Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Trä och stål i samma tåg - Säo 1959 om krav på skyddsutrymme - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Trä och stål i samma tåg - Säo 1959 om krav på skyddsutrymme (Fordon: vagnar)

av Thomas Tell, Saturday, April 15, 2023, 16:07 (766 dagar sedan) @ Bobo L

Säo 1959 anger, taget fritt ur minnet, att i tåg med sth över 60 km/h skulle, därest vagnvikten efter verksamma eller overksamma lok överskred 75 ton och första vagn efter lok var en icke rammsäker vagn, ett skyddsutrymme motsvarande en låst boggivagn finnas närmast efter lok(en).

Detta var levande regler på RB där ju bortåt hälften av personvagnarna var icke rammsäkra, och ungefär hälften av tågen drogs av lok. Tåg dragna av motorvagn var inte berörda av bestämmelserna. (Man kan ju tro att när dessa formulerades förekom inte motorvagnar som kunde dra flera vagnar på stora järnvägen.)

I praktiken var det dock sällan som reglerna blev aktuella på RB-tiden, dels för att loken i stort sett bara gick i fasta omlopp på Österskärsgrenen och vagnomloppen var gjorda så att endast rammsäkra vagnar skulle gå i dessa tåg. För oss på växlingen på Östra station var det mest när "smörjvagnen" (en icke rammsäker vagn med teakkorg) enligt plan skulle inkopplas i tåg, till Österskär på tisdag och fredag och till Rimbo och Näsby Park någon annan veckodag, som detta blev aktuellt.

Vid rubbningar i trafiken kunde dock både dragkrafter och passvagnar komma att hamna i helt felaktiga tågsammansättningar och då kunde regeln om skyddsutrymme bli aktuell.

Det var för övrigt även något villkor om hel eller halv vagn som låst skyddsutrymme, men den blev aldrig aktuell eftersom dels inga av personvagnarna på RB hade låsbara mellandörrar och inte heller tvåaxliga vagnar (tex Fp) användes. Den som innehar en Säo 1959 kan ju fördjupa sig i frågan.

Det hände ofta att jag som tågmästare på RB kunde ha "smörjvagnen" olåst då tågvikten understeg 75 ton vid ihopräkning av vagnarnas vikt. Det handlade om strax under 75 ton för tågvikten låg på gränsen.
/tell


Hela tråden:

 


Time: 238
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1084
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1305
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2641

[x]
[*]