Rantens Hotell i konkurs (Byggnad)

av Carl Olof Mossberg, Friday, March 03, 2023, 23:31 (812 dagar sedan)

Anrika Rantens Hotell i Falköping har idag 3/3 försatts i konkurs.
Detta enligt Falköpings Tidning.

Rantens Hotell i konkurs

av Strömgränsreferensen, Saturday, March 04, 2023, 11:25 (811 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Anrika Rantens Hotell i Falköping har idag 3/3 försatts i konkurs.
Detta enligt Falköpings Tidning.

Detta var väl ingen oväntad utveckling?
I synnerhet när den trivsamma restauranten omvandlades till någon slags Koreansk sak.
Såg förresten ut att vara stängd jämt.
Trist förstås med ett sådant genuint järnvägshotell, hur många sådana, menar just genuina finns kvar i Sverige?
Har bott där många gånger i jobbet!

Rantens Hotell i konkurs

av Baloo, Saturday, March 04, 2023, 12:19 (811 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Orsa, Gävle och Vitaby dyker iallafall upp om man googlar på järnvägshotell men expertisen får berätta mer om ifall alla tre är genuina järnvägshotell. Det i Ytterhogdal finns ju f ö också kvar rent fysiskt men torde leda ligan i att slå igen kortast tid efter öppnandet. Särskilt som de aldrig ens hann öppna. :-D

I fallet med Ranten har konkurrensen från kurortens hotell på Mösseberg varit mördande. Enligt kollegor från Falköping har diverse försök att sälja rörelsen förståeligt nog gått dåligt. Tragikomiskt nog slocknade för övrigt R-et i ljusskylten mot spåren redan för ett par år sedan så då hade Falköping plötsligt "Antens hotell" om än runt sju mil bort ifrån "angiven ort".

Ett tiotal övernattningar på Ranten har det hunnit bli i tjänsten för min del. Kanske inget man skriver hem till släkten om med tanke på att hela stället andades uppgivenhet. Det kändes i sin ödslighet som ett ställe där ett par tvillingflickor skulle kunna stå bakom hörnet i någon av korridorerna.

Rantens Hotell i konkurs

av Jim Hansson, Saturday, March 04, 2023, 17:38 (811 dagar sedan) @ Baloo

Orsa, Gävle och Vitaby dyker iallafall upp om man googlar på järnvägshotell men expertisen får berätta mer om ifall alla tre är genuina järnvägshotell.

Vitaby järnvägshotell är ett genuint järnvägshotell som kom till när järnvägen kom till. Det lever dessutom fortfarande, möjligen dock bara på sommaren.

Jim

Rantens Hotell i konkurs

av Granis, Sunday, March 05, 2023, 08:56 (810 dagar sedan) @ Baloo

Orsa, Gävle och Vitaby dyker iallafall upp om man googlar på järnvägshotell men expertisen får berätta mer om ifall alla tre är genuina järnvägshotell.

Glöm inte Visby järnvägshotell. Förvisso vandrarhem numera men "associerat" med närliggande hotellet Villa Borgen. Dock får man ju sen många år ta sig ut till Roma/ Dalhem om man ska hitta en järnväg på ön....

/ L G

Rantens Hotell i konkurs

av Karlsson, Saturday, March 04, 2023, 11:27 (811 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Jag är tyvärr inte särskilt förvånad. Servicenivån har sjunkit rejält de senaste fem åren. Efter att Fritsells (?) försvann så var det först någon ägare som såg till att hålla fanan nästan lika högt och det var fullproppat med lunchgäster de gånger jag var där. Efter ytterligare ägarbyte började nivån dala. Jag blev väldigt ifrågasatt vid något tillfälle när jag hävdade att frukosttiderna i deras infoblad borde stämma med tiderna de tyckte gällde. Sådant skapar missnöjda besökare. De senaste gångerna jag var där vid lunchtid så var matsalen tom och menyn bestod av någon konstig buffé med husmanskost och asiatiskt utan något riktigt sammanhang, ungefär i nivån potatismos med friterad bläckfisk. Det är åtminstone ett järnvägsföretag som valt bort Ranten på senare år då det funnits betydligt bättre alternativ för personalen.

