men det står ändå såhär i reglerna för detta forum:
"Vill du byta inriktning eller utvidga ämnet starta då en ny diskussion". Det finns säkert en anledning till denna regel. Det går ju alltid att hänvisa till en annan diskussion som har viss beröring men den nya och kanske går det också att länka dit. Dock menar jag att en mindre utsvävning kan vara bra utan att starta en ny diskussion men ibland tenderar trådarna att hamna långt ifrån det ursprungliga ämnet.

Tågsammansättningar ... Om slingrande trådar och rubriker

av Legion44, Thursday, January 12, 2023, 15:16 (843 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Jag är ju för att regler skall hållas men samtidigt tycker jag att det är en svår balansgång. Många gånger ser man att det startas nya trådar som får ett "nytt liv" så att säga, och andra gånger kan det upplevas att den nya tråden dör ut då det fanns en viss gnista och intresse i den gamla tråden av flera olika bra informationsvägar som kanske föll bättre ut i den gamla tråden. Det enda jag däremot är helt säker på är att jag vill ju inte på något sätt missa all den samlade ofantliga information som finns hos alla deltagare här på forumet, jag menar Google släng dig i väggen.. Ofta kan svaren komma mycket snabbare här än att googla dem, och det uppskattar jag trots att jag i skrivande stund är långt ifrån ditt trevliga inlägg om Falsterboanan! Den framlidne Vadsten hade varit lycklig😊


Time: 256
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1107
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1285
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2666

[x]
[*]