Skotsk station till salu (Byggnad)

av mamma Ulla, Thursday, February 16, 2023, 07:08 (835 dagar sedan)

Komplett med spår, fordon mm. Fint och välhållet.

Saughtree Station

Ligger den vid f.d. Border Counties Railway, som var en sidobana till Waverley Route, Edinburgh - Carlisle. Om jag förstår det rätt hade stationen 3 tåg i veckan, så det är glesbygd vi talar om.

Nästa station norrut, Riccarton Junction, där det anslöt till Waverley Route, hade ett samhälle men inga väganslutningar. Så när den banan lades ner så blev samhället helt öde.

Skotsk station till salu

av BD, Thursday, February 16, 2023, 10:37 (834 dagar sedan) @ mamma Ulla

Man fryser när man ser de byggnaderna.

Riccarton Junction

av Richard Loe, Thursday, February 16, 2023, 19:58 (834 dagar sedan) @ mamma Ulla

Saughtree Station

Ligger den vid f.d. Border Counties Railway, som var en sidobana till Waverley Route, Edinburgh - Carlisle. Om jag förstår det rätt hade stationen 3 tåg i veckan, så det är glesbygd vi talar om.

Nästa station norrut, Riccarton Junction, där det anslöt till Waverley Route, hade ett samhälle men inga väganslutningar. Så när den banan lades ner så blev samhället helt öde.

Ni som undrar hur Riccarton Junction låg kan ta en titt på följande bild via länken. Här kan man verkligen tala om ödemark.

Approach to Riccarton Junction

Saughtree Station låg ungefär lika isolerat...

Skotsk station till salu

av Jonny Saljefeldt, Thursday, February 16, 2023, 22:19 (834 dagar sedan) @ mamma Ulla

Saughtree Station

Tre tåg "weekdays" vilket motsvarade vardagar (må-lö). Något/några extra tåg lördagar under vissa perioder. På den länkade sidan finns den sista sommartidtabellen från 1956:

http://disused-stations.org.uk/r/riccarton_junction/index300.shtml

Skotsk station till salu

av mamma Ulla, Thursday, February 16, 2023, 23:14 (834 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Saughtree Station

Tre tåg "weekdays" vilket motsvarade vardagar (må-lö). Något/några extra tåg lördagar under vissa perioder. På den länkade sidan finns den sista sommartidtabellen från 1956:

Precis, men de flesta tågen passerade Saughtree utan att stanna. Det var alltså bara tre nordgående tåg i veckan som stannade för påstigande, kl 13.48 må, to och lö. Och tre södergående per vecka som stannade för avstigande samma dagar kl 17.08-17.10.

Man hann alltså inte ens upp till Edinburgh för ärenden. Det fick räcka med en sväng till Riccarton och kolla draget på byn.

Skotsk station till salu

av Legion44, Friday, February 17, 2023, 08:24 (834 dagar sedan) @ mamma Ulla

Det ligger onekligen spår kvar, original eller har man lagt ut i eftertid? Någon som vet hur mycket spår det ligger kvar?

Skotsk station till salu

av Leif B, Friday, February 17, 2023, 08:41 (834 dagar sedan) @ Legion44

Det ligger onekligen spår kvar, original eller har man lagt ut i eftertid? Någon som vet hur mycket spår det ligger kvar?

Hur mycket spår som ligger framgår av flygfotot "photo 26" bland mäklarbilderna.

Skotsk station till salu

av Legion44, Friday, February 17, 2023, 08:49 (833 dagar sedan) @ Leif B

Ja nu såg jag när jag kikade lite mer noga. Tack för att du klargjorde detta!

Skotsk station till salu

av Jonny Saljefeldt, Friday, February 17, 2023, 16:11 (833 dagar sedan) @ mamma Ulla

Saughtree Station

Precis, men de flesta tågen passerade Saughtree utan att stanna. Det var alltså bara tre nordgående tåg i veckan som stannade för påstigande, kl 13.48 må, to och lö. Och tre södergående per vecka som stannade för avstigande samma dagar kl 17.08-17.10.

Du har rätt, jag missade att kolla uppehållsmönstret...

Skotsk station till salu

av Lennart Petersen, Wednesday, February 22, 2023, 03:36 (829 dagar sedan) @ mamma Ulla

Saughtree Station

Man hann alltså inte ens upp till Edinburgh för ärenden. Det fick räcka med en sväng till Riccarton och kolla draget på byn.

För ett antal år sedan hade vi något liknande för hållplatserna Sjijska och Kaitum .
Tåg stannade bara på vissa vardagar och det var olika dagar för de här två.
Var det sedan helgdag , t.rx Jul och Nyår på de dagarna kunde en t.o.r mellan dem ta flera veckor.
Nuförtiden stannar det tåg varje dag om någon för sig att kliva av eller på.

Time: 236
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)

Time: 1015
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1319
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2595

[x]
[*]