Höga ryggstöd i 2 klass nitade vagnar (Fordon: vagnar)

av HP, Wednesday, March 01, 2023, 13:14 (818 dagar sedan)

Hej, nitade 2-klassvagnar (fd 3-klass) hade på slutet oftast soffor med tyg (rött/blått/grönt) och sedan nackstöd i grå vinyl (inte helt säker på att det kallas just så). Tänker främst på B8-vagnar i denna diskussion.

Men det fanns några vagnar där nackstöden aldrig byggdes dit. Vi har två vagnar på JVM och det är Co8cs 3200 och Co8d 3137.

Vad var anledningen till att vissa fick nackstöd, men vissa fick det inte? Jag "får för mig" att de vagnar som inte fick det ofta har äldre tyger på sofforna än det klassiska randiga gröna/blå/orangeröda (som kom på 60-talet).

Kan det vara så att när en B8 kom in på revision så gjordes säkert en bedömning om sofforna behövde kläs om eller ej. Om man beslutade att klä om, då fick den också nackstöd?

De vagnar som kom in och hade låga soffor, men med bra tyg...de fick inte höga nackstöd, och efter det blev det slopning nästa gång det var rev-dags?

Öppen för förslag och tankar?

PS: Har ej nämnt det bruna tyget ovan, eftersom jag aldrig själv sett det i en B8, och vill tro att det i första hand användes i 1 klass? Men det är inte säkert att jag har rätt :)

Mvh Henrik Reuterdahl

Höga ryggstöd i 2 klass nitade vagnar

av Thomas Tell, Wednesday, March 01, 2023, 19:35 (818 dagar sedan) @ HP

Kan inte sofforna med höga nackstöd kommit från Bo8f som byggts om till B3 eller B15?
/tell

Höga ryggstöd i 2 klass nitade vagnar

av Stig Lagergren, Wednesday, March 01, 2023, 20:15 (818 dagar sedan) @ Thomas Tell

Kan inte sofforna med höga nackstöd kommit från Bo8f som byggts om till B3 eller B15?
/tel

De höga rygg/nackstöden kom långt tidigare än ombyggnaden till B15.
Blev förresten någon B8F ombyggd till B3?

Höga ryggstöd i 2 klass nitade vagnar

av Thomas Tell, Thursday, March 02, 2023, 00:20 (818 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Blev förresten någon B8F ombyggd till B3?

Jo några stycken.
/tell

Höga ryggstöd i 2 klass nitade vagnar

av HP, Wednesday, March 01, 2023, 20:44 (818 dagar sedan) @ Thomas Tell

Kan inte sofforna med höga nackstöd kommit från Bo8f som byggts om till B3 eller B15?
/tell

Verkar som om de är "lösa" och eftermonterats får jag känslan av?/HP

Höga ryggstöd i 2 klass nitade vagnar

av Lennart Petersen, Thursday, March 02, 2023, 00:39 (818 dagar sedan) @ HP

Jag har ett intryck att de här vagnarna med låga ryggstöd var till stor del vagnreserv som sattes in vid stora helger.
Åttminstone råkade jag ut för dom då.
Det. var vanligt att man utrustade extratåg (på 60-70tal ) som. körde. 5min före ordinarie snälltåg på södra och västra stambanorna.

Höga ryggstöd i 2 klass nitade vagnar

av HP, Thursday, March 02, 2023, 16:10 (817 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jag har ett intryck att de här vagnarna med låga ryggstöd var till stor del vagnreserv som sattes in vid stora helger.
Åttminstone råkade jag ut för dom då.
Det. var vanligt att man utrustade extratåg (på 60-70tal ) som. körde. 5min före ordinarie snälltåg på södra och västra stambanorna.

