Första svetsade stålbron i Sverige. St Eriksbron undre? (Byggnad)
Men trots det har det ju gått spårvagnar på T-banebron. Inte i trafik dock. Förutom alla de servicefordon som är fd spårvagnar så ställdes ett antal museispårvagnar upp i Spångahallen (Råcksta). När det då nya museet i Söderhallen skulle öppnas transporterades dessa vagnar till Hammarby f.v.b och jag antar att de tagits dit på samma sätt.
Sedan fick man ju i all hast flytta 12'ans A30/B30 till tvärbanan (via Hammarby månne) när sprickor upptäckts i bron mellan Stora Essingen och Alvik. Tvärbanans ordinarie vagnar kunde inte gå genom T-banan varför A30/B30 måste användas på tvärbanan.
Därutöver har vi ju alla vagntransporter Alvik-Hammarby för översyn, men då alltså bara Ängbyvagnar. Samt A11 288 + A12 342 som borde gjort resan nr de skulle gå på 12'an i samband med jubileet av linjen då de även blev 12 igen. SSS har väl även uppställningsspår där som kan generera transporter t/f Hammarby.
Nej, det har de inte. Det förhållandet upphörde 1998. Men fram till 2009 fanns ju A30/B30 i Bromma som då och då drogs till Hammarby för underhåll. Och under 2002 gick det en ganska omfattande trafik då vagnarna trafikerade Tvärbanan under en avstängning och drogs genom tunnelbanan av lok till Bromma för underhåll.
Jag kanske inte var tillräckligt tydlig, spårvagnarna har inte gått för egen maskin utan dragits över bron. Inte sällan av fd spårvagnar som draglok.