Första svetsade stålbron i Sverige (Byggnad)

av mormorsgruvan, Saturday, April 15, 2023, 11:27 (769 dagar sedan)

Vilken var den första svetsade bron (järnvägsbro eller vägbro över järnväg) i Sverige ?

Första svetsade stålbron i Sverige. St Eriksbron undre?

av BD, Saturday, April 15, 2023, 12:36 (769 dagar sedan) @ mormorsgruvan

En tidig var spårvägs- senare tunnelbanebron under St Eriksbron för St Eriksgatan över järnvägen och Karlbergskanalen. I en artikel i Teknisk Tidskrift beskriver ing Sabelström vid Stockholms Hamn att de röntgade svetsfogarna m m. Träffade Sabelström i början av 70-talet.

Första svetsade stålbron i Sverige. St Eriksbron undre?

av Torbjörn Jansson, Saturday, April 15, 2023, 13:54 (769 dagar sedan) @ BD

Tillåt mig en ödmjuk rättelse. På nämnda bro har det aldrig gått spårvagnar, den var byggd för tunnelbanan..;-) !
Torbjörn

Första svetsade stålbron i Sverige. St Eriksbron undre?

av Bertil Bengtsson, Saturday, April 15, 2023, 14:03 (769 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Spårvagnarna gick mitt i gatan till sista stund...
Berra

Första svetsade stålbron i Sverige. St Eriksbron undre?

av Torbjörn Jansson, Saturday, April 15, 2023, 16:52 (769 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Rätt och på den övre delen av bron, inte på den undre där tunnelbanan går....;-)!

Första svetsade stålbron i Sverige. St Eriksbron undre?

av BD, Saturday, April 15, 2023, 14:06 (769 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Tillåt mig en ödmjuk rättelse. På nämnda bro har det aldrig gått spårvagnar, den var byggd för tunnelbanan..;-) !
Torbjörn

Så bron stod oanvänd i mer än tio år innan tunnelbanan kom?

Första svetsade stålbron i Sverige. St Eriksbron undre?

av Harald, Saturday, April 15, 2023, 15:58 (769 dagar sedan) @ BD

Tillåt mig en ödmjuk rättelse. På nämnda bro har det aldrig gått spårvagnar, den var byggd för tunnelbanan..;-) !
Torbjörn


Så bron stod oanvänd i mer än tio år innan tunnelbanan kom?

Tunnelbanedelen av bron var oanvänd ja, men kan väl gissa att den användes under byggandet av tunnelbanan.

Första svetsade stålbron i Sverige. St Eriksbron undre?

av Leif B, Saturday, April 15, 2023, 23:44 (768 dagar sedan) @ Harald

Tillåt mig en ödmjuk rättelse. På nämnda bro har det aldrig gått spårvagnar, den var byggd för tunnelbanan..;-) !
Torbjörn


Så bron stod oanvänd i mer än tio år innan tunnelbanan kom?


Tunnelbanedelen av bron var oanvänd ja, men kan väl gissa att den användes under byggandet av tunnelbanan.

Åtta år om man ska vara petig, tunnelbanebron byggdes 1944 och tunnelbanetrafiken startade 1952.

För övrigt kanske det var St Eriksbron övre som var den första svetsade bron, i varje fall delvis: "Till en början nitades konstruktionen ihop, men efter klagomål över larmet från boende övergick man till svetsning." Den övre bron byggdes 1935-37 eller rättare sagt, ombyggdes. Bron var byggd 1906 men byggdes om, breddades och förstärkets 1935-37.

Första svetsade stålbron i Sverige. St Eriksbron undre?

av BD, Sunday, April 16, 2023, 12:15 (768 dagar sedan) @ Leif B

För övrigt kanske det var St Eriksbron övre som var den första svetsade bron, i varje fall delvis: "Till en början nitades konstruktionen ihop, men efter klagomål över larmet från boende övergick man till svetsning." Den övre bron byggdes 1935-37 eller rättare sagt, ombyggdes. Bron var byggd 1906 men byggdes om, breddades och förstärkets 1935-37.

Västerbron, som förvisso inte har med järnväg att göra, är utförd i svetsad konstruktion. Enligt vad jag för länge sedan hört, ska den ha bågsvetsats med blanktråd. Det låter otroligt men är förmodligen sant. "Hörde", även det för många år sedan, att Stockholm Hamn, som hade ansvaret för stadens broar, hade mycket arbete med att reparera Västerbrons gamla svetsfogar.
Bron lär delvis ha tyskt ursprung och kanske även de som svetsade var tyskar. Och som tyskar var de vana att svetsa med blanktråd.

En förmodan. ESABs patent för belagda elektroder ansågs fördyra så mycket att det ansågs hindrande för svetstekninkens utveckling i Tyskland och man avstod från belagda elektroder.