Svårt att tro det eftersom inget skiljer ut dem litteramässigt. Jag har heller aldrig sett en lista på vilka vagnsindivider som hade låga ryggstöd, och därför låter det inte troligt att befälen "ute" kunde hålla isär dem....tänker jag...men det behöver inte vara rätt./HP

Höga ryggstöd i 2 klass nitade vagnar

av Lennart Petersen, Thursday, March 02, 2023, 18:26 (817 dagar sedan) @ HP

Jag har ett intryck att de här vagnarna med låga ryggstöd var till stor del vagnreserv som sattes in vid stora helger.
Åttminstone råkade jag ut för dom då.
Det. var vanligt att man utrustade extratåg (på 60-70tal ) som. körde. 5min före ordinarie snälltåg på södra och västra stambanorna.


Svårt att tro det eftersom inget skiljer ut dem litteramässigt. Jag har heller aldrig sett en lista på vilka vagnsindivider som hade låga ryggstöd, och därför låter det inte troligt att befälen "ute" kunde hålla isär dem....tänker jag...men det behöver inte vara rätt./HP

Jag vet i vart fall att för mig dök de upp vid. storhelger men inte annars.

Höga ryggstöd i 2 klass nitade vagnar

av Niklas Bygdestam, Thursday, March 02, 2023, 02:55 (818 dagar sedan) @ HP

Hej, nitade 2-klassvagnar (fd 3-klass) hade på slutet oftast soffor med tyg (rött/blått/grönt) och sedan nackstöd i grå vinyl (inte helt säker på att det kallas just så). Tänker främst på B8-vagnar i denna diskussion.

Men det fanns några vagnar där nackstöden aldrig byggdes dit. Vi har två vagnar på JVM och det är Co8cs 3200 och Co8d 3137.

Vad var anledningen till att vissa fick nackstöd, men vissa fick det inte? Jag "får för mig" att de vagnar som inte fick det ofta har äldre tyger på sofforna än det klassiska randiga gröna/blå/orangeröda (som kom på 60-talet).

Kan det vara så att när en B8 kom in på revision så gjordes säkert en bedömning om sofforna behövde kläs om eller ej. Om man beslutade att klä om, då fick den också nackstöd?

De vagnar som kom in och hade låga soffor, men med bra tyg...de fick inte höga nackstöd, och efter det blev det slopning nästa gång det var rev-dags?

Öppen för förslag och tankar?

PS: Har ej nämnt det bruna tyget ovan, eftersom jag aldrig själv sett det i en B8, och vill tro att det i första hand användes i 1 klass? Men det är inte säkert att jag har rätt :)

Mvh Henrik Reuterdahl


Jag undersökte detta till en del under 1980-talet då det ännu fanns såväl nitade B8-vagnar som de svetsade B8F och B15. I vissa fall verkar det vara medvetet av SJ. Det fanns t ex vagnar litt B12 som hade numren 3307, 3308, 3310 och 3318. Dessa vagnar hade ställts iordning för just regional och lokal trafik, främst Uppsalapendeln. Dessa hade låga soffor utan nackstöd samt äldre mörk klädsel. Detta just för att de skulle användas för kortare sträckor.

Men det fanns även helsvetsade vagnar där de så att säga tycks ha "glömt" att ändra på sofforna. B15 var tänkta att ha en viss uppdaterad standard. Men kupéerna bibehölls. Vissa B8F hade låga ryggstöd ända fram till ca 1980 och när dessa sedan byggdes om till B15 behöll kupéerna de låga ryggstöden. När det gäller B15 har jag sett kupéer med låga ryggstöd där det i vissa vagnar ännu fanns kvar äldre mörk klädsel, men andra hade faktiskt den yngre ljusare och mjukare klädseln modell 1970-tal.

Jag har själv åkt i B15 i en av kupéerna våren 1983 från Stockholm till Hässleholm. Vagnen gick mellan Stockholm och Helsingborg i ett Köpenhamnståg. Kupéerna i just den vagnen hade just soffor med låga ryggstöd.

Så principen verkar vara följande: De vagnar som SJ ansåg var lite bättre var det meningen att de skulle ha ändrade soffor med nackstöd, varav de flesta också fick detta ändrat. Men de "missade" ett antal vagnar, bland annat just B8F och B15.

