Normalspåriga rälsbussars placering 1958 (Arkiv/forskning/litteratur)

av Peter Lidskog, Monday, April 24, 2023, 10:54 (746 dagar sedan)

Från arkiven. 1958 hade väl hela YBo6 generationen levererats men det fanns också många äldre rälsbussar kvar. Här är placering per maskinsektion

[image]

[image]

[image]

Normalspåriga rälsbussars placering 1958

av Eje Larsson, Monday, April 24, 2023, 17:06 (745 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Tack för att du lägger ut sådana här listor. XXXX

av Lennart Petersen, Monday, April 24, 2023, 21:58 (745 dagar sedan) @ Eje Larsson

Tack för att du lägger ut sådana här listor. Hoppas att ingen börjar tjafsa om vad förkortningarna betyder.

Men var hittar jag var maskiinsektionerna fanns,
Halmstad hade floder av Y6 , var det en Ms

av Ola Almquist, Monday, April 24, 2023, 22:42 (745 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Tack för att du lägger ut sådana här listor. Hoppas att ingen börjar tjafsa om vad förkortningarna betyder.

Här.

Halmstad tillhörde 25 ms. 1958 är intressant. Vid denna tid pågick leveranserna av YBo7 och YBo6 från Boden (20 ms) och Vännäs (21 ms) flyttades söderut. 700-serien koncentrerades till Halmstad.

av Lennart Petersen, Tuesday, April 25, 2023, 01:09 (745 dagar sedan) @ Ola Almquist

Här.

Halmstad tillhörde 25 ms. 1958 är intressant. Vid denna tid pågick leveranserna av YBo7 och YBo6 från Boden (20 ms) och Vännäs (21 ms) flyttades söderut. 700-serien koncentrerades till Halmstad.

Tack, Halmstad ligger mig om hjärtat och jag minns att dessa rälsbussar fanns i sådant överflöd att man även satte in dem på de elektrifietrade banorna. Minns att mamma och jag åkte till Helsingborg och sedan Helsingör för att handla mat och då hade SJ YBo6 i tågen.
I stället var det ju brist på elektriska YBoa6-7 . Vad tänkte man egentligen på när man beställde så mycket diesel ?
Det var ju i ett läge när man elektrifierade så snabbt och det lutade åt att de flesta banor skulle bli elektrifierade och resten nerlagda tills
Gd Upmark satte stopp för elektrifiering

Maskinsektionernas omfattning 1958

av S-O Johansson, Wednesday, April 26, 2023, 08:22 (744 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Från arkiven. 1958 hade väl hela YBo6 generationen levererats men det fanns också många äldre rälsbussar kvar. Här är placering per maskinsektion

[image]

[image]

[image]

Här kommer ett försök till att reda ut vart maskinsektionerna, ms, fanns geografiskt 1958. Observera att det är SJ organisation före organisationsreformen 1964 som gäller.
1 ms = Stockholm/Hagalund. Krylbo-Stockholm-Hallsberg utom fd SWB. Har ingen oelektrifierad linje.
2 ms = Norrköping. Järna/Katrineholm-Mjölby-Hästholmen och Linköping-Hultsfred/Åtvidaberg.
YBo4 och YBo6 placerade i Linköping, Yo1/Yo1s i Linköping eller Mjölby och YBoa6/YBoa7 i Norrköping.
5 ms = Göteborg. Oelektrifierade linjer Forshem-Håkantorp och Tidaholm-Vartofta.
6 ms = Kristinehamn. Oelektrifierade linjer Torsby-Kil, Vansbro-Kristinehamn, Filipstad-Daglösen, Arvika-Mellerud och Åmål-Svanskog.
10 ms = Malmö. Alla oelektrifierade linjer i Skåne plus Kristianstad-Karlskrona och Värnamo-Åstorp. Kan ha varit flera hemstationer för YBo-fordonen. Kristianstad och Ystad. Värnamo-Åstorp kan trafikerats med Y-fordon från Halmstad, 10 ms. De sista gissningar.
13 ms = Östersund. Hoting-Östersund-Mora och Sveg-Hede.
14 ms = Ånge. Inga oelektrifierade linjer.
15 ms = Bollnäs. Ånge-Krylbo med sidolinjer till Hudiksvall, Söderhamn och Orsa. Trafiken Bollnäs-Orsa bör ha trafikerats med Östersunds vagnar.
20 ms = Boden. Oelektrifierade linjer Boden-Haparanda/Övertorneå, Gällivare-Storuman/Jörn.och Älsbyn-Piteå. Om de användes även på Malmbanan så var denna en egen ms, 19, och vagnarna användes över sektionsgränsen vilket borde varit ovanligt men förekom.
21 ms = Vännäs. Oelektrifierade linjer Storuman-Hoting-Långsele, Storuman-Hällnäs, Bastuträsk- Skelleftehamn, Vännäs-Holmsund och Mellansel-Örnsköldsvik.
25 ms = Borås. Alla oelektrifierade linjer i Småland/Västergötland väster om södra stambanan och söder om västra stambanan. Majoriteten av vagnarna bör ha haft Halmstad som hemstation.
27 ms =Växjö. Oelektrifierade linjer Nässjö-Kalmar/Oskarshamn. Hemstation Nässjö?
31 ms = Västerås. Elektrifierade Stockholm-Köping/Ludvika och Krylbo-Hallsberg-Mjölby. Oelektrifierade linjer. Enköping-Uppsala/Runhällen, Kolbäck-Ramnäs och Ängelsberg-Kärrgruvan.
35 ms = Gävle. Oelektrifierade linjer Gävle-Sala, Falun-Mora/Bjöbo, Ludvika-Särna, Borlänge-Rättvik och Mora-Vansbro.