För de tyskkunniga att begrunda:
[image]

[image]

Första svetsade stålbron i Sverige. St Eriksbron undre?

av Anders Sandgren, Sunday, April 16, 2023, 23:15 (767 dagar sedan) @ Leif B

Men trots det har det ju gått spårvagnar på T-banebron. Inte i trafik dock. Förutom alla de servicefordon som är fd spårvagnar så ställdes ett antal museispårvagnar upp i Spångahallen (Råcksta). När det då nya museet i Söderhallen skulle öppnas transporterades dessa vagnar till Hammarby f.v.b och jag antar att de tagits dit på samma sätt.
Sedan fick man ju i all hast flytta 12'ans A30/B30 till tvärbanan (via Hammarby månne) när sprickor upptäckts i bron mellan Stora Essingen och Alvik. Tvärbanans ordinarie vagnar kunde inte gå genom T-banan varför A30/B30 måste användas på tvärbanan.
Därutöver har vi ju alla vagntransporter Alvik-Hammarby för översyn, men då alltså bara Ängbyvagnar. Samt A11 288 + A12 342 som borde gjort resan nr de skulle gå på 12'an i samband med jubileet av linjen då de även blev 12 igen. SSS har väl även uppställningsspår där som kan generera transporter t/f Hammarby.

Första svetsade stålbron i Sverige. St Eriksbron undre?

av Överkörmästaren, Monday, April 17, 2023, 04:20 (767 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Men trots det har det ju gått spårvagnar på T-banebron. Inte i trafik dock. Förutom alla de servicefordon som är fd spårvagnar så ställdes ett antal museispårvagnar upp i Spångahallen (Råcksta). När det då nya museet i Söderhallen skulle öppnas transporterades dessa vagnar till Hammarby f.v.b och jag antar att de tagits dit på samma sätt.
Sedan fick man ju i all hast flytta 12'ans A30/B30 till tvärbanan (via Hammarby månne) när sprickor upptäckts i bron mellan Stora Essingen och Alvik. Tvärbanans ordinarie vagnar kunde inte gå genom T-banan varför A30/B30 måste användas på tvärbanan.
Därutöver har vi ju alla vagntransporter Alvik-Hammarby för översyn, men då alltså bara Ängbyvagnar. Samt A11 288 + A12 342 som borde gjort resan nr de skulle gå på 12'an i samband med jubileet av linjen då de även blev 12 igen. SSS har väl även uppställningsspår där som kan generera transporter t/f Hammarby.

Nej, det har de inte. Det förhållandet upphörde 1998. Men fram till 2009 fanns ju A30/B30 i Bromma som då och då drogs till Hammarby för underhåll. Och under 2002 gick det en ganska omfattande trafik då vagnarna trafikerade Tvärbanan under en avstängning och drogs genom tunnelbanan av lok till Bromma för underhåll.

Första svetsade stålbron i Sverige. St Eriksbron undre?

av Anders Sandgren, Monday, April 17, 2023, 08:53 (767 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Men trots det har det ju gått spårvagnar på T-banebron. Inte i trafik dock. Förutom alla de servicefordon som är fd spårvagnar så ställdes ett antal museispårvagnar upp i Spångahallen (Råcksta). När det då nya museet i Söderhallen skulle öppnas transporterades dessa vagnar till Hammarby f.v.b och jag antar att de tagits dit på samma sätt.
Sedan fick man ju i all hast flytta 12'ans A30/B30 till tvärbanan (via Hammarby månne) när sprickor upptäckts i bron mellan Stora Essingen och Alvik. Tvärbanans ordinarie vagnar kunde inte gå genom T-banan varför A30/B30 måste användas på tvärbanan.
Därutöver har vi ju alla vagntransporter Alvik-Hammarby för översyn, men då alltså bara Ängbyvagnar. Samt A11 288 + A12 342 som borde gjort resan nr de skulle gå på 12'an i samband med jubileet av linjen då de även blev 12 igen. SSS har väl även uppställningsspår där som kan generera transporter t/f Hammarby.


Nej, det har de inte. Det förhållandet upphörde 1998. Men fram till 2009 fanns ju A30/B30 i Bromma som då och då drogs till Hammarby för underhåll. Och under 2002 gick det en ganska omfattande trafik då vagnarna trafikerade Tvärbanan under en avstängning och drogs genom tunnelbanan av lok till Bromma för underhåll.

Jag kanske inte var tillräckligt tydlig, spårvagnarna har inte gått för egen maskin utan dragits över bron. Inte sällan av fd spårvagnar som draglok.

Första svetsade stålbron i Sverige. St Eriksbron undre?

av Överkörmästaren, Monday, April 17, 2023, 13:14 (767 dagar sedan) @ Anders Sandgren

SSS har väl även uppställningsspår där som kan generera transporter t/f Hammarby.


Nej, det har de inte. Det förhållandet upphörde 1998. Men fram till 2009 fanns ju A30/B30 i Bromma som då och då drogs till Hammarby för underhåll. Och under 2002 gick det en ganska omfattande trafik då vagnarna trafikerade Tvärbanan under en avstängning och drogs genom tunnelbanan av lok till Bromma för underhåll.


Jag kanske inte var tillräckligt tydlig, spårvagnarna har inte gått för egen maskin utan dragits över bron. Inte sällan av fd spårvagnar som draglok.

Mitt svar avsåg den sista meningen i ditt inlägg. Nu har jag klippt bort överflödig text så att det blir ännu tydligare vad jag svarade på. :-)

Första svetsade stålbron i Sverige

av Johan S, Saturday, April 15, 2023, 16:24 (769 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Har för mig att NKlJs bro över Årosälven i Råda ska vara en av de äldsta i landet. Antar att den nya bron byggdes i samband med elektrifieringen.

/Johan


Time: 234
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 977
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1116
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2348

[x]
[*]