För att återgå till resan jag gjorde våren 1983 så minns jag att jag åkte i nitad B8 från Uppsala till Stockholm. Denna hade höga ryggstöd med riktiga nackstöd i grå galon. Medan däremot från Stockholm till Hässleholm var det en svetsad B15 där alltså kupéerna hade soffor med de låga ryggstöden.

Omklädnad? Nej, jag tror inte det hör ihop. Jag har ett antal gånger åkt i vagnar med de höga ryggstöden och där det varit den äldre mörka klädseln. Medan jag istället har åkt i andra vagnar där det är kvar låga ryggstöd med de är omklädda i den ljusare mjuka klädseln.

Rent allmänt upplevde jag en avsaknad av logik här på många vagnar.

Senaste resor jag gjort med vagnar med låga ryggstöd var ca 1987-1988 med B15-vagnar som hade låga ryggstöd i kupéerna och dessa gick i Uppsalapendeln. Det var en mindre vanligt att B15 hade kupéer med låga ryggstöd men det förekom vad jag minns fram tills att B15 började fasas ut.

Slutsats: Vissa vagnar behölls medvetet med låga ryggstöd, som t ex B12. Men på mer fjärrtågsbetonade vagnar kunde det bli lite hur som helst.

Höga ryggstöd i 2 klass nitade vagnar

av Stig Lagergren, Thursday, March 02, 2023, 08:36 (817 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Hej, nitade 2-klassvagnar (fd 3-klass) hade på slutet oftast soffor med tyg (rött/blått/grönt) och sedan nackstöd i grå vinyl (inte helt säker på att det kallas just så). Tänker främst på B8-vagnar i denna diskussion.

Men det fanns några vagnar där nackstöden aldrig byggdes dit. Vi har två vagnar på JVM och det är Co8cs 3200 och Co8d 3137.

Vad var anledningen till att vissa fick nackstöd, men vissa fick det inte? Jag "får för mig" att de vagnar som inte fick det ofta har äldre tyger på sofforna än det klassiska randiga gröna/blå/orangeröda (som kom på 60-talet).

Kan det vara så att när en B8 kom in på revision så gjordes säkert en bedömning om sofforna behövde kläs om eller ej. Om man beslutade att klä om, då fick den också nackstöd?

De vagnar som kom in och hade låga soffor, men med bra tyg...de fick inte höga nackstöd, och efter det blev det slopning nästa gång det var rev-dags?

Öppen för förslag och tankar?

PS: Har ej nämnt det bruna tyget ovan, eftersom jag aldrig själv sett det i en B8, och vill tro att det i första hand användes i 1 klass? Men det är inte säkert att jag har rätt :)

Mvh Henrik Reuterdahl

Jag undersökte detta till en del under 1980-talet då det ännu fanns såväl nitade B8-vagnar som de svetsade B8F och B15. I vissa fall verkar det vara medvetet av SJ. Det fanns t ex vagnar litt B12 som hade numren 3307, 3308, 3310 och 3318. Dessa vagnar hade ställts iordning för just regional och lokal trafik, främst Uppsalapendeln. Dessa hade låga soffor utan nackstöd samt äldre mörk klädsel. Detta just för att de skulle användas för kortare sträckor.

Men det fanns även helsvetsade vagnar där de så att säga tycks ha "glömt" att ändra på sofforna. B15 var tänkta att ha en viss uppdaterad standard. Men kupéerna bibehölls. Vissa B8F hade låga ryggstöd ända fram till ca 1980 och när dessa sedan byggdes om till B15 behöll kupéerna de låga ryggstöden. När det gäller B15 har jag sett kupéer med låga ryggstöd där det i vissa vagnar ännu fanns kvar äldre mörk klädsel, men andra hade faktiskt den yngre ljusare och mjukare klädseln modell 1970-tal.