Rantens Hotell i konkurs

av s015yh, Saturday, March 04, 2023, 11:50 (811 dagar sedan) @ Karlsson

Aj aj ja där har man knoppat å ätit mången gång. Men ändrar man vinnande lag så då, ja.

Ranten har sen långt tillbaka varit känt för sin goda och vällagade mat, ett rykte vi självklart vill ska fortsätta! Vi har påbörjat en ny era och den gamla husmanskosten är numera utbytt mot asiatisk mat. Under dagtid serverar vi en asiatisk buffé med varma rätter samt sushi. På kvällen serveras mat i restaurang Matsuya.

Rantens Hotell i konkurs

av Carl Olof Mossberg, Saturday, March 04, 2023, 13:13 (811 dagar sedan) @ Karlsson

Jag är tyvärr inte särskilt förvånad. Servicenivån har sjunkit rejält de senaste fem åren. Efter att Fritsells (?) försvann så var det först någon ägare som såg till att hålla fanan nästan lika högt och det var fullproppat med lunchgäster de gånger jag var där. Efter ytterligare ägarbyte började nivån dala. Jag blev väldigt ifrågasatt vid något tillfälle när jag hävdade att frukosttiderna i deras infoblad borde stämma med tiderna de tyckte gällde. Sådant skapar missnöjda besökare. De senaste gångerna jag var där vid lunchtid så var matsalen tom och menyn bestod av någon konstig buffé med husmanskost och asiatiskt utan något riktigt sammanhang, ungefär i nivån potatismos med friterad bläckfisk. Det är åtminstone ett järnvägsföretag som valt bort Ranten på senare år då det funnits betydligt bättre alternativ för personalen.

Det är över 11 år sedan som Arne och Anita Fritsell efter 35 år lämnade över rodret till Marita Johansson som förtjänstfullt renoverade det mesta och hotellet fick en ny storhetstid med fullt hus, temakvällar mm. Prisnivån i restaurangen närmast dubblades och kanske att detta skrämde bort en del, främst kvällsgäster. Marita höll ut några år men nya ägare tog över och restaurangen blev asiatisk även om man behöll luncherna med husmanskost ett tag. Restaurang Matsuya hade inte en chans mot utmärkta japanska Khaan tvärs över gatan och Matsuya stängde redan innan Pandemin. Efter det så tror jag inte att man har haft matservering i huset. Har inte hört så mycket om tiden efter Pandemin men det har nog varit en rätt anonym tillvaro på hotellet. Har sett en och annan hotellgäst som kommit och lämnat huset under den tiden.

Rantens Hotell i konkurs

av Christian, Saturday, March 04, 2023, 15:14 (811 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Lustigt, sitter på tåget och läser detta exakt i samma ögonblick som sagda hotell susar förbi på högersidan!

Rantens Hotell i konkurs

av Lennart Petersen, Saturday, March 04, 2023, 18:23 (811 dagar sedan) @ Christian

Just lunch är nog knappast något en restaurang tjänar stora pengar på.
Konkurrensen brukar vara stor, det ska vara både billigt och bra. Väljer man sedan en nisch som asiatisk mat så blir det sådant som dagliggästerna besöker någon gång då och då.

Rantens Hotell i konkurs

av Cargoman, Saturday, March 04, 2023, 19:13 (811 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Tråkigt att det gått så illa med detta fina och trivsamma hotell, tack vare Anita och Arne.
Första gången jag som lokförare hade överliggning där glömmer jag aldrig (på 1980-talet).
Jag skulle komma dit mitt i natten, och frågade mina kollegor hur jag skulle komma in.
De sa att jag skulle gå till köksingången inne på gården, och nyckeln ligger under mattan utanför dörren.
"Ni behagar skämta" sa jag, men kollegorna var allvarliga. Och mycket riktigt, utanför dörren låg en tjock gummidörrmatta och under den låg nyckeln till dörren!
För att komma till rummen gick man igenom köket med den blå nattbelysningen, och i kylskåpet hade Anita lagt in en stor räkmacka och en kall öl. Vilka tider! :-)

Rantens Hotell i konkurs

av Strömgränsreferensen, Sunday, March 05, 2023, 00:26 (811 dagar sedan) @ Cargoman

