Telefontrådar (Bana)
Om man får avvika lite mer från järnvägsslinjen och upp på stolplinjen istället. Tycker det ser lite skumt ut med 6 trådar på varje regel. Undrar hur man gjorde då för att undvika överhörning, eller hur man satte upp trådarna? Normalt har man 2 par som är skruvade inbördes. Det är ganska enkelt när man bara använder 4 trådar per regel, dvs 2 på vardera sidan som i sin tur är skruvade med dom ovanför eller under. 8 per regel funkar ju också med 2 fyr-skruvar per sida men 6????? Sexskruvar har jag aldrig hört talas om men järnvägen har ju ofta haft egna lösningar. Jag kan inte tänka mig att man hade en fyrskruv med stolparna inblandade.
Det förekommer fortfarande stolplinjer med blanktråd där isolatorerna inte sitter på reglar utan på krokar direkt på stolpen och då på ömse sidor om stolpen.
Så visst kan man tänka sig sex par organiserade som tre fyrskruvar på reglar för sex isolatorer.
Jo, visst fungerar det men jag skulle inte vilja sätta upp något sådant. Undrar vad det är för ensamma trådar högst upp? Telegraf för järnvägen?
Nu gör ni frågorna väldigt mycket mer komplicerat än det är. I stolplinjen sitter det 3 st fyrskruvar. Varje fyrskruv har två trådar på övre regeln och två på nedre, och de tre fyrskruvarna sitter alltså på bredden med den mittre fyrskruven runt stolpen.
Den översta ensmma tråden sägs vara gamla telegrafjorden, men jag har mer mina gissningar att det är den ursprungliga telegraftråden. Tråden är en grövre, runt 5 mm, järntråd till skillnad från de övriga trådarna som är 3 mm koppar och järntrådar.
Hela linjen var tidigt ett sambygge mellan järnvägen och Telegrafverket, där järnvägen ialla fall på slutet hade fyrskruven av koppar längst upp och in mot banan, och Telegrafverket disponerade de övriga vilka var av järntråd.
Inne i Uppsala hittade vi i samband med bygget av ULJ:s nya driftbangård intagskabeln som hade gått från denna blanktrådslinje in till telestationen i uppsala, en blykabel av Kraruptyp med 15-20 fyrskruvar av järntrådsomlindade 3 mm kopparledare.
Blankrådslinjen Bärby marielund är inte i bästa skick men ULJ har som vision att genomföra en upprustning då det visar en viktig del i järnvägens och telgrafverkets telefonlösningar.
/Per