Jag har själv åkt i B15 i en av kupéerna våren 1983 från Stockholm till Hässleholm. Vagnen gick mellan Stockholm och Helsingborg i ett Köpenhamnståg. Kupéerna i just den vagnen hade just soffor med låga ryggstöd.

Så principen verkar vara följande: De vagnar som SJ ansåg var lite bättre var det meningen att de skulle ha ändrade soffor med nackstöd, varav de flesta också fick detta ändrat. Men de "missade" ett antal vagnar, bland annat just B8F och B15.

För att återgå till resan jag gjorde våren 1983 så minns jag att jag åkte i nitad B8 från Uppsala till Stockholm. Denna hade höga ryggstöd med riktiga nackstöd i grå galon. Medan däremot från Stockholm till Hässleholm var det en svetsad B15 där alltså kupéerna hade soffor med de låga ryggstöden.

Omklädnad? Nej, jag tror inte det hör ihop. Jag har ett antal gånger åkt i vagnar med de höga ryggstöden och där det varit den äldre mörka klädseln. Medan jag istället har åkt i andra vagnar där det är kvar låga ryggstöd med de är omklädda i den ljusare mjuka klädseln.

Rent allmänt upplevde jag en avsaknad av logik här på många vagnar.

Senaste resor jag gjort med vagnar med låga ryggstöd var ca 1987-1988 med B15-vagnar som hade låga ryggstöd i kupéerna och dessa gick i Uppsalapendeln. Det var en mindre vanligt att B15 hade kupéer med låga ryggstöd men det förekom vad jag minns fram tills att B15 började fasas ut.

Slutsats: Vissa vagnar behölls medvetet med låga ryggstöd, som t ex B12. Men på mer fjärrtågsbetonade vagnar kunde det bli lite hur som helst.

B8F har aldrig haft låga ryggstöd. Däremot saknades kindstöd.
De B15 som hade låga ryggstöd i kupéerna måste ha varit f.d. Bo8b. De kallades väl B15B (eller B15F när barnkupéerna togs bort).

Höga ryggstöd i 2 klass nitade vagnar

av Niklas Bygdestam, Thursday, March 02, 2023, 19:19 (817 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Hej, nitade 2-klassvagnar (fd 3-klass) hade på slutet oftast soffor med tyg (rött/blått/grönt) och sedan nackstöd i grå vinyl (inte helt säker på att det kallas just så). Tänker främst på B8-vagnar i denna diskussion.

Men det fanns några vagnar där nackstöden aldrig byggdes dit. Vi har två vagnar på JVM och det är Co8cs 3200 och Co8d 3137.

Vad var anledningen till att vissa fick nackstöd, men vissa fick det inte? Jag "får för mig" att de vagnar som inte fick det ofta har äldre tyger på sofforna än det klassiska randiga gröna/blå/orangeröda (som kom på 60-talet).

Kan det vara så att när en B8 kom in på revision så gjordes säkert en bedömning om sofforna behövde kläs om eller ej. Om man beslutade att klä om, då fick den också nackstöd?

De vagnar som kom in och hade låga soffor, men med bra tyg...de fick inte höga nackstöd, och efter det blev det slopning nästa gång det var rev-dags?

Öppen för förslag och tankar?

PS: Har ej nämnt det bruna tyget ovan, eftersom jag aldrig själv sett det i en B8, och vill tro att det i första hand användes i 1 klass? Men det är inte säkert att jag har rätt :)

Mvh Henrik Reuterdahl

Jag undersökte detta till en del under 1980-talet då det ännu fanns såväl nitade B8-vagnar som de svetsade B8F och B15. I vissa fall verkar det vara medvetet av SJ. Det fanns t ex vagnar litt B12 som hade numren 3307, 3308, 3310 och 3318. Dessa vagnar hade ställts iordning för just regional och lokal trafik, främst Uppsalapendeln. Dessa hade låga soffor utan nackstöd samt äldre mörk klädsel. Detta just för att de skulle användas för kortare sträckor.

