Fråga om BC2 (Fordon: vagnar)
Tack för snabbt svar. Sätter dock frågetecken för 3923 och 3925. Blev inte dessa WL10?
Även några AB4 blev om jag läst rätt BC2KT (i sista omgången). 3502, 3503 och 3967 tror jag.
Du har helt rätt ang dessa vagnar.
Tack. Då tror jag att jag har koll. Har fått ihop 76 st totalt.
1 A5, 3 AB4, 21 AB7, 20 B8B (ev. någon av dem B8), 6 B8F, 4 B15F och 21 WL14. Rätta mig gärna om det är fel.
Jag borde ha nämnt WL10-vagnarna, men tänkte inte på dem för tillfället.
BC2 tillkom i vad man brukar säga tre olika serier, en serie på 20 vagnar 1971-1972, därefter en serie på 41 vagnar 1974-1978 och sedan en serie på 15 vagnar 1983-1985. Den serie som byggdes om 1974-1978 tillkom egentligen i två omgångar, först en omgång 1974-1975 och sedan en andra omgång 1977-1978.
De som kom 1971-1972 är lättast att känna igen. De har delvis behållit sidoplåtarna av 1940-talstyp.
När det gäller vagnarna i serien från 1974-1978 så var det 1977-1978 som man använde WL14-vagnar och byggde om dessa.
Serien från 1983-1985 känns igen på de små toalettfönstren. Här är det värt att notera att SJ redan sedan några år hade levererat 80-talsvagnaer, men ändå byggde om ett antal 40-talsvagnar till BC2 ändå trots allt. Den troligaste anledningen är nog att vagnarna sattes in på tågfärjetrafik och 80-talsvagnar är inte lämpliga för det vilket däremot BC2 är. För 1985 levererades också BC4 som är 80-talsvagnar, men dessa levererades för inrikestrafik, medan de BC2 som levererades i serien från 1983-1985 levererades som BC2KT och sattes in i internationella tåg.
WL14 var en sovvagnstyp som SJ ville bli av med. De var byggda för tredje klass från början och hade inte alls den komfortnivå invändigt som man under 1970-talt förväntade sig av sovvagnar. Det var fasta sängar och rätt trånga kupéer. Då passade SJ bra att få bort dem och få in liggvagnar istället.