Ms = maskinsektion. SWB = Stockholm-Västerås-Bergslagens Järnväg.

Tror att YBo6 på 700-serien kom söderut tidigt. Vagnar i 700-serien gick i omlopp till Linköping i snabbtåg Lonköping-Oskarshamn sommaren 1956.

av PeO, Wednesday, April 26, 2023, 10:48 (744 dagar sedan) @ S-O Johansson

.......

5 ms = Göteborg. Oelektrifierade linjer Forshem-Håkantorp och Tidaholm-Vartofta.

.....
Såsom synnerligen måttligt bevandrad i maskinsektionerna funktion gör detta mig lite konfunderad
1) gäller detta enbart normalspåren?
2) i så fall, varför Forshem - Håkantorp? Om minnet inte skämta mig aprillo breddades Lidköping-Håkantorp 1953, men fortsättningen till Forshem och Gårdsjö först 1961-62.

En film visar hur banan Håkantorp-Lidköping breddades och höglyftes under pågående trafik, med fyrskenespår, men för den senare delen byggdes spårspann på Lidköpings station och kördes ut med hjullastare. Antar att detta gällde området närmast stationen och att det senare gick transporter på vagnar.
1961-62 gick mycket grustransporter från Karlstadlunde med Tp-lok. Vid växling kom tåget in på ringsträckan för Loo-vägen. Jag minns att vi en gång fick stanna vid korsningen vid "Möllers verkstad" för att det blinkade rött, men tåget aldrig kom. Då tåget backade tillbaka in i grustaget, blev det åter vit blink. I grustaget fanns två spår in till grusfickan, växeln försvann c:a 1966, men hastighetsnedsättningen fanns kvar ett litet tag, tills spåret satt sig. Detta enligt avlyssnat samtal mellan rälsbussförarna.

av S-O Johansson, Wednesday, April 26, 2023, 12:21 (743 dagar sedan) @ PeO

.......

.....
Såsom synnerligen måttligt bevandrad i maskinsektionerna funktion gör detta mig lite konfunderad
1) gäller detta enbart normalspåren?

Ja. Eftersom förteckningen ovan enbart gällde normalspåriga rälsbussar så gjorde jag det enkelt för mig och refererar till normalspåriga linjer.
Flera maskinsektioner hade även smalspårslinjer men de tog jag inte med pga ovanstående.

2) i så fall, varför Forshem - Håkantorp? Om minnet inte skämta mig aprillo breddades Lidköping-Håkantorp 1953, men fortsättningen till Forshem och Gårdsjö först 1961-62.

Förteckningen jag hämtat uppgifterna ifrån anger Forshem-Håkantorp som normalspårig. Om jag inte minns fel är det första sträckan som breddades 1953.

av Bertil Bengtsson, Wednesday, April 26, 2023, 10:58 (744 dagar sedan) @ S-O Johansson

Bodens rälsbussar användes regelbundet på Malmbanan. Exempelvis "tidningsbussen" från Boden till Luleå tidigt på morgonen. Den åkte jag till Notviken, när jag jobbade där. Likaså en "tidningsbuss" ännu tidigare på morgonen från Boden till Gällivare. Den har jag också åkt, när det i plugget var skidutflykt till Dundret. Kanske gick den ända till Kiruna. Likaså använde väl Kiruna en rälsbuss som rullande stadsbiblioteksfilial, om jag inte fattat fel.
Berra

av LasseE, Wednesday, April 26, 2023, 17:24 (743 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Enligt 1950 års kommunicka gick tidningsbussen till Gällivare. 1958 fortsatte den till Kiruna som "vanlig" rälsbuss med stopp på alla stationer och hållplatser. Ca. 1967 åkte jag med den Boden-Kiruna. Jag och kompisen tog sista tåget Luleå-Boden och lade oss sedan att sova i väntsalen efter att ha bett tågklareraren väcka oss i tid - vilket han också gjorde.

av Besc, Wednesday, April 26, 2023, 12:30 (743 dagar sedan) @ S-O Johansson

Tack för den genomgången!
Hela inlägget blev genast betydligt mer intressant.
För Värnamo-Åstorp vet jag att det var Halmstadsbussar som gick sista tidtabellen (167), alltså fram till 11 maj 1968. Jag vet också att jag i slutet av 50-talet åkte HC-buss på samma bana, men inte var dessa var stationerade.
Östersunds YBo-fordon användes i slutet på 60-talet och början på 70-talet för trafik på linjerna Söderhamn-Bollnäs-Mora-Borlänge-Sälen (så länge trafiken pågick), men dessförinnan utfördes trafiken av Gävlestationerade YBo-fordon. Dock användes under båda perioderna UBFo6/7y/e-släp stationerade i Gävle på dessa sträckor.

av Peter Lidskog, Thursday, April 27, 2023, 00:58 (743 dagar sedan) @ S-O Johansson

Tack for denna ytterligare information.

Time: 240
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)

Time: 979
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1156
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2393

[x]
[*]