Laxå bangård 1952 (Bana)

av Torbjörn Jansson, Monday, February 27, 2023, 20:10 (795 dagar sedan)

På en ritning över Laxå bangård anno 1952 enligt länken så finns i den högre nedre delen något som kallas för kalkgrav med två tillhörande byggnader 20 och 21. Vet någon vad detta är? Jag har googlat på kalkgrav men hittar inget relevant.
https://www.ekeving.se/r/bgd/SJ/K-M/Jvm1184_J1_-0645.jpg

Laxå bangård 1952

av John T, Monday, February 27, 2023, 20:32 (795 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

På en ritning över Laxå bangård anno 1952 enligt länken så finns i den högre nedre delen något som kallas för kalkgrav med två tillhörande byggnader 20 och 21. Vet någon vad detta är? Jag har googlat på kalkgrav men hittar inget relevant.

Det är sannolikt kopplat till acetylengasverket som fanns i Laxå. Byggnaderna 20 och 21 som inte specificeras på ritningen borde nog ha tillhört verket. Vid tillverkningen bildas kalk, så kanske en grav för att ta hand om biprodukten? Alternativt för bränd kalk vid tillverkning av kalciumkarbid som behövs för att skapa gasen, men jag är inte närmare insatt i industriell acetylentillverkning. Fast kopplingen till gasverket borde väl vara ganska säker.

Laxå bangård 1952

av Torbjörn Jansson, Monday, February 27, 2023, 20:59 (795 dagar sedan) @ John T

Hej John!
Tack för snabbt och vederhäftigt svar ;-) !Jag ska vidarebefordra detta till min gode vän i Laxå och som har ett kulturellt intresse av både samhället och Laxå-Röfors Järnväg. Detta var hans fråga till mig då ha sett ritningen över bangården!
Hälsningar
Torbjörn

Laxå bangård 1952

av Bertil Bengtsson, Monday, February 27, 2023, 21:48 (795 dagar sedan) @ John T

Litet OT, förlåt.
När jag var liten, fanns det ett gasverk i Boden. Det finns med på bangårdsritningen 1931(?).
Som jag minns det, som tio-elva-åring, fanns det ingen "grav" där - men HELA omgivningen var VIT! Ja - och så luktade det någonting "stickande", som gjorde att jag gärna höll andan när jag cyklade förbi.
Berra

Laxå bangård 1952

av Sune Nylén, Monday, February 27, 2023, 23:41 (795 dagar sedan) @ John T

Så var det säkert ja. Strax norr om VGJ lokstall på Marieholm i Gbg fanns också en tegelbyggnad med ett acetylengasverk för att fylla gasflaskor (bomber) Även där fanns kalkgravar där illaluktande kalk tömdes. All acetylen kunde man väl inte ta vara på utan det fanns väl rester av kalciumkarbid i slamkalken vilket gav ifrån sig en kvävande lukt. Jag hade en AGA tidning med ett reportage därifrån och några andra ställen, som jag förlagt. Jag letade efter den för en tid sedan i annat sammanhang - jag ville väl göra mig intressant genom att lägga ut några sidor förstås,:-D / Sune.

Laxå bangård 1952 - Gasverk och Gasklocka.

av S-O Johansson, Monday, February 27, 2023, 22:49 (795 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Enligt den lista över SJ numrering av byggnader jag har så står 20 för Gasverk och 21 för Gasklocka.

av Torbjörn Jansson, Tuesday, February 28, 2023, 09:42 (794 dagar sedan) @ S-O Johansson

Tack för klargörande :-) ! Nu är alla frågetecken uträtade och inget annat var väl att vänta från medlemmarna på detta eminenta Forum :-D !

av Sune Nylén, Tuesday, February 28, 2023, 10:30 (794 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Säj inte de´ . Säj inte de´... Kanske hittar jag AGA tidningen....:-D :-P / Sune.

av Torbjörn Jansson, Tuesday, February 28, 2023, 16:39 (794 dagar sedan) @ Sune Nylén

Spänningen är ooooliiidlig....:-D :-D :-D !
/Torbjörn

av olle sundström, Wednesday, March 01, 2023, 16:08 (793 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Ber om ursäkt för sen reaktion - och dessutom för hela inläggets tämligen OT-artade innehåll.

Men vi börjar med fakta: Kalciumkarbid tillverkas i ljusbågsugnar med "vanlig" kalk och kol som råvaror.

Kalciumkarbiden omsätts med vatten varvid acetylengas - även dissousgas (vilket går tillbaka på det franska ordet dissoudre = lösa upp/in) som syftar på acetylengasen pressas in stålflaskor innehållande aceton som begärligt "löser in" acetylenet så att gasflaskan kan innehålla mycket större mängd acetylen.

Och nu börjar det verkligt OT-artade: Det är vårdag för cirka 60 år sedan. Farsan hade satt mig i arbete med att städa ur dasset som var inrymt i stf:ens tjänstebostads kombinerade dass, vedbod och grisstall (sas det i alla fall).

Nåväl, farsan kommer bort till mig mellan två tåg och säger plötsligt "nä men titta, här har vi en gammal karbidburk. Vi ser efter om det karbiden fortfarande kan ge acetylengas". Sagt och gjort: Av med locket, på med vatten och se på fan, det börjar bubbla och sjuda. Vi kommer överens om att pröva att tända på gasen och helt plötsligt slog flammorna upp högt ur karbidburken.

Farsan blev skitskraj - tänk själv, nedbränning av dass på arbetstid - så han slog på vattenskvätten som var kvar i hinken och elden tog givetvis en våldsam utveckling. Vi släpade bort karbidburken och vräkte ut hela sörjan på gårdsplanens grus och elden lade sig lydigt när ingen mer gas kunde bildas.

Och vad kan man lära av denna historia: hantera alltid karbid med stor försiktighet och kom ihåg att vatten INTE släcker karbidrelaterade bränder.

Tack för att jag fick bli påmind om denna då så sensationella händelse!

Olle S

av Staffan Myrenberg1, Wednesday, March 01, 2023, 23:07 (793 dagar sedan) @ olle sundström

De vanliga handsignallyktorna med fotogenbrännare fick under första världskriget ersättningsbrännare för acetylen. Min morfar berättade hur det fungerade när jag fick en sådan brännare. Med en ställskruv kan man reglera vattendroppandet så att lågan blir vettigt hög. När lyktan ska släckas stänger man ställskruven. Då osar lyktan en hel del och då ställde man ut lyktan utomhus tills det osat färdigt. Det blir som en kalkgröt när karbiden har reagerat slut i behållaren.

Time: 233
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)

Time: 1104
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1245
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2602

[x]
[*]