Tråkigt att det gått så illa med detta fina och trivsamma hotell, tack vare Anita och Arne.
Första gången jag som lokförare hade överliggning där glömmer jag aldrig (på 1980-talet).
Jag skulle komma dit mitt i natten, och frågade mina kollegor hur jag skulle komma in.
De sa att jag skulle gå till köksingången inne på gården, och nyckeln ligger under mattan utanför dörren.
"Ni behagar skämta" sa jag, men kollegorna var allvarliga. Och mycket riktigt, utanför dörren låg en tjock gummidörrmatta och under den låg nyckeln till dörren!
För att komma till rummen gick man igenom köket med den blå nattbelysningen, och i kylskåpet hade Anita lagt in en stor räkmacka och en kall öl. Vilka tider! :-)

Fri lunch tror jag var legio när vi hade "dagöverliggning". Alltså raka motsatsen mot frukostavdrag som annars tillämpades från "firman".

Rantens Hotell i konkurs

av Niklas Bygdestam, Sunday, March 05, 2023, 01:21 (811 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Finns det chans att hotellet återuppstår med ny ägare? Eller kan man glömma detta hotell numera?

Rantens Hotell i konkurs

av Torbjorn_Forsman, Sunday, March 05, 2023, 09:02 (810 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Finns det chans att hotellet återuppstår med ny ägare? Eller kan man glömma detta hotell numera?

Rent allmänt är det för tidigt att säga något så här de första dagarna efter att konkursansökan är inlämnad. Frågan ligger i konkursförvaltarens händer, det är till att börja med han som får bestämma om konkursboet ska försöka sälja rörelsen komplett till någon som vill ta över eller om byggnad och inventarier ska säljas var för sig. Konkursförvaltaren företräder ju fordringsägarnas intressen i konkursen och har till uppgift att sköta konkursboets affärer så att fordringsägarna får tillbaka så mycket som möjligt av sina fordringar.
Om det bolag som gick i konkurs har haft trassliga affärer så kan det ta lång tid att reda ut.
Det kan också ställa till det om t ex byggnaden har en annan ägare än det bolag som har gått i konkurs, så rörelsen hyrde lokal i byggnaden. Eller om stora delar av inventarierna är hyrda eller leasade.

Rantens Hotell i konkurs

av Strömgränsreferensen, Sunday, March 26, 2023, 15:35 (789 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Rent allmänt är det för tidigt att säga något så här de första dagarna efter att konkursansökan är inlämnad. Frågan ligger i konkursförvaltarens händer, det är till att börja med han som får bestämma om konkursboet ska försöka sälja rörelsen komplett till någon som vill ta över eller om byggnad och inventarier ska säljas var för sig. Konkursförvaltaren företräder ju fordringsägarnas intressen i konkursen och har till uppgift att sköta konkursboets affärer så att fordringsägarna får tillbaka så mycket som möjligt av sina fordringar.
Om det bolag som gick i konkurs har haft trassliga affärer så kan det ta lång tid att reda ut.
Det kan också ställa till det om t ex byggnaden har en annan ägare än det bolag som har gått i konkurs, så rörelsen hyrde lokal i byggnaden. Eller om stora delar av inventarierna är hyrda eller leasade.

Det blir nog svårt att skapa förtroende för ny hotellverksamhet om sant eller osant (Tripadviser) stora råttor fanns i huset och silverfiskar bebodde hotellsängarna. Granskar man en del register som är helt öppna finns en flådig BMV Xdrive av 2021 års modell leasad på företaget.
Detta fordon råkade tragiskt 🙄 nog bli stulet ca 10 dagar efter konkursbeslutet.
Så här har nog konkursförvaltaren en hel del godsaker att bita i.

Rantens Hotell i konkurs

av Johan M Vinberg, Sunday, March 05, 2023, 12:04 (810 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Sommaren 1903 steg den franska dansösen Cleo de Mérode av tåget i Falköping och åt frukost på Rantens Hotel. Hon var omåttligt populär i Sverige vid denna tid (ungefär som Lady Gaga och Madonna för ett par år sedan). Hon ansågs vara oerhört vacker.
Nyheten om Cleos ankomst till Ranten (och Falköping) spred sig som en löpeld. Plötsligt stod det en klunga med människor utanför hotellet och kikade in genom matsalsfönstren. Falköpings-Tiding konstaterade dagen efter att Cleo ätit frukost "precis som en vanlig människa".

Time: 336
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)

Time: 1090
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1280
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2727

[x]
[*]