Jämshög 1969 (Fotografier/bildfrågor)
Ja du, inte lätt att komma ihåg detaljer. Men utgångspunkten för resan var Sölvesborg där jag hade släktkoppling. Jag skulle tro att det var samma resa i maj 1969 där jag senare på dagen fotograferade E2 1329 under ånga i Nässjö (har visat bilder på detta tidigare). Målet var hemmet i Göteborg, så hem via Falköping. Antagligen åkte jag tåg 1054 från Sölvesborg (avgång ca 10.55).
Men som järnvägsmannabarn hade vi fria resor till 18 års ålder. Så vi tog oss runt en del i Sverige men tyvärr hade jag egentligen inte börjat med fotografering då, mer än vissa spridda bilder med enkel kamera. Åkta sträckor fördes in på kartan från Sveriges kommunikationer och det blev en hel del röda streck på kartan. Bland annat åktes alla då befintliga N-S-banor i Blekinge och östra Skåne, dvs Kristianstad-Hästveda, Kristianstad-Älmhult, Sölvesborg-Älmhult, Karlshamn-Vislanda och Bredåkra-Växjö. Tyvärr missade jag Kvarnamåla-Norraryd, men den följde jag per moped efter nedläggningen (har visat bilder på detta).