Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Kennlicht? - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Kennlicht? (Signaler/säkerhet)

av Göran Kannerby, Saturday, January 28, 2023, 15:56 (670 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

En liten reflektion:
Vitt sken finns ju fortfarande som "allt väl" nämligen i vägskyddssignalerna. Det smarta med att inte använda grönt sken där är att signalbeskedet inte påverkar den hastighetssignalering som erhållits genom tidigare huvudsignal.


Skillnaden mellan "inte stopp" och "kör" kanske tarvar en förklaring.

Ett lätt förståeligt exempel är en öppningsbar bro som är belägen mellan två blocksignaler. Bron har förreglingssignaler på ömse sidor. Om två tåg som kör efter varandra råkar befinna sig så att det första tåget har kört över bron och frigjort blocksträckan på vilken bron befinner sig, har man "kör, vänta stopp" i blocksignalen före bron och "stopp" i nästa blocksignal efter bron. Om det andra tåget passerar blocksignalen före bron i detta läge, erhåller föraren försignalbeskedet "vänta stopp". Om förreglingssignalen skulle visa grönt sken i stället för vitt kunde det lätt missuppfattas som "kör", vilket skulle upphäva försignalbeskedet "vänta stopp" trots att blocksignalen efter bron fortfarande visar "stopp". Detta är en anledning till behovet av signalbeskedet "inte stopp". Om förreglingssignalen i stället för att visa "inte stopp" vore släckt skulle det givetvis betyda "stopp" (självklar tröskelfråga i lokförarutbildningen).

Tack för den redogörelsen som tydligt utvecklar det jag i ovan citerade inlägg framförde.


Hela tråden:

 


Time: 269
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1140
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1292
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2714