Men det fanns även helsvetsade vagnar där de så att säga tycks ha "glömt" att ändra på sofforna. B15 var tänkta att ha en viss uppdaterad standard. Men kupéerna bibehölls. Vissa B8F hade låga ryggstöd ända fram till ca 1980 och när dessa sedan byggdes om till B15 behöll kupéerna de låga ryggstöden. När det gäller B15 har jag sett kupéer med låga ryggstöd där det i vissa vagnar ännu fanns kvar äldre mörk klädsel, men andra hade faktiskt den yngre ljusare och mjukare klädseln modell 1970-tal.

Jag har själv åkt i B15 i en av kupéerna våren 1983 från Stockholm till Hässleholm. Vagnen gick mellan Stockholm och Helsingborg i ett Köpenhamnståg. Kupéerna i just den vagnen hade just soffor med låga ryggstöd.

Så principen verkar vara följande: De vagnar som SJ ansåg var lite bättre var det meningen att de skulle ha ändrade soffor med nackstöd, varav de flesta också fick detta ändrat. Men de "missade" ett antal vagnar, bland annat just B8F och B15.

För att återgå till resan jag gjorde våren 1983 så minns jag att jag åkte i nitad B8 från Uppsala till Stockholm. Denna hade höga ryggstöd med riktiga nackstöd i grå galon. Medan däremot från Stockholm till Hässleholm var det en svetsad B15 där alltså kupéerna hade soffor med de låga ryggstöden.

Omklädnad? Nej, jag tror inte det hör ihop. Jag har ett antal gånger åkt i vagnar med de höga ryggstöden och där det varit den äldre mörka klädseln. Medan jag istället har åkt i andra vagnar där det är kvar låga ryggstöd med de är omklädda i den ljusare mjuka klädseln.

Rent allmänt upplevde jag en avsaknad av logik här på många vagnar.

Senaste resor jag gjort med vagnar med låga ryggstöd var ca 1987-1988 med B15-vagnar som hade låga ryggstöd i kupéerna och dessa gick i Uppsalapendeln. Det var en mindre vanligt att B15 hade kupéer med låga ryggstöd men det förekom vad jag minns fram tills att B15 började fasas ut.

Slutsats: Vissa vagnar behölls medvetet med låga ryggstöd, som t ex B12. Men på mer fjärrtågsbetonade vagnar kunde det bli lite hur som helst.


B8F har aldrig haft låga ryggstöd. Däremot saknades kindstöd.
De B15 som hade låga ryggstöd i kupéerna måste ha varit f.d. Bo8b. De kallades väl B15B (eller B15F när barnkupéerna togs bort).


Vagnen jag åkte i mellan Stockholm och Hässleholm borde haft 4 kupéer, inte 5 som gäller för B15B och B15F. Hade det funnits barnkupé i vagnen borde jag minnas det. Men jag är så gott som säker på att vagnen ha 4 kupéer och inte 5 och vagnen var helsvetsad helt klart. Och det var absolut låga ryggstöd, inte höga ryggstöd utan kindstöd.

Senare resor i B15 med låga ryggstöd kan däremot ha varit vagnar med 5 kupéer, där minns jag inte lika tydligt faktiskt.

Höga ryggstöd i 2 klass nitade vagnar

av bengt24, Thursday, March 02, 2023, 15:18 (817 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Tack för en intressant redogörelse. Har du möjligen någon interiörbild på vagnar med dom låga ryggstöden, minns dom som barn men kan inte hitta några bilder?

Höga ryggstöd i 2 klass nitade vagnar

av Ola Almquist, Thursday, March 02, 2023, 15:57 (817 dagar sedan) @ bengt24

Tack för en intressant redogörelse. Har du möjligen någon interiörbild på vagnar med dom låga ryggstöden, minns dom som barn men kan inte hitta några bilder?

Finns här. Det finns även en motsvarande sida för Co8cs 3132.


Time: 258
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1125
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1280
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2686

[x]
[*]