Funderingar om ett foto i Tåg 9 2022 (Järnvägspersonal)
På sidorna 30 - 32 i Tåg nummer 9 2022 är det en intressant artikel om fotografen Borg Mesch i Kiruna.
På sidan 32 är det ett foto från vändskivan i Kiruna, med personal.
Vet någon något om personerna på bilden?
Jag hamnar i funderingar över fotot; den andra personen från vänster, i svart kostym, skulle kunna vara min farfar, Hjalmar Bengtsson, som var lokförare i Kiruna till sin pension. Han var lång, 1,90 kanske, och ansiktsdragen skulle kunna stämma.
Efter pensionen 1939(?) flyttade han till Göteborg, men fortsatte köra ånglok på hamnbanan under kriget. Jag träffade honom ca 1958 ett par år innan han dog, så har inte några exakta minnen hur han såg ut - än mindre hur han såg ut 1920.
Om det nu är så som jag nästan tror, är det alltså åtminstone en lokförare på bilden (förutom personerna i lokhytten). Kanske blev han tillfrågad om han ville vara med, fast han var ledig - han bodde med min "blivande" far och syskon bara tvärs över spåren vid lokstallarna!
Bilden är från cirka 1920 enligt Roine Viklunds bok om "Den första statsbaneelektrifieringen", där fotot finns återgivet på sidan 203. Loket är fortfarande gråmålat. När målades loken rödbruna?
Berra